Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noe objekt vi vet om som kan ødelegge solen? eller er solen så stor å varm at alt som krasjer med den eksploderer eller brenner opp?

Den er så stor og tung at den motstår det meste. Hvis noe skal ødelegge sola så må det ha veldig stor masse*fart. F.eks en planet på størrelse med jupiter som kommer susende ut av intet i nært lysets hastighet og treffer midt i sola. Da blir det en saftig eksplosjon som sikkert river sola i fillebiter. Andre trusler kan være om en eller annen stjerne skulle kollidere med den eller et sort hull skulle sluke den.

For ordens skyld så vet vi at de to sistnevnte tingene ikke skjer på vanvittig lang tid fordi vi har oversikt over sånne objekter i svært mange lysår herfra. En susende planet på avveie er vi mindre sikre mot, men det er ekstremt usannsynlig at sola blir truffet av noe sånt og at objektet har svært høy hastighet.

Har kinomaskinister lov til å se filmene de setter igang?

Ja. Kinoen ser på det som en fordel at de holder seg oppdatert på de filmene de sender, men det blir jo mange avbrudd når de skal gjøre en jobb samtidig. Hun jeg har pratet med får gratis billett til seg selv utenom arbeidstid slik at hun kan se ennå flere filmer hvis hun har lyst.

Lenke til kommentar

Javisst. Det er haugevis av sånne verksteder og støperier. Hvilke du bør kontakte kommer veldig an på hvilket metall du vi ha, om det skal være støpt, smidd, ekstrudert eller maskinert eller en kombinasjon + type etterbehandling.

Selv har jeg laget en del mindre metallgjenstander på flere av disse stedene. Den største tingen er en stor jerngryte med skriften "God middag" på siden og "Simen 1997" under.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kjenner noen som jobber der så kan sånne oppdrag bli ganske dyre. Jeg tror du skal slite med å finne noen som tar sånne oppdrag for under 500 kr/time så det kommer veldig an på hvor arbeidskrevende delen din er. Materialkostnader er som regel neglisjerbart med mindre du skal ha noe i titan eller andre dyre metaller, eller delen veier mye.

Den spesialstøpte jerngryta mi hadde nok kostet et par tusen om jeg ikke hadde gjort jobben selv og sammen med andre i forbindelse med et kurs som NTNU tok regninga for.

Lenke til kommentar

Brødskiva vil nok ikke muggle. Mugg er en sopp som krever levelige tilstander for den. Det er det ikke i rommet. Muggsopp krever fuktighet og noe over frysepunktet temperatur. I rommet vil nok all fuktigheten i skiva, smøret og osten fordampe innen noen dager og deretter vil fettet fordampe sakte men sikkert. Etter lang tid ender man altså opp med en frysetørret skive med ost, uten fett. Hvis du varmer den opp til romtemperatur og tilsetter vann så vil du antagelig få en spiselig vassen skive etter 50 år.

Frysetørring av fettfrie produkter og oppbevaring i en "dypfryser" som holder -200°C og vakuum er en vanvittig holdbar konserveringsmetode. Hermetikk kommer ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Med det samme vi er inne på det, hvilken temperatur er det i rommet? Altså, siden det nesten ikke er partikler og nesten bare er tomrom vil det vel bare være tilnærmet 0 kelvin?

Restvarmen etter "Big Bang" er beregnet til 2,7K (-270,45°C). Men siden det er så få molekyler i rommet vil du ikke kunne merke temperaturen, eller mangelen på sådan. Du ville faktisk, uten nevneverdige problemer kunne overleve oppmot minuttet i t-skjorte og boxer i rommet. "Problemet" vil være at din egen kroppsvarme vil få blodet til å koke pga det lave trykket. Ifølge "de lærde", så dør du hverken av kvelning, hypotermi eller stråling, men av at blodet koagulerer under nevnte koking.

Såvidt jeg vet har de ikke forsket på det, hverken med dyr eller mennesker (heldigvis), men det er visst teoriene de spkulerer i. Og ja, det har vært tilfeller med mennesker som har vært ubeskyttet 10-20 sekunder i rommet og overlevd uten varige mén.

Lenke til kommentar
Med det samme vi er inne på det, hvilken temperatur er det i rommet? Altså, siden det nesten ikke er partikler og nesten bare er tomrom vil det vel bare være tilnærmet 0 kelvin?

Restvarmen etter "Big Bang" er beregnet til 2,7K (-270,45°C). Men siden det er så få molekyler i rommet vil du ikke kunne merke temperaturen, eller mangelen på sådan. Du ville faktisk, uten nevneverdige problemer kunne overleve oppmot minuttet i t-skjorte og boxer i rommet. "Problemet" vil være at din egen kroppsvarme vil få blodet til å koke pga det lave trykket. Ifølge "de lærde", så dør du hverken av kvelning, hypotermi eller stråling, men av at blodet koagulerer under nevnte koking.

Såvidt jeg vet har de ikke forsket på det, hverken med dyr eller mennesker (heldigvis), men det er visst teoriene de spkulerer i. Og ja, det har vært tilfeller med mennesker som har vært ubeskyttet 10-20 sekunder i rommet og overlevd uten varige mén.

I hvilke tilfeller har mennesker vært ubeskyttet i rommet?

Vis det kun er partiklene/molekylene som "har" temperatur hva kan vi definere tomrommet i mellom partiklene som (vakuumet?) og hvilken temperatur har dette?

Lenke til kommentar

Todda: Bakgrunnstrålingen er ca 2,7 kelvin så noe som svever fritt vil ikke bli kaldere enn det. I solsystemet vårt har vi i tillegg varmekilden sola som vil varme ting opp til en viss grad. Jeg tipper -200 °C er realistisk for en brødskive i bane rundt jorda.

Bikeridr: Jeg tror ikke folk har vært eksponert for vakuum i rommet, men det skjedde en ulykke i ett av NASAs testsentre der en overlevde ca 30 sekunder i kraftig vakuum. Blodet kokte ikke, men han svimte av pga luftmangel og det siste han husket før avsvimingen var at spyttet på tunga kokte.

Er hermetisk Trøndersodd sterilt?

Ja, det er hele konseptet med hermetisering.

Lenke til kommentar
Bikeridr: Jeg tror ikke folk har vært eksponert for vakuum i rommet, men det skjedde en ulykke i ett av NASAs testsentre der en overlevde ca 30 sekunder i kraftig vakuum. Blodet kokte ikke, men han svimte av pga luftmangel og det siste han husket før avsvimingen var at spyttet på tunga kokte.

Mulig jeg blander, og dessuten er det sent på natta her jeg er, så jeg regner med du har mer rett enn meg. Men jeg visste at jeg hadde lest at noen hadde overlevd en eller annen form for "space environment".

Lenke til kommentar
Hvis det kun er partiklene/molekylene som "har" temperatur, hva kan vi definere tomrommet i mellom partiklene som (vakuumet?) og hvilken temperatur har dette?

Temperatur er definert som resultatet av at atomer/molekyler støter sammen. Dess hardere de støter mot hverandre, dess høyere temperatur. Ved 0K støter de ikke lengre sammen, men de ligger likevel aldri helt i ro (denne restenergien kalles nullpunktsenergi). Uten partikler kan ikke noe støte sammen og ergo er det heller ikke mulig å måle temperatur der. Men, i virkeligheten vil det alltid være fotoner der, stråling fra Det store smellet som kommer omtrent like sterkt fra alle kanter, og all denne kosmiske bakgrunnstrålingen sørger for at det stort sett overalt i universet er 2,7 K. Det er kun to unntak.

Det ene unntaket er inne i kosmiske støvskyer, som kan skjerme for litt av den kosmiske bakgrunnstrålingen. I en av disse støvskyene er det målt en temperatur på ca 1,5 K. Temperaturer ned mot 0K finnes ikke i virkeligheten, den slags er kun oppnådd i underjordiske laborietorier, der man kan skjerme ute den kosmiske bakgrunnstrålingen.

Det andre unntaket er i nærheten av stjerner og lignende. I de de ufattelig tynne gass- og støvforekomstene som finnes inne i solsystemet, mellom planetene, forekomster som likevel er langt tettere enn gass- og støvforekomstene mellom galaksene, så er det målt temperaturer på flere hundre grader, opp mot tusen. Men fordi dette "stoffet" er såpass ufattelig tynt som det er, så har det kun ubetydelig betydning for romfartøy og astronauter i romdrakter. I praksis kan man se helt bort fra det, bortsett fra med superduperfølsomme måleapparater i romsonder.

Lenke til kommentar
Jeg fant en boks fiskeboller som gikk ut på dato i 2004. Hvilke farer er det ved å spise denne, hvis den er steril?

Antagelig ingen fare som helst. Datoen på hermetikk er ikke en holdbar-til-dato, men en best-før-dato. Produsenten gidder altså ikke å garantere at smaken er like god som da boksen ble lukket etter denne best-før-datoen, men i de fleste tilfeller er maten akkurat like god og like næringsrik som før denne datoen leeenge etterpå, forutsatt at boksen ikke er åpnet eller punktert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...