Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noe som heter å "bryte vannflaten"? En venn av meg sier at hvis man hiver f.eks. småstein i vannet, før man hopper uti, så vil ikke sammenstøttet gjøre vondt.

Stemmer det. For eksempel er det ganske normalt at vannflaten "brytes" i stupekonkurranser. Da er det som oftest en liten vannstråle som blir sprutet mot der stuperen vil bryte vannflaten, som gjør at det blir mindre reaksjon i vannet.

Edit: leif

Endret av Fredrik.
Lenke til kommentar

Sondre:

Mythbusters på Discovery Channel testet myten om at hvis en håndtverker slipper hammeren sin ned i vannet for han selv faller,bryter den vannets overflatespenning. Myth busted. Hammeren gjorde ikke at fallet ble mykere.

Fatter'n er militær, og jeg har spist mye RSP, eller Resirkulert Personell fra 1989. Varer vanlig hermetikk like lenge, eller er militær hermetikk bedre forseglet?

Lenke til kommentar
Sondre:

Mythbusters på Discovery Channel testet myten om at hvis en håndtverker slipper hammeren sin ned i vannet for han selv faller,bryter den vannets overflatespenning. Myth busted. Hammeren gjorde ikke at fallet ble mykere.

Fatter'n er militær, og jeg har spist mye RSP, eller Resirkulert Personell fra 1989. Varer vanlig hermetikk like lenge, eller er militær hermetikk bedre forseglet?

Det programmet hadde jeg ikke tilagt mye vekt, G-verdiene de målte gir liten mening, om det ikke er snakk om peak-verdier over et ekstremt kort tidsintervall (regnet på det, og verdiene tilsvarte vel å stoppe all hastighet i løpet av noen centimeter, noe man åpenbart ikke gjør når man lander i vann). Når man ikke helt vet hva de måler og hva det betyr (tror jeg neppe de gjorde selv heller) så er det ikke så lett å konkludere.

AtW

Lenke til kommentar
Fordi det har dannet seg lufthull/bobler der når deigen ble eltet.

Det jet tenkte, men de burde da klare å finne en måte på å slippe det på? Nå er det lenge siden jeg har spist hjemmelaget brød, men kan ikke huske at det er så mye der.

Ødelegger jo når jeg skal smøre brødskiva :(

Bak uten gjær da vel? :p

Lenke til kommentar

Han snakker jo om brød man kjøper i butikken.

@Lund :*:

Jeg antar det dannes små bobler under eltingen som utvides under hevingen (eller noe i den duren). En maskinell elter gjør det nok ikke like grundig som en person, så det er nok derfor det er flere bobler i butikkbrød enn i hjemmelaget brød.

EDIT: Både gjær og bakepulver danner gass, det er slik brød heves, så jeg tror ikke løsningen din ville virket uansett.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Når man sier man "har noe på tunga" hva er det som egentlig skjer? Det er noe man ikke husker, men så kjenner man at det er like før man husker det allikevel. Virker bare ulogisk for meg.

Det er vel bare det at du vet du vet det, men hjernen finner det ikke?

Lenke til kommentar
Sondre:

Det programmet hadde jeg ikke tilagt mye vekt, G-verdiene de målte gir liten mening, om det ikke er snakk om peak-verdier over et ekstremt kort tidsintervall (regnet på det, og verdiene tilsvarte vel å stoppe all hastighet i løpet av noen centimeter, noe man åpenbart ikke gjør når man lander i vann). Når man ikke helt vet hva de måler og hva det betyr (tror jeg neppe de gjorde selv heller) så er det ikke så lett å konkludere.

AtW

Myten var at man ville overleve fra ca 50 meter fordi hammeren brøt overflatespenningen. Fall uten hammer resultertet i opptil ca 280G, mens med hammer var rundt 200G. Så hammeren gjorde at man ble utsatt for færre G når man traff vannet, men fordi man faller fra så stor høyde blir G kreftene fortsatt så store at resultatet blir det samme.

Hvorfor er infoen i piratkopierte ting i nfofiler istedenfor vanlig txt?

http://en.wikipedia.org/wiki/.nfo

Dette er besvart tidligere i tråden.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Jeg fant en boks fiskeboller som gikk ut på dato i 2004. Hvilke farer er det ved å spise denne, hvis den er steril?

Som sagt av andre vil maten antagelig endre smak. Men hermetikk bør ikke spises så alt for mange år etter utløp likevel. Boksene er jo laget av blikk og det kan skje reaksjoner mellom boksmetall og mat som gjør at maten får høyere metallinnhold. Det kan i verste fall føre til forgiftning hvis det er snakk om særdeles gamle bokser. (førkrigsbokser)

Før i tida ble det nemlig brukt blyholdig tinn i sømmen som forsegler boksene. Det har vært dødsulykker pga høyt inntak av boksmat på begynnelsen av 1900-tallet.

RSP (Populært kalt Rester av Sprengt Personell) har en spesiell forsegling av fett som skal øke holdbarheten. Fettlaget rundt maten beskytter mot legeringselementer fra søm og boksmetall. Derfor får man ofte beskjed om å kaste bokser som har fått en kraftig bulk slik at fettlaget antageligvis er "punktert" eller tynnere.

RSP er ikke merket med best før eller holdbar til. De er merket med produksjonsår. Når vet jeg ikke hvor mange tiår de er ment å vare men forsvaret spiser som regel de eldste først slik at man får en rullering på det. Boksene er så vidt jeg vet sjeldent mer enn 20 år i praksis.

Noen som vet om flytende nitrogen er elektrisk ledende?

Det er ikke elektrisk ledende.

Lenke til kommentar
Myten var at man ville overleve fra ca 50 meter fordi hammeren brøt overflatespenningen.

Det er ikke en overflatespenning som sådan, overflatespenningen er en liten bidragsyter for kreftene.

Det som genererer krefter (og dermed g-sjokk) når en støter mot vann er at en er nødt til å skyve vekk massen for at en skal få plass til seg selv - og at dette skjer momentant når en treffer vannflaten.

Slipper man en hammer først, får en generert bølger, noe som gjør at istedet for å treffe en helt flat overflate momentant så treffer man et gradvis større areal; noe som medfører dempning. Minimalt med en hammer, da bølgene ikke er så store - men en liten dempesone.

Stupere gjør litt av det samme, med at de hopper gjerne med hendene vevd inn i hverandre utstrakt over hodet. Håndflatene vil treffe vannet først, det at de er vevd inn i hverandre gjør at du greier å absorbere støtet, og bølgene/forstyrrelsene håndflaten genererer gjør at det gjør mindre vondt når hodet og resten av kroppen treffer vannflaten (og så lager man mindre sprut også, som gir mer poeng i konkurranse så vidt jeg vet :p)

Vannsprayen som brukes mot det punktet stuperene treffer er der ikke for å dempe sjokket, den er der for at stuperene skal kunne se hvor vannflaten er.

Lenke til kommentar
Sondre:

AtW

Myten var at man ville overleve fra ca 50 meter fordi hammeren brøt overflatespenningen. Fall uten hammer resultertet i opptil ca 280G, mens med hammer var rundt 200G. Så hammeren gjorde at man ble utsatt for færre G når man traff vannet, men fordi man faller fra så stor høyde blir G kreftene fortsatt så store at resultatet blir det samme.

Hvorfor er infoen i piratkopierte ting i nfofiler istedenfor vanlig txt?

http://en.wikipedia.org/wiki/.nfo

Dette er besvart tidligere i tråden.

Fra 50 meter har man 110 km /t (ikke medregnet luftmotstand). 280 G tilsvarer at man stopper på 17 cm. Derfor er det åpenbart en peak-verdi over et tidsintervall man ikke kjenner (jeg mistenker også at Mythbusters ikke kjenner det), som har uklar innvirkning på overlevelsesevnen. (med motorsykkelhjelmer operer man vel feks med at hodet tåler rundt 250G i peak). Så hva de har målt og ikke målt i mythbusters er ikke så lett å si, synes ikke akkurat det programmet ga noe klart svar. Forøvrig skal det jo nevnes at folk har overlevd å hoppe fra 50 meter og høyere, uten hammer. (sågar uskadd, se feks http://www.youtube.com/watch?v=4uHkyMh9FW4)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Når man sier man "har noe på tunga" hva er det som egentlig skjer? Det er noe man ikke husker, men så kjenner man at det er like før man husker det allikevel. Virker bare ulogisk for meg.

Det er fordi du stresser for mye med å fram det du vil huske på. Hvis du stresser for mye vil ikke hjernen klare å finne fram minnet, og da ender du opp med følelsen av å "ha noe på tungen" samtidig som du ikke klarer å huske hva det er på grunn av at du stresser så mye. Det er akkurat samme mekanisme som ligger bak når du har "jernteppe" på eksamen. Det som hjelper da er å ta seg en pause, gå ut, få frisk luft og tenke på noe helt annet i noen minutter. Da slapper du av, og minnene kommer mye lettere.

Sagt på en mer "scienc-y" måte: Det skyldes de fintfølende nervene i hjernens frontallapper, som har i oppgave å hente frem lagrede minner og andre krevende oppgaver. Disse er overfølsomme for stress-, kamp- og flukthormoner, og vil stenge helt av hvis man er i en situasjon hvor man opplever stress eller fare. En slik situasjon kan for eksempel være at man stresser veldig med å finne fram et minne. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...