FLarsen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Når man skal lage den legendariske Mentos+ 1,5L brus hva funker best? -Tab-X -Pepsi Max -C-C light Får jeg større effekt med feks 4 pakker mentos, eller er blandingen mettet ved feks 1 pakke mentos? 4 pakker? Cola light og tre til fem biter mentos. Du kan bruke flere biter, men det påvirker resultatet mindre og mindre for hver ekstra bit. Fem burde holde i massevis. Varm brus fungerer bedre enn kald brus så ikke kjøl den ned. Bitene må slippes nedi fort for reaksjonen starter umiddelbart. Lag et rør av papir som du holder et kort eller en papirbit foran og ha bitene oppi der. Hold røret over tuten og fjern papirbiten/kortet. Pass på at bitene sklir lett ut av røret. Jeg og en annen prøvde det for en stund siden; det funket strålende. EDIT: Husk å velge mentos med en ujevn overflate. Noen typer mentos har en helt jevn overflate og kan ikke brukes. Vi brukte de hvite mint mentosene. Endret 22. juli 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen? (Jeg har inntrykk av at det betyr ulike ting ulike steder i landet så bare kom med din egen tolkning. Fortell gjerne hvilke fylke du bor i hvis det ikke står i profilen.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Har du en link til hvor de folkene gjemmer betaen sin? Og vil den virke på min Nokia 5800 med touchscreen? Hva er galt med å søke på opera 10 beta på google, og velge første treff? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Tre definitivt ikke snedige spørsmål er slettet. Evt. Reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen? (Jeg har inntrykk av at det betyr ulike ting ulike steder i landet så bare kom med din egen tolkning. Fortell gjerne hvilke fylke du bor i hvis det ikke står i profilen.) Her i trondheim så betyr det etter min erfaring: 1. Som oftest at noe er galt med lysene dine. 2. Nest oftest betyr det "kjør på" (som i kjør dit du skal, selv om man har vikeplikt for bilen som blinker) 3. En sjelden gang brukes det vel for å varsel trafikkkontroller også. AtW Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 1. Som oftest at noe er galt med lysene dine.2. Nest oftest betyr det "kjør på" (som i kjør dit du skal, selv om man har vikeplikt for bilen som blinker) Det betyr alltid en av disse de få gangene noen blinker på meg. Bor i Akershus, men det samme gjaldt i Hordaland. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen? (Jeg har inntrykk av at det betyr ulike ting ulike steder i landet så bare kom med din egen tolkning. Fortell gjerne hvilke fylke du bor i hvis det ikke står i profilen.) Enten mangler lys, altså glemt å skru på, eller ødelagt pære, eller klaging på (feil)bruk av grøftelys. I tillegg har jeg opplevd at folk som febrilsk trykker av og på langlys, advarer mot kontroll foran. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 om dagen: 1. Du har ikke frontlys på. 2. fartskontroll 3. Hilse 4. "Halloooo, du kjører for fort" om nattan: 1. "Halloooo, du kjører for fort" 2. bytt fra tåkelys til frontlys 3. slå av tåkelys 4. blende deg (bare for å være idiot.) _ østfold Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Her (Nord-trøndelag): -Noe galt med lysene -Elg -Av og til Trafikkontroll Selv blinker jeg når motgående trafikk har for mye, eller mangler lys eller når det er snakk om elg. Det er utrolig mange her oppe som driver med uvettig lysbruk, ettermontert jall-xenon i kjørelys + tåkelys med begge påskrudd er ikke uvanlig Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg blinker alltid mot folk med mangelfull belysning. Men jeg har inntrykk av at folk ikke forstår det. De tror visst det er en hilsen, for de løfter hånda, eller blinker tilbake. Og kjører videre uten nærlys... Oppfordrer alle til å tenke seg om to ganger når noen blinker mot dem. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hvis en person har ADD, men kontrolerer det nærmest perfek. Nærmest usikker på om vedkommende faktisk har det i det hele tatt lengre. Hvordan er det da for å gå i militæret? Som infantrist "vanlig soldat"? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Snedig spørsmål: Hva betyr det når en i motgående kjørefelt blinker med langlysene på bilen? (Jeg har inntrykk av at det betyr ulike ting ulike steder i landet så bare kom med din egen tolkning. Fortell gjerne hvilke fylke du bor i hvis det ikke står i profilen.) Kan bety forskjellige ting. Mest vanlig er at det er kontroll lenger fremme eller at du har glemt å slå på lysene dine. Telemark her. Hvis en person har ADD, men kontrolerer det nærmest perfek. Nærmest usikker på om vedkommende faktisk har det i det hele tatt lengre. Hvordan er det da for å gå i militæret? Som infantrist "vanlig soldat"?Uproblematisk. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Når man skal lage den legendariske Mentos+ 1,5L brus hva funker best? -Tab-X -Pepsi Max -C-C light Får jeg større effekt med feks 4 pakker mentos, eller er blandingen mettet ved feks 1 pakke mentos? 4 pakker? Cola light og tre til fem biter mentos. Du kan bruke flere biter, men det påvirker resultatet mindre og mindre for hver ekstra bit. Fem burde holde i massevis. Varm brus fungerer bedre enn kald brus så ikke kjøl den ned. Bitene må slippes nedi fort for reaksjonen starter umiddelbart. Lag et rør av papir som du holder et kort eller en papirbit foran og ha bitene oppi der. Hold røret over tuten og fjern papirbiten/kortet. Pass på at bitene sklir lett ut av røret. Jeg og en annen prøvde det for en stund siden; det funket strålende. EDIT: Husk å velge mentos med en ujevn overflate. Noen typer mentos har en helt jevn overflate og kan ikke brukes. Vi brukte de hvite mint mentosene. Burde jeg kansje da hakke opp bitene i mindre deler slik at det blir mer overflate pr mentos bit som reagerer? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det hjelper. Det er overflaten på Mentos som er så enorm. Jeg tror ikke bruddflatene har denne strukturen, men dette er bare vill gjetning. PRØV, så finner du det ut! FunFact: Det heter faktisk èn Mento, flere Mentos. Her er mitt spørsmål: Det påstås at når to materialer slås mot hverandre, vil det hardeste materialet ødelegge det mykeste. Følgelig vil man ikke kunne legge en diamant på en ambolt og smadre den med en slegge. Ambolten eller slegga vil gå i stykker før diamanten gjør det. Men stemmer dette? Altså, hvis diamanten fra en ørepynt eller ring legges på en ambolt, og slås med en slegge, vil den ikke da bli fullstendig pulverisert? Eller i det minste miste et par hjørner? Endret 22. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke det hjelper. Det er overflaten på Mentos som er så enorm. Jeg tror ikke bruddflatene har denne strukturen, men dette er bare vill gjetning. PRØV, så finner du det ut! FunFact: Det heter faktisk èn Mento, flere Mentos. Det er jo overflaten som reagerer, med mer overflate=mer reaksjon. Får vel muligens putte dette i kjemi-tråden Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 (endret) Overflaten er et tynt ruglete lag på en kjerne av noe annet greier. Å kutte en mentos i to vil ikke ha noen som helst effekt, evt. en negativ effekt hvis du river av flak av det ytre laget når du deler den. Det er den ruglete overflaten på (klassisk, ikke frukt) mentos som gjør at CO2-en skiller seg fra brusen. Kutter du den vil du derfor bare få et par glatte overflater som ikke gjør noe som helst. Ikke mal de opp heller, det er ikke en kjemisk reaksjon. Det er dette som skjer på overflaten av mentos i brus: http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleation Endret 22. juli 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Overflaten er et tynt ruglete lag på en kjerne av noe annet greier. Å kutte en mentos i to vil ikke ha noen som helst effekt, evt. en negativ effekt hvis du river av flak av det ytre laget når du deler den. Det er den ruglete overflaten på (klassisk, ikke frukt) mentos som gjør at CO2-en skiller seg fra brusen. Kutter du den vil du derfor bare få et par glatte overflater som ikke gjør noe som helst. Ikke mal de opp heller, det er ikke en kjemisk reaksjon. Det er dette som skjer på overflaten av mentos i brus: http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleation Takker. Da er vel alt klart tenker jeg. Det er ett helvete å vaske vekk brus Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Har hør hørt at man kan like alt bare man spiser det nok, noen som vet noe om det? Og i tilfelle hvor mange ganger man må spise noe før man liker det? Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Vet ærligtalt ikke. Du kan jo prøve å teste det selv;) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Har hør hørt at man kan like alt bare man spiser det nok, noen som vet noe om det? Og i tilfelle hvor mange ganger man må spise noe før man liker det? Jeg tviler på at det har blitt gjort noen vitenskapelige undersøkelser på akkurat det, men jeg personlig tviler på at det medfører riktighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå