CFM Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Man bruker jo fine hurtigkoblinger på hydraulikk som så og si ikke lekker, kanskje det er noe? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 alkohol og sterke piller forsterker effekten av hverandre. er det da lettere å være uheldig ta overdose på piller om man har drukket? eller skal det ca like mye til uansett, litt avhengig av dagsform. Risikoen for pilleoverdose vil nok øke i takt med virkningen som alkoholen har på stoffene i pillen. om temperaturen stiger 5 C, stiger den da 5 F? eller er det slik som med km og miles? at 2km ikke er 2 miles. Gang stigningen i °C med 9/5 så får du stigningen i antall °F. Omregningsformel fra °C til °F: °F = °C * 9/5 + 32 Og omvendt: °C = (°F-32) * 5/9 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Man bruker jo fine hurtigkoblinger på hydraulikk som så og si ikke lekker, kanskje det er noe? Det ville vært det perfekte, men jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i. At det ikke er 100% tett betyr lite, men det må være tett i begge ender. Ellers kunne jeg brukt en kran eller en kuleventil. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Det finnes hurtigkoblinger for både gass og vesker, som holder helt tett. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har en liten nøtt til dere som jeg kom på i stad. Om man reiser bort lenge på ferie, vil man bruke mindre strøm om det står få ting i kjøleskapet? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har en liten nøtt til dere som jeg kom på i stad. Om man reiser bort lenge på ferie, vil man bruke mindre strøm om det står få ting i kjøleskapet? Nei (sett at de er kjøleskapstemperatur i utgangspunktet). Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Nei, man sparer ikke strøm om det er mindre i kjøleskapet men du sparer strøm når du reiser fordi du vil ikke åpne kjøleskapet og temperaturen vil være konstant inntil du gjør det. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Skivebremser ruster om de ikke blir brukt nok, det ser man jo tydelig på selve skivene. Men hvordan er det da med trommelbremser? Mister disse også effekt når de står ubrukt? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Skivebremser ruster om de ikke blir brukt nok, det ser man jo tydelig på selve skivene. Men hvordan er det da med trommelbremser? Mister disse også effekt når de står ubrukt? Jepp, vi har en tilhenger på jobben som jeg av og til må bruke slegge for og slå løs bremsene med Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Men får man i det heltatt merkbart redusert effekt av rustene skive/trommelbremser? Jeg har aldri merket noe slikt i hvertfall. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Er det egentlig lov for pilotene å lande når det er så sterk vind over rullebanen som i videoen under? Se spesielt på den som starter på 1:33. Imponerende flygning, men det ser jo farlig ut! Glemte videoen: Se filmen hos Youtube Endret 30. juli 2009 av Zeke Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Men får man i det heltatt merkbart redusert effekt av rustene skive/trommelbremser?Jeg har aldri merket noe slikt i hvertfall. På skivebremser merker man bittelit skraping den første meteren man bremser. Da blir rusten stort sett slitt helt vekk. Hvis bilen derimot står veldig lenge i ro i et veldig fuktig miljø, så kan skivene bli så rustne at det etter hvert er best å bytte dem. Eventuelt at ventilerte skiver ruster så langt fra midten og utover at de blir svekket. Derfor får man feil på skiver med mye rust på EU-kontroll.Trommelbremser er litt mer beskyttet mot fuktighet pga. utformingen, men de ruster hvis de står lenge de også. I tillegg er ikke kreftene i trommebremser så direkte som på skivene, og derfor blir ikke rusten bremset like fort vekk. Dermed opplever du gjerne at trommelbremser ruster mer enn skivebremser når de først har satt i gang å ruste (jf. hengeren nevnt lenger oppe). Tromlene blir vel heller ikke demontert og sjekket på EU-kontroll såvidt jeg vet (alvorlige feil blir uansett avdekket på bremserullen). Rust på utsiden av bremsetromlene er vel en hyppigere årsak til svekkelse enn rust fra innsiden. Endret 30. juli 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Vel, jeg har akkurat bytta innmaten på trommelbremsene bak på bilen min, og de var så slitte at jeg ikke kan sette de på igjen. Så blir nye tromler i mora. Det var noe rust inni de, men bare lett overflaterust. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hvorfor så buete vinger? Gir det mindre luftmotstand? Isåfall, hvorfor? Endret 30. juli 2009 av Applebee Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Vel, det står jo i artikkelen at det er for å minke luftmotstanden. Jeg tipper designet fører til at turbulensen fra vingetuppene minimeres (den du ofte ser på jagerfly, en hvit stripe fra hver vinge). Mange fly har en knekk opp ytterst på vingen for å blant annet minimere dette. Mulig det blir mindre drag av slike vinger også, eventuellt at det fører til at noe av drag kreftene blir mer vridd oppover. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Applebee: Jeg tror det er snakk om et norsk ordspill og ikke en type vinger. Vingene er riktignok redesignet, optimalisert og svinger oppover. Zeke: De ville neppe forsøkt å lande dersom de viste at det ville bli så risikabelt. Men de har jo ikke mye valg når det først skjer. Er det for sent å avbryte så må de jo bare gjøre det beste ut av det. Noen av flyene i videoen klarer også å avbryte landingsforsøket. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Applebee: Jeg tror det er snakk om et norsk ordspill og ikke en type vinger. Vingene er riktignok redesignet, optimalisert og svinger oppover. Den ordspill greia skjønte jeg etterhvert, tok det ikke heeeelt først Men, hvis vingene er bøyd opp, vil ikke det skape et mindre løft = mer motorkraft for å holde flyet oppe? Endret 30. juli 2009 av Applebee Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Buede vinger gjør vel samme jobben som normale vinger + winglets, men bedre. Winglets er bare en lettvint oppgradering av gammeldagse vinger. De skaper mindre lekkasje av luft fra høytrykksiden (under) til lavtrykksiden (over) via vingetuppen, enn tradisjonelle vinger. De nye vingene ser ut til å være designet fra bunnen av og dermed mer optimalisert langs hele vingen. Ikke bare ytterste del. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Buede vinger gjør vel samme jobben som normale vinger + winglets, men bedre. Winglets er bare en lettvint oppgradering av gammeldagse vinger. De skaper mindre lekkasje av luft fra høytrykksiden (under) til lavtrykksiden (over) via vingetuppen, enn tradisjonelle vinger. De nye vingene ser ut til å være designet fra bunnen av og dermed mer optimalisert langs hele vingen. Ikke bare ytterste del. Aha, så bøyen fungerer som winglets, bare bedre? Fungerer det som winglets på hele vingen (Som ville vært rart å ha), siden hele vingen er bøy på, istedefor Winglets, som er helt ytterst? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg tror det gir en mykere og bedre overgang mellom vinge og vinglet. På en måte har de to tingene smeltet sammen og blitt til en samlet enhet. Det ville vært veldig vanskelig å lage en sånn overgang på eksisterende vinger siden man da måtte bygget om innmaten i vingene grundig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå