mikaragua Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Er det tilfeldig at forskerene beregnet verdens undergang akkurat den datoen mayakalenderen slutter? Er jeg ikke oppdatert, eller snakker vi om desember 2012? I så fall, hvilke forskere har beregnet det? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Er det tilfeldig at forskerene beregnet verdens undergang akkurat den datoen mayakalenderen slutter? Hvor lenge har det blitt visst/trodd at verden kan gå under den datoen? Forskere har ikke beregnet noen annen undergang enn den som skjer om millioner av år. At det skal være noen undergang når mayakalenderen slutter er bare tull og tomme spekulasjoner. Jeg ville ikke kalt noen som sier at verden skal gå under på den datoen en seriøs forsker. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) ... den datoen mayakalenderen slutter? Problem 1, maya kalenderen slutter ikke, akkurat det samme som at den vi benytter i dag ikke slutter 31/12. Neste dag begynner en ny. Det som slutter i 2012 er mayaenes long count periode, og neste dag så begynner neste Men er det noen som benytter den kalenderen i dag? Endret 23. juli 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hva i all verden er i veien med s-ene? Jeg trodde lang s ble tatt i bruk midt i et ord, men ikke her. Er det noen som kan gi meg en endelig grammatisk forklaring på dette? Her er det derimot lang s midt ordet og vanlig s i begynnelsen og slutten av "Sunnmørs". Jeg blir forvirret. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Hva i all verden er i veien med s-ene? Jeg trodde lang s ble tatt i bruk midt i et ord, men ikke her. Er det noen som kan gi meg en endelig grammatisk forklaring på dette? "Summørsposten" består av to ord, nemlig "Sunnmør(e)" og "posten". Så da tenker jeg at det finnes en eller annen regel om at binde-s er vanlig s, og da blir det ok. Endret 23. juli 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
KKake Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) Snedig spørsmål: Hva står det på det første bildet til kakemot? EDIT: Var ikke verre enn å sjekke URL-en til bildet nei, Adresseavisen. Endret 23. juli 2009 av KongKake Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvorfor må folk som har vært hardt skadet lære å gå på nytt? Har de glemt hvordan hvordan de skal holde balansen, eller er det musklene som er blitt svake av all stillesittingen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) om jeg er inne på diskusjon.no eller youtube for så å skrive inn en nu adresse og går inn på den nye siden, kan de ansvarlige for den første siden se hvilken side jeg har gått inn på? om jeg skriver adressen eller trykker på en link for å komme til en ny siden, kan den nye siden se hvor jeg kom fra? Endret 23. juli 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 om jeg er inne på diskusjon.no eller youtube for så å skrive inn en nu adresse og går inn på den nye siden, kan de ansvarlige for den første siden se hvilken side jeg har gått inn på? om jeg skriver adressen eller trykker på en link for å komme til en ny siden, kan den nye siden se hvor jeg kom fra? Når du laster inn en ny side i samme tab eller vindu som du allerede har en side åpen i får den nye siden tilgang til url-en du kom ifra. (Såfremt du ikke har en sær nettleser som blokkerer dette.) Dette kalles http referrer, og er en del av http-standarden. Lenke til kommentar
Kaffemann Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hvor kommer penger fra? Hvem bestemmer når det skal produseres penger, og hvordan får de de inn i markedet? Hvordan stopper man et land fra å produsere så mye penger de bare vil? Skjønner såklart at ved å pumpe masse penger inn i et marked, så vil det bli inflasjon. Men hvis et land produserte masse penger for å kjøpe opp tja, aksjer f.eks., ville det allikevel blitt inflasjon da, da pengene ikke nødvendigvis var i sirkulasjon i hjemlandet? Og er det like mye fysiske penger i verden som det er digitale penger? Altså, hvis alle bestemte seg for å ta ut pengene sine av banken, ville alle fått alt som var deres da? (Se bort i fra kaoset som ville kommet, jeg tenker bare hypotetisk.) Det er et litt stort emne, men finnes mye info på nettet om dette. Kan gi deg noen korte svar. Penger blir laget av bankene. Alt ettersom hvilken bank det er og pengepolitikken i landet, har de mulighet til å låne ut en viss mengde penger i forhold til kapitalen de har. I Norge og mange andre land, er forholdet noe som 9 til 1, så om de har 1000 i kapital som f.eks. innskudd fra kunder, kan de låne ut 9000. Kalles fractional banking om jeg ikke husker feil. Penger blir derfor laget som gjeld. Det vil alltid være mer gjeld i verden enn penger. Det er mye mer penger i elektronisk form enn i kontanter. Pga fractional banking, ville