Bikeridr Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Så hvis jeg ikke drikker sukker på en stund vil sukkernivået i kroppen gå ned til normalt nivå? Og hva hvis jeg drikker light brus? Det er da ikke sukker i det direkte, vil det da ha noen innvirkning på sukkernivået i blodet? Ja, det kan skje om du er i "grenseland". "Light" brus er egentlig ikke anbefalt siden fenylanilin (som ofte er en ingrediens i lett-varer) ikke er spesielt sunt for kroppen. Selv drikker jeg svært lite brus, men om jeg drikker, så blir det i begrensede mengder, men da "heavy"-brus. Jeg håper uansett for din del at du ikke har eller begynner å få diabetes, jeg unner ingen det og skulle gladelig ha gitt vekk høyre ballesten om jeg slapp selv.. Men hvis du "bare" har hypersensitivitet på sukker, så vil det være en stor fordel å få en lege til å sjekke det. Det er mye lettere å holde dette i sjakk enn om du "bikker over" til full diabetes. Kjenner du noen som har diabetes eller har tilgang til blodsukkermåleapparat (koster kr 150,- på apoteket med 10 teststrips) kan du ta en sukkerbelastningstest. Lag deg 1/2 liter vann og bland inn 75 gram sukker (smaker jævlig). Drikk dette og sjekk blodsukkeret etter 2 timer. Har du 10mmol/l eller mer da, så bør du søke lege. NB! Den beskrevne testen er ikke farlig, det er slik de gjør det på legekontoret. Men du bør måle at du ikke har forhøyet nivå (over 8mmol/l) *før* du tar den testen. Har du over til å begynne med er legen din venn før du tar testen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg stumblet over dette bildet. http://www.strangemilitary.com/images/content/149809.jpg Hva i all verden er det? En amfibietank? Hvilket land har laget den? Hva er den godt for? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Finnes bokstaven "x" i indonesia? Jeg så en indonesisk drosje på nyhetene, med ordet "TAKSI" påskrevet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvor mange sider skal til for at denne tråden kommer i V.3? Hvor lang tid og poster blir brukt før vi kommer til V.10? Det hender at en tråd strarter fra nytt, for eksempel hvis det har vært mye off-topic i den gamle tråden eller den gamle tråden får mye off-topic. Nå har man en god gang og en god kultur i denne tråden synes jeg, så det vil nok neppe bli en V.3 iallefall på en god stund. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Finnes bokstaven "x" i indonesia? Jeg så en indonesisk drosje på nyhetene, med ordet "TAKSI" påskrevet. Tror da det. Vi har jo f.eks "q" uten at vi bruker den særlig mye. Finland skriver også "taksi", men de har da "x" i alfabetet sitt. Noen land nasjonaliserer fremmedord og skriver det på sin måte. I Norge heter det "norvagisering" (i seg selv et selvmotsigende ord ) F.eks heter det jo i dag "sørvis" istedet for "service". Et annet på tryne norskt ord er "gaid". I Sverige heter det jo "resturang" istedet for "restaurant". Endret 18. juli 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 På skolen lærte jeg at molekyler i et stoff, f.eks. luft eller vann, beveger seg sakte/står stille når de er kalde, mens beveger seg mye og raskt når de er varme. Derfor begynte jeg å undre en varm natt over hvordan bordviften på nattbordet virker. Hvorfor blir luften som treffer meg kald og kjølig, når jeg antar at "propellen" inni viften setter molekylene i luften i enda større bevegelse? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) På skolen lærte jeg at molekyler i et stoff, f.eks. luft eller vann, beveger seg sakte/står stille når de er kalde, mens beveger seg mye og raskt når de er varme. Derfor begynte jeg å undre en varm natt over hvordan bordviften på nattbordet virker. Hvorfor blir luften som treffer meg kald og kjølig, når jeg antar at "propellen" inni viften setter molekylene i luften i enda større bevegelse? Svaret er ganske enkelt: Luften som treffer deg fra viften er ikke kaldere enn luften som står stille. Luft blir ikke nedkjølt av en vifte, men når luften settes i bevegelse blåses det varme luftlaget rett over huden vår bort, og det oppleves som om det blir kaldere. EDIT: Rettet feil, takk til Frexxia. Endret 18. juli 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Varme luftlaget* edit: Hvis ikke så er det i såfall særdeles grusomt. Endret 18. juli 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) i big bang theory når de spiller halo (3) så er lydene helt feil. hvorfor ikke bruke de originale lydene? er det ikke lov? de bruker allerede navnet og 360 kontrolleren. i denne filmen er det et avkappet hundehode med blodtilførsel som reagerer når sansene dens blir stimulert! hvorfor dør hodet etter noen timer? renses ikke blodet? er filmen ekte? Endret 18. juli 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Sitter her på hytta og ser på et stykke av Shakespeare. Snakket de sånn på den tida? Det er ikke bare språket som forundrer meg, men alt bullshittåkepratet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Sitter her på hytta og ser på et stykke av Shakespeare. Snakket de sånn på den tida? Det er ikke bare språket som forundrer meg, men alt bullshittåkepratet. De gjorde ikke det. Men det var slik Shakespeare skrev sine replikker, hvis ikke jeg husker feil skrev ham dem ifølge et strengt versesystem. Men selvsagt, hans stykker er preget av språket på den tiden selv om folk ikke snakket nøyaktig slik. Ellers er det et langt rikere språk med mange flere subtiliteter og nyanser enn den gjennomsnittlige engelsken som snakkes i en hvilken som helst amerikansk action-film (og som kan gå litt over hodet for en som ikke kan mer enn vanlig skoleengelsk + litt filmengelsk), pluss at man nok må forstå datidens engelsk for å forstå det fullt ut. Så jeg ville ikke vært så kjapp med å avfeie det som "bullshittåkeprat". Endret 18. juli 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg stumblet over dette bildet.http://www.strangemilitary.com/images/content/149809.jpg Hva i all verden er det? En amfibietank? Hvilket land har laget den? Hva er den godt for? Kan ikke svare deg på hvem som har laget den, desverre. Jeg kan derimot informere om at amfibietankser finnes i mange forskjellige versjoner, og de fleste militærmakter disponerer slike. de brukes vel da i sammenheng med ilandsetting av tropper, som panserstøtte. Ble feks. brukt under D-dagen. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg stumblet over dette bildet.http://www.strangemilitary.com/images/content/149809.jpg Hva i all verden er det? En amfibietank? Hvilket land har laget den? Hva er den godt for? Kan ikke svare deg på hvem som har laget den, desverre. Jeg kan derimot informere om at amfibietankser finnes i mange forskjellige versjoner, og de fleste militærmakter disponerer slike. de brukes vel da i sammenheng med ilandsetting av tropper, som panserstøtte. Ble feks. brukt under D-dagen. http://en.wikipedia.org/wiki/Obyekt_279 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) De allierte hadde også masse amfibietanks som faktisk ble stående igjen på havbunnen i hopetall. Så et dokumentarprogram på NGC der dykkere hadde funnet en sånn rar båt-tanks på havbunnen og fikk reddet den opp på land. Da var det masse info om de. De fleste historikerne ante ikke hva det var for en tanks, siden det var hemmelige våpen. Endret 19. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Oppfølging til shakespeare-greia. På 1700-tallet (og 1800-tallet for den saks skyld) har vi fra filmer erfart at folk tar seg svært høytidelige og taler lange, høflige setninger. Har dette rot i virkeligheten? Endret 19. juli 2009 av Kakofoni Lenke til kommentar
jop91 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvordan utfører man CPR på en dame med store silikon pupper?? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Finnes det en smart måte å forhindre dugg på frontruta og rutene ellers i bilen for oss som ikke har klimaanlegg eller aircondition med sånn fancy freon gass? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvordan utfører man CPR på en dame med store silikon pupper?? Presser dem til side eller presser på selve puppen, hva enn som må til. Finnes det en smart måte å forhindre dugg på frontruta og rutene ellers i bilen for oss som ikke har klimaanlegg eller aircondition med sånn fancy freon gass? Anti-dugg spray. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ja, det kan skje om du er i "grenseland". "Light" brus er egentlig ikke anbefalt siden fenylanilin (som ofte er en ingrediens i lett-varer) ikke er spesielt sunt for kroppen. Fenylalanin er en essensiell aminosyre og er sletts ikke "usunt" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå