Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker. Da er vel alt klart tenker jeg. Det er ett helvete å vaske vekk brus :evil:

Nå er det jo ikke sukker i light brus da vet du. ;)

 

Hvis du vil lage klissete søl så må du bruke vanlig brus, men det virker ikke like bra ettersom sukkeret holder på gassen og får reaksjonen til å gå senere (ca. halvparten så høy sprut).

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

Nå fikk jeg litt lyst til å lage en cola fontene selv igjen, det begynner å bli en stund siden. :p

Lenke til kommentar
Takker. Da er vel alt klart tenker jeg. Det er ett helvete å vaske vekk brus :evil:

Nå er det jo ikke sukker i light brus da vet du. ;)

 

Hvis du vil lage klissete søl så må du bruke vanlig brus, men det virker ikke like bra ettersom sukkeret holder på gassen og får reaksjonen til å gå senere (ca. halvparten så høy sprut).

 

 

Lykke til.

 

 

 

 

Nå fikk jeg litt lyst til å lage en cola fontene selv igjen, det begynner å bli en stund siden. :p

 

vi fyller en varmtvannbeholder med brus og mentos :devil:

Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen?

Betydningen er som de fleste andre nevner. Men jeg opplever, og blinker litt forskjellig etter betydning. Mangler lys eller feil med/bruk av lysnene, to raske blink. Oppgir vikeplikt/få den andre bilen til å kjøre, ett raskt blink, av og til fulgt opp med ett hånd signal. Varsler ikke radar kontroll selv, men opplever at dette gjerne gjøres med to eller tre "lange blink".

Vestfold, tidligere Akershus/Oslo området (bodde i bærum).

 

Edit: Det værste jeg opplever/ser av fjernlys bruk, er hvis jeg (les også andre) glemmer å skru dem av tidlig nok (heldigvis skjeldent for meg) eller har dem på når det ikke er behov (tror ikke jeg lider av dette), så setter møtende bil på sine og lar dem stå på helt til jeg slår av mine. Fordi jeg blender deg, så er det ikke vidre lurt at du også blender meg. Det holder med to raske blink på å gjøre meg oppmerksom på problemet, det er det jeg gjør.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Takk for info om langlys-signaler. Jeg bruker også langlys aktivt hvis jeg vil signalisere noe. Som oftest er det noe feil med lysene på bilen eller et faremoment i sikte (elg, sau eller noe som ligger og slenger i veien). Jeg varsler ikke om kontroller. Kjører folk for fort eller galt på andre måter så får de værsågod å ta konsekvensene. Dessverre tror jeg en del ikke skjønner lyssignalene mine (hilsing). Dette gjelder spesielt sentralt på Østlandet de gangene jeg er der.

 

Er det greit for dere om jeg splitter ut innleggene om langlyssignaler til en egen tråd og starter en undersøkelse på folks bruk av og tolkning av langlyssignaler?

 

FunFact:

Det heter faktisk èn Mento, flere Mentos.

No. It's one mento or several mentos.

På norsk heter det derimot en mento eller flere mentoer. Evt. konsekvent Mentos med stor M for produktnavnet.

 

Har hør hørt at man kan like alt bare man spiser det nok, noen som vet noe om det? Og i tilfelle hvor mange ganger man må spise noe før man liker det?

Jeg hørte det på radioen for en stund siden. Da måtte man vist spise noe rundt 5-10 ganger før man liker det. Dette var myntet på barn.

Lenke til kommentar

hah, tok meg nesten 10 år før jeg begynte å like spinat. Spiste det i alle fall en gang hver 2.uke.

 

Grunnen til at barn ikke liker så mye forskjellig er at de har noe som 3-4 ganger flere smaksløker enn voksne. Disse ligger helt framme eller bak som er området for å registrere søte smaker. De har få som registrerer sure elelr berske(?) smaker. Dette gjør at mat som er søtt får et større utslag enn det som er surt/berskt. Dermed så liker de som regel mest søte, enkle smaker som ikke smaker surt eller berskt(?). Bersk smak er også kjennetegn til plantegift, så dette er en primitiv forsvarsmekanisme. Derfor spiser flest småbarn som får lov til det, hvitt brød istednfor grovt etc. Det er selvsagt forskjell på barn, men dette var mer generelt.