bankene gått overende om alle skulle hatt pengene sine igjen. Bankene ville ikke klart holde kravet om maks 9 ggr mer utlån som innskudd og egenkapital. Når FED ga krisepakker/lån til bankene, ble det hele gjort elektronisk. Bare overføringer av mange store tall inn på kontoer. Når noen kjøper aksjer, er det noen som selger. De som solgte ville fått penger. Ellers anbefaler jeg deg å grave litt i FED også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg trodde det bare gjaldt hvis du gikk inn på den nye siden ved å trykke på en link, ikke hvis du tastet inn adressen og trykket Enter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 om jeg er inne på diskusjon.no eller youtube for så å skrive inn en nu adresse og går inn på den nye siden, kan de ansvarlige for den første siden se hvilken side jeg har gått inn på? om jeg skriver adressen eller trykker på en link for å komme til en ny siden, kan den nye siden se hvor jeg kom fra? Når du laster inn en ny side i samme tab eller vindu som du allerede har en side åpen i får den nye siden tilgang til url-en du kom ifra. (Såfremt du ikke har en sær nettleser som blokkerer dette.) Dette kalles http referrer, og er en del av http-standarden. kan firefox blokere det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Betyr det at moderator eller webmaster på Diskusjon.no vet hvilke andre sider jeg besøker? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Betyr det at moderator eller webmaster på Diskusjon.no vet hvilke andre sider jeg besøker? hvilken side du kommer fra når du går inn på diskusjon.no fra en annen side slik jeg ahr forstått det. men jeg vet ikke om moderatorer er så høyt oppe. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Men gjelder dette kun hvis jeg kommer inn på Diskusjon.no ved å trykke på en link i et annet forum, eller også hvis jeg tastet adressen selv i den fanen jeg allerede hadde oppe? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Betyr det at moderator eller webmaster på Diskusjon.no vet hvilke andre sider jeg besøker? hvilken side du kommer fra når du går inn på diskusjon.no fra en annen side slik jeg ahr forstått det. men jeg vet ikke om moderatorer er så høyt oppe. Moderatorer har ingenting med teknsik drift av nettsiden å gjøre, så vi har ikke tilgang til noe informasjon i forbindelse med dette. Nettsiden man er inne på vet jo kun hvilken nettside du kom fra, så det er jo ikke så mye en webmaster vet om deg som sådan. Slikt blir vel ofte brukt for å finne ut hvem som lenker til deg, om man får treff på google osv. I Opera er det lett å slå av, bare å trykke F12, og fjerne avukinga på "send referer information". hver dog obs på at enkelte sider (spesielt sider der du kan hente ned filer) ikke fungerer ordentlig om du ikke har en referer fra en side i deres nettverk, og dermed ikke fungerer om du slår det av. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) kan firefox blokere det? Skriv inn about:config. Trykk deg videre (hvis det kommer opp spørsmål om det). Let opp verdien "Network.http.sendRefererHeader", og sett den til 0. Advarsel: Dette kan føre til at mange nettsider som krever riktig referrer slutter å fungere. Bruk dette med hodet, og vær klar til å resette til standard-verdien 2 hvis noe skulle gå galt. Hvis du setter den til 1 vil kun referrer sendes for linker og ikke for bilder som lastes inn (og da vil mange nettsider fortsatt ikke fungere ordentlig). Men gjelder dette kun hvis jeg kommer inn på Diskusjon.no ved å trykke på en link i et annet forum, eller også hvis jeg tastet adressen selv i den fanen jeg allerede hadde oppe? Nei, det gjelder kun hvis du trykker på en link eller laster inn bilder som del av en webside. Endret 24. juli 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Men gjelder dette kun hvis jeg kommer inn på Diskusjon.no ved å trykke på en link i et annet forum, eller også hvis jeg tastet adressen selv i den fanen jeg allerede hadde oppe? Det er ikke noen sånn funksjon i adminpanelet heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 vokser hår ut med alle hårene like lange, eller er det noen som vokser ut før de andre? hva med skjegg? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 vokser hår ut med alle hårene like lange, eller er det noen som vokser ut før de andre? hva med skjegg? Lengden på håret bestemmes av hvor mye håret på stedet vokser og hvor ofte disse hårene faller av. Alle hårcellene som er utenfor hårsekken er døde celler, og hårsekken kan ikke føle hvor langt håret utenfor blir. Men etter en tid løsner altså hele hårstrået fra hårsekken og det begynner å vokse ut et nytt hår. Skjegghår vokser enten senere enn hodehår, eller faller av oftere, derfor blir skjegghårene kortere enn hodehår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå