Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om busser og trafikklys: jeg mener det er slik at det er noe i bakken som måler hvor tungt kjøretøyet er slik at det skal slippes fram. Typisk er jo da buss, lastebiler og trailere som man vil ha videre og fram. Kjørelæreren min sa at det er så mange som kutter venstresvingen at lysreguleringen blir feil i et lyskryss her i hjembyen.

Lenke til kommentar
Hvordan man kan vite at mennesker ikke eier varmesyn?

9313158[/snapback]

Var nok det ja.

Ganske enkelt. Man ser ikke på en tradisjonell komfyr at den er varm med mindre det ryker av den. Hadde man hatt varmesyn hadde den lyst opp rødt eller noe =)

Lenke til kommentar

9313158[/snapback]

fordi man ikke ser forskjell på en lyspære som har stått på i en time som er glovarm, og en lyspære som er helt kald. jeg gjør hvertfall ikke det.. tror forskjellen mellom varm og kald lyspære hadde vært såpass at vi hadde sett forskjellen hvis vi hadde hatt varmesyn.

Lenke til kommentar

9313158[/snapback]

Var nok det ja.

Ganske enkelt. Man ser ikke på en tradisjonell komfyr at den er varm med mindre det ryker av den. Hadde man hatt varmesyn hadde den lyst opp rødt eller noe =)

9313188[/snapback]

hvis man ser på en varm kokeplate som blir rød;gjennom et mobilkamera blir det blått :hmm: eller se mot senderen på en iRfjernkontroll gjennom mobilkameraet for den saks skyld, hvordan kan det være slik?

Lenke til kommentar

jeg lurer jævlig på om den glødende fargen har noe med varmesyn å gjøre. eller om det bare blir slikt når det blir varmt, men hvordan i faen kan vi hvite at det ikke er varmesynet som kicker inn når noe blir veldig varmt?

Lenke til kommentar
Fordi forskjellige materialer blir rødglødende ved forskjellige temperaturer?

Må ærlig innrømme at jeg ikke ser det helt store mysteriet her.

9313345[/snapback]

kanskje det bare ser slik ut for oss? :b prøv å tenke litt slik du.

Lenke til kommentar
tidligere i tråden var det en som sa at mennesker hadde svakt/nedsatt varmesyns.

hvordan kan man hvite det da?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&st=80#

9313098[/snapback]

Tja, var det mitt innlegg du siktet til? Som det står både i denne tråden og andre, så dukker dette spørsmålet opp ofte, ligger godt an til å komme med i en FAQ.

Merk ordlyden begrenset form for naturlig varmesyn, dette ser du ikke med øynene, men detekterer men varmefølsomme felter i ansiktet.

Sjekk denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=2612422

Svaret på hvordan en kan vite det er ved å prøve det, og eksperimentet er enkelt nok.

Lenke til kommentar
hvis man ser på en varm kokeplate som blir rød;gjennom et mobilkamera blir det blått :hmm:  eller se mot senderen på en iRfjernkontroll gjennom mobilkameraet for den saks skyld, hvordan kan det være slik?

9313230[/snapback]

Mobilkameraet har piksler for rødt, grønt og blått (RGB), der sensorene er like med unntak av et lite farvefilter som sitter rett over sensoren.

R-sensor har filter mot grønt og blått, men slipper igjennom rødt

G-sensor har filter mot rødt og blått, men slipper igjennom grønt

B-sensor har filter mot rødt og grønt, men slipper igjennom blått og litt infrarødt

Det er sjelden at en tar bilder av så varme ting at dette blir et problem, så produsentene tar ikke kostnaden med å sette inn et bedre IR-filter enn det vanlige.

Lenke til kommentar
jeg lurer jævlig på om den glødende fargen har noe med varmesyn å gjøre. eller om det bare blir slikt når det blir varmt, men hvordan i faen kan vi hvite at det ikke er varmesynet som kicker inn når noe blir veldig varmt?

9313260[/snapback]

Glød vil sende ut lys i et helt spekter. Spekteret vil ha små "hakk" som forteller noe om hvilket stoff det er snakk om, men bortsett fra det så er varmestråling spredt utover et stort lysspekter. Jo varmere det blir jo mer av utstrålinga vil komme i det synlige spekteret. Øynene er mest egnet for å se varmestråling i spekteret 400-700nm. Det betyr temperaturer på mellom ca 800 og ca 5000 grader Celsius. Under ca 800'C så er det meste av strålingen IR over 700nm og over ca 5000'C er det meste av strålingen UV inder 400nm. Overgangen er som nevnt av Brillefin avhengig av materiale. I tillegg er overgangen svært gradvis så det er umulig å gi noen eksakt temperatur slår inn ved.

Ellers så har vi en viss evne til å "se" varmestråling med huden. Dvs. vi observerer jo lett at en kokeplate er varm ved å holde hånda 10 cm unna den. Selv på siden der det bare er kald luft.

Fordi forskjellige materialer blir rødglødende ved forskjellige temperaturer?

9313345[/snapback]

Det er riktig, men bare for å komme med en liten tilleggsopplysning: Forskjellen kommer av hvor mye materialet reflekterer/absorberer i det aktuelle lysspekteret. Materialer som ikke reflekterer noe særlig, f.eks sort, ligger nært den teoretiske fargen perfekt sort "black body". Slike sorte materialer gløder akkurat samme farge ved samme temperatur. Reflekterende materialer vil i teorien lyse med samme farge, men lysere med mindre intensitet. Perfekt reflekterende materialer vil ikke lyse i det hele tatt. Gull og sølv er nært perfekt reflekterende. Derfor er det vanskelig å se om de er varme før temperaturen er svært høy. F.eks er det svært vanskelig å se om flytende aluminium på 7-800'C er varmt eller kaldt i et normalt opplyst rom. Dersom rommet er fullstendig mørkt ellers så kan man se at det gløder tydelig. Perfekt reflekterende materialer finnes ikke, men hvis det hadde funnes så ville man ikke sett de gløde uansett temperatur.

Codename_Paragon: Er det ikke den sensoren for rødt lys som ofte har dårlig definert filtrering på den røde siden av spekteret slik at IR slipper gjennom?

Lenke til kommentar
Codename_Paragon: Er det ikke den sensoren for rødt lys som ofte har dårlig definert filtrering på den røde siden av spekteret slik at IR slipper gjennom?

9314209[/snapback]

Vet ikke om det er relevant, men jeg prøvde med kameraet på min W810i og en NAD SR 5 fjernkontroll - signalet observeres på skjermen som blå-hvitt og ikke rødt. Vil ikke det si at det er det blå filteret som slipper igjennom signalene da?

Lenke til kommentar

9314209[/snapback]

Jeg har sjekket selv og det er nok den sensoren for blått lys, ellers hadde ikke IR-LED på en fjernkontroll sett blå ut i et mobilkabera.

Samme type filter kan brukes for å se nær-IR med øynene, men det er såpass farlig at jeg nøler med å linke til beskrivelsen, men også der er det et blå-filter som benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...