Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

vokser hår ut med alle hårene like lange, eller er det noen som vokser ut før de andre? hva med skjegg?

Jeg har inntrykk av at veksthastigheten varierer fra hårstrå til hårstrå både for hodehår og skjegg. Jeg kan f.eks se 1-2 mm forskjell i lengde på hvert strå ca 3-4 uker etter barbering på både hode og hake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man blander bordsalt og vann så vil denne blandingen få lavere frysepunkt enn bare vann. Kan man tilsette noe i vann som gjør at frysepunktet bil høyere?

Om du endrer trykket vil frysepunktet endres. Aldri hørt om stoffer som gjør det du spør etter.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe teoretisk i veien for at et sånt stoff skal finnes, men jeg har heller aldri hørt om et sånt stoff. En forutsetning for et sånt stoff er at det går i fast løsning med is. Altså ikke skiller seg på noen måte i fast form sånt som is + salt gjør og andre kombinasjoner som is + glykol og is + sukker. (is + etanol kvalifiserer). En annen forutsetning er at det andre stoffet har høyere smeltepunkt enn vann. Det har ikke etanol og dermed duger ikke den kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

nerd som jeg er lurer jeg på om et finnes bilder av moderatorene på denne siden. slik at man kan se hvem de er.

og som oppfølging til spørsmålet mitt om hår. hvor for vokser hodehår, skjegg, kjønnshår og annet kroppshår?

om man trener med manualer og de skal løftes 15 ganger opp og ned 3 ganger. skal det da taes med veldig kort mellomrom, eller gjør det noe om man fordeler det utover dagen?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
nerd som jeg er lurer jeg på om et finnes bilder av moderatorene på denne siden. slik at man kan se hvem de er.

Noen av modsene har bilde hvis du går inn på profilen deres. Ellers finnes det ingen spesielt opplegg med bilder av dem. Og det kan jo også tenkes at noen av moderatorene vil forholde seg relativt anonym her på forumet. :)

om man trener med manualer og de skal løftes 15 ganger opp og ned 3 ganger. skal det da taes med veldig kort mellomrom, eller gjør det noe om man fordeler det utover dagen?

Man vil få best effekt om man tar disse settene tett på hverandre (max kanskje 1 min pause). Det er fordi vektløfting går på å bryte ned musklene slik at de bygges igjen større og sterkere etterpå. Hvis du fordeler det utover dagen vil jo musklene bygge seg opp igjen mellom hver gang, og da får du ikke den samme effekten som om du tar de tett på.

Og det må da være mer effektivt å ta alt på en gang istedenfor å mase med å ta det 3 ganger utover dagen? :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvorfor klarer jeg å bevege ørene under og etter trening, men ikke før?

Det samme gjelder luktesansen min: Til vanlig må jeg anstrenge meg for å lukte dritt i et fjøs, men under og i den nærmeste timen etter trening fungerer luktesansen som den skal. Det har ingenting med tett nese og gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Hvorfor klarer jeg å bevege ørene under og etter trening, men ikke før?

Det samme gjelder luktesansen min: Til vanlig må jeg anstrenge meg for å lukte dritt i et fjøs, men under og i den nærmeste timen etter trening fungerer luktesansen som den skal. Det har ingenting med tett nese og gjøre.

det med ørene virker bare rart, men luktesansen var kanskje viktig før, ike vet jeg. og om du blir gira under trening og stoffer utløses så lukter du bedre. tenker jeg.

Lenke til kommentar
Logo-Adresseavisen_cmyk_web.jpg

Hva i all verden er i veien med s-ene? Jeg trodde lang s ble tatt i bruk midt i et ord, men ikke her. Er det noen som kan gi meg en endelig grammatisk forklaring på dette?

smp_logo.gif

Her er det derimot lang s midt ordet og vanlig s i begynnelsen og slutten av "Sunnmørs". Jeg blir forvirret.

Noen som har et litt mer konkret svar? Skriveregler for lang s plz?

Lenke til kommentar

Har det ikke noe med dobbeltkonsonant å gjøre da?

Edit: Jeg fant, jeg fant:

Liten s ble tidligere satt på to forskjellig måter: Lang s – ſ – (som så ut som en f uten tverrstrek) var det vanlige tegnet for s. Rund s – s – ble brukt i slutten av ord og i slutten av ledd i sammensatte ord. Dobbel s ble på norsk skrevet som sſ, unntatt i slutten av ord, hvor det ble skrevet som ſs.
Endret av Tinmar
Lenke til kommentar
vokser hår ut med alle hårene like lange, eller er det noen som vokser ut før de andre? hva med skjegg?

Jeg har inntrykk av at veksthastigheten varierer fra hårstrå til hårstrå både for hodehår og skjegg. Jeg kan f.eks se 1-2 mm forskjell i lengde på hvert strå ca 3-4 uker etter barbering på både hode og hake.

En morsom liten fotnote, er at et skjeggsekund er definert som gjennomsnittslengden skjegget til en fysiker vokser i løpet av 1 sekund. Google har lengdeenheten innebygd i søkemotoren. Bare søk på beard second på google og du vil se at 1beard second tilsvarer 5 nanometer.

Lenke til kommentar

Et par spørsmål:

1: Hvorfor må man gløde dieselbiler, og hvorfor må man ikke gløde bensinbiler?

2: Er det sant at det er godt for bilen å ha en liten "utblåsning", altså at en gir full gass i blandt, slik at det kommer mørk røyk av eksosanlegget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...