Khaffner Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man arve motstandsdyktighet mot sykdommer? Som hvis en av foreldrene eller besteforeldrene var smittet av et virus eller bakterie før du ble født, er det mulig at du som følge av det kan være resistent mot akkurat det viruset eller den bakterien? Da ville vel ikke vaksiner være nødvendig for oss som lever idag? Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man arve motstandsdyktighet mot sykdommer? Som hvis en av foreldrene eller besteforeldrene var smittet av et virus eller bakterie før du ble født, er det mulig at du som følge av det kan være resistent mot akkurat det viruset eller den bakterien? Da ville vel ikke vaksiner være nødvendig for oss som lever idag? Kanskje det, men virus og bakterier endrer seg, så det dukker alltid opp nye varianter... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man arve motstandsdyktighet mot sykdommer? Som hvis en av foreldrene eller besteforeldrene var smittet av et virus eller bakterie før du ble født, er det mulig at du som følge av det kan være resistent mot akkurat det viruset eller den bakterien? Det eneste jeg vet om er hvis foreldrene har et bestemt gen som gjør dem motstandsdyktig mot en bestemt sykdom, så kan barnet arve genet. Jeg har aldri hørt at motstandsdyktighet som følge av smitte er arvelig. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvorfor skrives det så mye "ikek" istedet for "ikke"? Jeg har merket jeg selv ofte gjør det, men er ikke den eneste. Jeg husker ikke å ha sett det fenomenet før de siste årene. Er det tastaturene eller noe software, som Windows, som gjør at det blir slik? At de har en hang til å registrere "e" raskere enn "k" f.eks. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kor mange grader/prosent kan ein bil kjøre i oppoverbakke før den ikkje klarer meir? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kan man arve motstandsdyktighet mot sykdommer? Som hvis en av foreldrene eller besteforeldrene var smittet av et virus eller bakterie før du ble født, er det mulig at du som følge av det kan være resistent mot akkurat det viruset eller den bakterien? I de første månedene får spedbarnet antistoffer mot en del sykdommer via moras morsmelk. Dette gjør ungen midlertidig immun mot noen sykdommer, så lenge mora ammer ungen. Deretter må ungens eget immunforsvar ta over ansvaret for å holde ungen frisk. Noen av antistoffene i morsmelka har varig virkning, f.eks har man oppdaget at de som er immune mot den bakterien som fører til magesår, disse "arver" denne immuniteten via moras morsmelk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kor mange grader/prosent kan ein bil kjøre i oppoverbakke før den ikkje klarer meir? Avhenger vel primært av giring og effekt. Sannsynligvis ganske mye, gode dekk på god asfalt har vel en friksjonskoeffisient på ca 1 så utifra det så vil man vel begynne å få problemer på høyere vinkling enn 45 grader AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Kor mange grader/prosent kan ein bil kjøre i oppoverbakke før den ikkje klarer meir? Det varierer fra bil til bil. De beste terrengående SUV-ene med firehjulsdrift og diffsperrer, godt dreiemoment og lav giring klarer opp mot 45° stigning. Vanlige personbiler med tohjulsdrift kan kanskje klare maks ca 20%. Redigering: For example, the short wheelbase version of the Land Rover Defender is capable of tackling a gradient of 45 degrees, an approach angle of up to 50 degrees, a departure angle of 53 degrees and a ramp break-over of up to 25 degrees. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover Endret 25. juli 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvorfor skrives det så mye "ikek" istedet for "ikke"? Jeg har merket jeg selv ofte gjør det, men er ikke den eneste. Jeg husker ikke å ha sett det fenomenet før de siste årene. Er det tastaturene eller noe software, som Windows, som gjør at det blir slik? At de har en hang til å registrere "e" raskere enn "k" f.eks. Alle bokstaver registreres i praksis like fort, så det har nok mer å gjøre med det at k og e skrives med hver sin hånd, så hvis man skriver fort og bommer litt på synkroniseringen mellom hendene så kommer e mellom k-ene. Pluss at "ikke" er et svært vanlig ord, så da blir skrivefeilen også vanlig. Hadde "ikke" vært et uvanlig ord ville også "ikek" vært en uvanlig skrivefeil. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er det gjort noen vitenskapelige tester på hvor høyt trykk innvoller klarer før de sprekker? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvor mange fiskeegg er det på en brødskive med Mills kaviar? Eller, hvor mange egg er det per gram kaviar? Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er det gjort noen vitenskapelige tester på hvor høyt trykk innvoller klarer før de sprekker? Mener at jeg hørte noe om at tyske leger under krigen utførte tester som bl.a. det^ på jødene. Men fikk ikke noe info om hvor mye det var, men sikker mulig å finne Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Når brukes tverssum i "seriøs" matematikk? Har bare sett det bli brukt i gåter, for gøy og i regnestykkene til konspirasjonsteoretikerne Lenke til kommentar
Wohooo Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvordan oppfører nattdyr seg i de områdene og den perioden det er midnattssol. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er det gjort noen vitenskapelige tester på hvor høyt trykk innvoller klarer før de sprekker? Mener at jeg hørte noe om at tyske leger under krigen utførte tester som bl.a. det^ på jødene. Men fikk ikke noe info om hvor mye det var, men sikker mulig å finne Mange av nedtegnelsene fra undersøkelsene ble ødelagt, så tviler på det. Når brukes tverssum i "seriøs" matematikk? Har bare sett det bli brukt i gåter, for gøy og i regnestykkene til konspirasjonsteoretikerne Svaret på spørsmålet ditt står her: http://en.wikipedia.org/wiki/Digit_sum Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Hvor mange fiskeegg er det på en brødskive med Mills kaviar? Eller, hvor mange egg er det per gram kaviar? Skuffende lite. Husker jeg ofte leste og lekte med kaviartuben i messen under førstegangstjenesten min. Tror det dreide seg om 30-40%. Endret 25. juli 2009 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvor lenge er verdensrekord i tissing? Regner med at det finnes en. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Tydeligvis 508 sekunder, selv om det er grunn til å tvile på kilden. http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_Worl...ngest_urination Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=95609 hva kalles bildet til denne brukeren? er det en ny type strekkode? så på CSI:NY at ei dame tok bilde av en slik ting også fant mobilen ut hva det var for. støtter noen mobiler det? isåfall er det mange av dem? Lenke til kommentar
KFS86 Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=95609 hva kalles bildet til denne brukeren? er det en ny type strekkode? så på CSI:NY at ei dame tok bilde av en slik ting også fant mobilen ut hva det var for. støtter noen mobiler det? isåfall er det mange av dem? http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå