Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor får fysikere tak i enkeltatomer? Tar de dem fra hårstrå, kjekssmuler, støv, eller fra barrer med 100% rene grunnstoffer?

Når man skal ekstrahere enkeltatomer så er det viktig med ekstremt høy renhet, og da er det meningsløst å snakke om hårstrå, smuler og den slags. I laboratoriesammenheng er disse ren skitt, ingenting annet. Uansett vil du ikke finne slike partikler på laboratoriene hvor man manipulerer med stoffer på atomnivå, da disse er underlagt et ekstrem renhetsregime. De som jobber på slike laboratorier må ha en heldekkende drakt og gå gjennom en luftlås for å hindre forurensning.

 

post-51689-1248812216_thumb.jpg

 

Så ja, de bruker barer med rene grunnstoffer. Hvordan disse fremstilles varierer fra grunnstoff til grunnstoff.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Vil man ikke redusere syreskading av tennenes emalje ved å drikke melk etter hvert måltid, eller hver gang man inntar noe syrlig?

Melk er jo basisk, og base + syre= vann..?

Hvorfor brukes ikke det i reklame?!

 

(Er selv 22år gammel gardsgutt med 0 antydning til hull i tennene foreløpig.. Liker å skylde det på mye melk og ikke bare flaks ;-)

Lenke til kommentar
Er det farlig og få strøm fra stikk-kontakt? Fikk det netopp her. Fikk meg litt av en støkk for og si det slik.

Det kan være dødelig, men det er vel en del faktorer som spiller inn. For det første hvor strømmen går, altså går den forbi hjertet er det mye farligere enn om den for eksempel går fra en finger til en annen på den samme hånden, slik jeg har forstått det.

 

Hva er det som hindrer klimaanleggprodusenter i å lage klimaanlegg på størrelse med en, tja, 15" CRT-skjerm? Etterspørsel? Teknologi? Finnes det?

Det finnes jo mindre i biler, og man finner også omtrent denne størelsen på flere elektrovarekjeder, deriblant Elkjøp.

Lenke til kommentar

Når jeg var liten (6-7 år) så tok jeg og en venn og klipte over ledningen på en lampe og tok på den... Da gikk det liksom fra ett sted på tommelen til ett annet så vi døde ikke ellerno... Men det gjorde ikke så vondt at vi lot være å ta på den. Gjorde det vel 2-3 ganger før vi holdt opp

 

Men når vi gjorde det samme på skolen med en saks, da smalt det og fløy gnister av saksa og slo ut sikringen på skolen. Og det ble to smelta metallklumper på saksa... Vi fikk ikke brannsår engang vi? Rart...

Endret av Bluebeard
Lenke til kommentar
Hva er det som hindrer klimaanleggprodusenter i å lage klimaanlegg på størrelse med en, tja, 15" CRT-skjerm? Etterspørsel? Teknologi? Finnes det?

Det finnes jo mindre i biler, og man finner også omtrent denne størelsen på flere elektrovarekjeder, deriblant Elkjøp.

 

Kunne du gi meg en link? :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Når jeg var liten (6-7 år) så tok jeg og en venn og klipte over ledningen på en lampe og tok på den... Da gikk det liksom fra ett sted på tommelen til ett annet så vi døde ikke ellerno... Men det gjorde ikke så vondt at vi lot være å ta på den. Gjorde det vel 2-3 ganger før vi holdt opp

 

Men når vi gjorde det samme på skolen med en saks, da smalt det og fløy gnister av saksa og slo ut sikringen på skolen. Og det ble to smelta metallklumper på saksa... Vi fikk ikke brannsår engang vi? Rart...

huden har nokk mer resistans enn hva ei saks har.

 

 

er btw ikke volt som dreper, er ampeer.

 

F.eks statisk elektrisitet er noe tusen volt. (rett meg om jeg har feil) og det kjenner man bare som ett lite stikk, men i stikkontakten er det bare 230V, men Ampeer derimot.. stikkontaken gir ut så mye som sikringa på den kursen tillater.

 

er vel bare noen milliampeer som er nokk til å drepe ett menneske om det går gjennom hjærtet..

 

Har ved flere tilfeller fått 230V gjennom hjærtet, men har gått bra alle gangene heldigvis.

 

med ei saks, vil det bli total kortsluttning, og sikringen vil gå.

Lenke til kommentar
Hvor får fysikere tak i enkeltatomer? Tar de dem fra hårstrå, kjekssmuler, støv, eller fra barrer med 100% rene grunnstoffer?

Som vanlig: Det kommer an på. Hvis det er snakk om manipulering av enkeltatomer for å danne mønstre så skjer det ofte fra glattpolerte små stykker med veldig rene metaller. (Metaller er lette å jobbe med i den forbindelse)

 

(Er selv 22år gammel gardsgutt med 0 antydning til hull i tennene foreløpig.. Liker å skylde det på mye melk og ikke bare flaks ;-)

Det er nok både flaks (gener) og godt tannstell.

 

Er det farlig og få strøm fra stikk-kontakt? Fikk det netopp her. Fikk meg litt av en støkk for og si det slik.

Det kan være dødelig om man blir sittende fast med strøm gjennom seg eller f.eks står i dusjen. Det er fare forbundet med korte støt i tørre omgivelser også, men faren er mye mindre. Man kan blant annet forstyrre hjerterytmen og få innvendige forbrenninger som produserer stoffer som får leveren til å svikte og dermed dødelig utgang. Selv har jeg fått støt ganske mange ganger uten varige men. De fleste elektrikere har sikkert fått støt et titalls ganger i sin karriere.

Lenke til kommentar
hakkene på toppen av rambo kniver, hva er de til? http://www.topsecret.no/ds_product_info.php?products_id=903

 

i den tredje filmen skjærte han over piggtråd med det, men det er jo veldig mange hakk hvis det kun er til wire kutting.

Tradisjonelt sett brukes slike kniver ofte i forbindelse med dykking. Et vanlig jevnt og skarpt knivblad biter ganske dårlig på vått kunstfibertau (glir bare frem og tilbake), og derfor er det vanlig å ha en eller annen taukutte-mekanisme på bladryggen. Disse varierer i størrelse og form. Felles for dem er at de har mulighet for å raspe litt istedetfor å bare skjære. Noen er én enkel huk som man kan legge tauet inni, noen er omtrent som en skarp brødkniv, og noen er omtrent slik som rambo-kniven (kanskje litt mindre fryktinngytende).
Lenke til kommentar
De fleste elektrikere har sikkert fått støt et titalls ganger i sin karriere.

 

Det skal vere sikkert og visst. Har sjølv berre praktisert i 4 år, og fått straumgjennomgang rundt 5 gongar. Aldri fått gjennom hjartet, men kun frå finger til finger. Alt over 50V kjenner du godt, og 230V kjenner du meget godt som oftast. Har sjølv fått 440V, og unner det ingen.

 

Slike støyt kan skape ubalanse i hjarterytma, og det er sterkt anbefalt at ein oppsøkjer lege og blir sjekka med EKG i 24 timar etter støytet. (Er kun i løpet av det første døgeret faren er signifikant.)

 

Som sagt tidlegare, så er det straumstyrken (ampere) som har noko å seie, og grensa ligg på 30mA for kva som blir betrakta som farleg.

Lenke til kommentar
huden har nokk mer resistans enn hva ei saks har.

 

 

er btw ikke volt som dreper, er ampeer.

 

F.eks statisk elektrisitet er noe tusen volt. (rett meg om jeg har feil) og det kjenner man bare som ett lite stikk, men i stikkontakten er det bare 230V, men Ampeer derimot.. stikkontaken gir ut så mye som sikringa på den kursen tillater.

 

er vel bare noen milliampeer som er nokk til å drepe ett menneske om det går gjennom hjærtet..

 

Har ved flere tilfeller fått 230V gjennom hjærtet, men har gått bra alle gangene heldigvis.

 

med ei saks, vil det bli total kortsluttning, og sikringen vil gå.

I en statisk utladning har du ikke en vedvarende spenningskilde, så strømmen varer bare en ørliten stund. Dessuten tror jeg du vil få problemer med å la en statisk spenning forårsake en strøm gjennom hjertet uten å stille deg i en diger kondensator og legge en hånd på hver plate akkurat samtidig.

 

Å si at strømmen, ikke spenningen, er det som dreper, gir ikke mye mening i mine ører, siden strømstyrken avhenger av spenningen.

 

Ifølge denne siden er motstanden mellom hendene på et menneske omtrent en million ohm. 230 volt gir deg da en strøm på 0,23 milliampere, som ifølge samme side er mye mindre enn det som trengs for å drepe deg.

Lenke til kommentar

Broren min hadde for mangfoldige år siden en bilarm som ble utløst ved berøring av bilen. På soverommet mitt hadde jeg en nattbordslampe, og når jeg skrudde denne halvveis på (slik at lyset dirret mellom av og på), så gikk alarmen på bilen. Dette skjedde iallefall ved tre anledninger, nøykatig på det tidspunktet jeg lekte med lampen. Alarmen pleide aldri/særdeles sjeldent å utløses ved uhell, så dette var ingen tilfeldighet. Hva har skjedd? Bilen var ikke koblet til huset på noe vis, og det var minst 30 meters mellomrom samt 7 vegger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...