 

Ta det over med en liten klype salt, lenge siden jeg så det programmet på discovery ch.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen?

 

(Jeg har inntrykk av at det betyr ulike ting ulike steder i landet så bare kom med din egen tolkning. Fortell gjerne hvilke fylke du bor i hvis det ikke står i profilen.)

 

Sunnmøre (i alle fall der eg bor):

 

Eit blink betyr som oftast "hei" eller "køyr sjølv om eg har vikeplikt". To blink er anten kontroll eller feil med lysa.

Lenke til kommentar
Hvorfor flyr passasjerfly så høyt?

- Sikkerhet (mindre fugler, høyspentkabler, fjell osv der oppe)

- Mindre lufttrykk (gir mindre luftmotstand og lavere drivstofforbruk)

- Vindforhold (mer stabile luftstrømmer gir behageligere tur og mindre risiko)

- Mindre støy på bakkenivå

- Autopilot (er ikke sikkert nok mellom fjell og daler)

Lenke til kommentar
Hvorfor flyr passasjerfly så høyt?

- Mindre lufttrykk (gir mindre luftmotstand og lavere drivstofforbruk)

Tynnere luft gir også mindre bærekraft(?) slik at man trenger mer motorkraft for å holde seg oppe. Som jeg vil tro øker drivstoff forbruket. Så regner med det er en optimal høyde i forhold spart drivstoff forbruk pga luftmotstand, og økt forbruk pga tynnere luft. Hvis det er riktig, hvordan beregner man det?

Lenke til kommentar

Hvor kommer penger fra? Hvem bestemmer når det skal produseres penger, og hvordan får de de inn i markedet? Hvordan stopper man et land fra å produsere så mye penger de bare vil? Skjønner såklart at ved å pumpe masse penger inn i et marked, så vil det bli inflasjon. Men hvis et land produserte masse penger for å kjøpe opp tja, aksjer f.eks., ville det allikevel blitt inflasjon da, da pengene ikke nødvendigvis var i sirkulasjon i hjemlandet? Og er det like mye fysiske penger i verden som det er digitale penger? Altså, hvis alle bestemte seg for å ta ut pengene sine av banken, ville alle fått alt som var deres da? (Se bort i fra kaoset som ville kommet, jeg tenker bare hypotetisk.)

Lenke til kommentar
Passasjerfly flyr over skyene. Åssen kan de da fly inn i uvær? Tenkte på det da jeg tenkte på Air France-ulykken, for det flyet ble jo tatt av storm.

Skyer kan ifølge Wikipedia være på opptil 80 km oppe i atmosfæren. Cumulonimbus, som forbindes med uvær, kan være på opptil 16 km over bakken. Til sammenligning er marsjhøyde for jetfly vanligvis rundt 10-12 km. Så nei, jetfly flyr ikke alltid over skyene. Det kan også være flere lag med skyer oppover, så om et fly er over det nederste laget så er det ikke nødvendigvis over alle skyer.

 

Vinder er heller ikke begrenset til kun under skyer, de kan være over også.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvor kommer penger fra? Hvem bestemmer når det skal produseres penger, og hvordan får de de inn i markedet? Hvordan stopper man et land fra å produsere så mye penger de bare vil? Skjønner såklart at ved å pumpe masse penger inn i et marked, så vil det bli inflasjon. Men hvis et land produserte masse penger for å kjøpe opp tja, aksjer f.eks., ville det allikevel blitt inflasjon da, da pengene ikke nødvendigvis var i sirkulasjon i hjemlandet? Og er det like mye fysiske penger i verden som det er digitale penger? Altså, hvis alle bestemte seg for å ta ut pengene sine av banken, ville alle fått alt som var deres da? (Se bort i fra kaoset som ville kommet, jeg tenker bare hypotetisk.)
Kort svar, nei det er ikke nok fysiske penger hvis alle plutselig vil ta ut pengene sine i kontanter. I Norge finnes kun 6,8% av pengene som kontanter (2008-tall).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...