Simen1 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ja, bilde og bilde. Det kan jo defineres til å bare være lys og definisjonen kan strekkes feks opp til gamma-området. Fotoner vs elektroner. Hvorfor ikke bruke elektroner når man får lov til å bruke fotoner? Men du har helt rett i at det ikke er fotografi slik vi normalt tenker på det. Lysmikrosokoper har en praktisk oppløsningsbegrensning på detaljer rundt 1 mikron. Men definisjonen kan helt klart strekkes til mindre detaljer. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Sender de store firmaene UPS, Fedex og DHL i helgene, da internasjonalt? Utrolig tåpelig om all global post, på lik linje med den norske posten stopper opp. Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det mulig for to hvite personer å få ett farget barn? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Mener å ha sett eksempler på det, og lest en artikkel om det. Skal google etter det jeg. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Dette bildet at individuelt flyttede atomer er veldig kjent: Slike bilder er vel egentlig bare en datatolkning av det som elektronmikroskopet egentlig måler, nemlig punkter i rommet. Dette kalles punktskyer, og hadde man tatt et punktskybilde av et menneske, så kunne det sett noe sånt ut som dette: Alle farger, skygger og overflater i atom-"bildet" er altså fake, for at vi lettere skal forstå hva elektronmikroskopet "så". Det IBM-bildet er nok tatt med et STM-mikroskop. Det er så vidt jeg vet de som tar bilder av de minste tingene. De fungerer ved en liten nål som måler ørsmå elektriske felter fra enkeltatomer som det plukker opp når det blir beveget over en prøve. Altså, toppene i bildet over, er der en har registrert en forandring/økning i det elektromagnetiske feltet som er rundt atomet, som har blitt plukket opp. Atomer er det umulig å se, da det eneste en ser er fotonene det sender ut. I tillegg er elektroner punktpartikler, altså de er av null utstrekning, eller mindre enn noe sånt som 10-19 meter som er det minste vi har klart å måle. Det samme gjelder kanskje atomkjernen. Den består av protoner og nøytroner, og disse består igjen av kvarker som også kanskje er punktpartikler, eller i det minste, mindre enn det vi klarer å måle, som elektronet. Altså, atomet består av noe sånt som 99,99999999999% tomrom. Når vi tar "bilder" av dem, er det feltene og kreftene de sender ut eller har rundt seg vi måler. Er det mulig for to hvite personer å få ett farget barn? Hvis genet for brun hud er dominant recessivt (noe jeg ikke vet), og begge parter har det, så ja. I tillegg finnes det sikkert også "freak accidents", der to hvite uten genet får et brunt barn (selv om vi alle vet at det da bare er damen som har vært utro. ^^,) Endret 18. juli 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det mulig for to hvite personer å få ett farget barn? Hvis genet for brun hud er dominant (noe jeg ikke vet), og begge parter har det, så ja. I tillegg finnes det sikkert også "freak accidents", der to hvite uten genet får et brunt barn (selv om vi alle vet at det da bare er damen som har vært utro. ^^,) Du mener vel recessivt? Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvorfor må en oftere på do når man drikker f.eks brus og iste (sukkerholdige varer) enn vann? Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Men damen har IKKE vært utro. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Vis du har noen fargete langt opp i slekt treet så er det mulig, det var ett ektepar som fikk det for en stund siden ingen skjønte noe ting men det viste seg at det var en svart tip, tip tip osv. oldemor elns. i slekts treet. Yahoo question Endret 18. juli 2009 av Carlgutt Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det mulig for to hvite personer å få ett farget barn? Hvis genet for brun hud er dominant (noe jeg ikke vet), og begge parter har det, så ja. I tillegg finnes det sikkert også "freak accidents", der to hvite uten genet får et brunt barn (selv om vi alle vet at det da bare er damen som har vært utro. ^^,) Du mener vel recessivt? Ja, selvsagt. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvorfor må en oftere på do når man drikker f.eks brus og iste (sukkerholdige varer) enn vann? Hmm, da bør du kanskje sjekke blodsukkeret ditt. Første tegn bå begynnende diabetes (type 2) er hyppig vannlating og ekstrem tørste. Det kan også være sukkerhypersensibilitet som gjerne kan gå over i diabetes type 2. Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre insulinet til å "prossessere" sukkeret, så det blir skilt ut i nyrene med hyppig vannlating som resultat. Jeg er diabetiker og oppdaget det da jeg drakk 10-15 liter vann om dagen uten å bli "utørst". I tillegg "bodde" jeg på urinalen.. Nå har jeg heldigvis fått dette under kontroll, så jeg lever "helt normalt" i dag og kan spise både sukker og sjokolade. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvorfor må en oftere på do når man drikker f.eks brus og iste (sukkerholdige varer) enn vann? Hmm, da bør du kanskje sjekke blodsukkeret ditt. Første tegn bå begynnende diabetes (type 2) er hyppig vannlating og ekstrem tørste. Det kan også være sukkerhypersensibilitet som gjerne kan gå over i diabetes type 2. Kroppen klarer ikke å nyttiggjøre insulinet til å "prossessere" sukkeret, så det blir skilt ut i nyrene med hyppig vannlating som resultat. Jeg er diabetiker og oppdaget det da jeg drakk 10-15 liter vann om dagen uten å bli "utørst". I tillegg "bodde" jeg på urinalen.. Nå har jeg heldigvis fått dette under kontroll, så jeg lever "helt normalt" i dag og kan spise både sukker og sjokolade. Men jeg må ikke på do når jeg drikker vann, da kan jeg gå veldig lenge uten å måtte gå på do, men med spesielt iste føler jeg at den bare skilles gjennom kroppen og da må jeg på do kanskje 30 min etterpå. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det mulig for to hvite personer å få ett farget barn? Hvis genet for brun hud er dominant recessivt (noe jeg ikke vet), og begge parter har det, så ja. I tillegg finnes det sikkert også "freak accidents", der to hvite uten genet får et brunt barn (selv om vi alle vet at det da bare er damen som har vært utro. ^^,) Det er ikke et bestemt gen som bestemmer hudfargen, det er et komplekst samspill mellom mange gener. Så i praksis vil barnet ha cirka "gjennomsnittet" av hudfargen til foreldrene. Så jeg vil tro at det er iallefall ekstremt, astronomisk lite sannsynlig at det vil skje at to hvite får et farget barn. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg er diabetiker og oppdaget det da jeg drakk 10-15 liter vann om dagen uten å bli "utørst". I tillegg "bodde" jeg på urinalen..Nå har jeg heldigvis fått dette under kontroll, så jeg lever "helt normalt" i dag og kan spise både sukker og sjokolade. Da hadde du dødd av vannforgiftning, lett. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 MEN, det er etter hva jeg har sett og lest, mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 som halo nerd så må jeg bare spørre. i big bang theory når de spiller halo (3) så er lydene helt feil. hvorfor ikke bruke de originale lydene? er det ikke lov? de bruker allerede navnet og 360 kontrolleren. lurer enda. regnes YMCA som en homofil sang? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Da hadde du dødd av vannforgiftning, lett. Vel, jeg lever nå ennå jeg Forresten, jeg tror ikke en dør av vannforgiftning om en ellers får i seg nok salt via f.eks mat. Dessuten "beholdt" jeg jo ikke vannet. Det rant "tvers igjennom". @Rural_Juror: Nettopp. Du drikker *sukkerholdig* drikke, derfor *kan* du ha problemer med sukkerprosessen i blodet. Når du drikker rent vann eller på annen måte inntar mindre søtsaker klarer kroppen å "ordne med" sukkeret. Mens ved "sukkersjokk" så blir det for mye for blodet å holde styr på. Sukker utskilles i urinen dersom sukkernivået i blodet overstiger 10-12mmol/l. Normalt nivå er mellom 4 og 8. Har du for eksempel 12-13 mmol/l ved istedrikking vil du trigge en øket urinproduksjon siden kroppen søker alternative måter å kvitte seg med sukkeret. Selv hadde jeg "ignorert" dette en stund og da jeg ble innlagt hadde jeg 24mmol/l og ifølge legen var jeg i stor fare for å gå i koma. [Edit]Trekvart tusen innlegg.. [/Edit] Endret 18. juli 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Men damen har IKKE vært utro. Hvorvidt dette er en reell greie eller ikke - en DNA-test har svaret. Det er bare to grunner for å få en unge med feil farge: kåte spanjoler som reiste til norge på 1600-tallet (etc) eller utroskap. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 @Rural_Juror:Nettopp. Du drikker *sukkerholdig* drikke, derfor *kan* du ha problemer med sukkerprosessen i blodet. Når du drikker rent vann eller på annen måte inntar mindre søtsaker klarer kroppen å "ordne med" sukkeret. Mens ved "sukkersjokk" så blir det for mye for blodet å holde styr på. Sukker utskilles i urinen dersom sukkernivået i blodet overstiger 10-12mmol/l. Normalt nivå er mellom 4 og 8. Har du for eksempel 12-13 mmol/l ved istedrikking vil du trigge en øket urinproduksjon siden kroppen søker alternative måter å kvitte seg med sukkeret. Selv hadde jeg "ignorert" dette en stund og da jeg ble innlagt hadde jeg 24mmol/l og ifølge legen var jeg i stor fare for å gå i koma. Så hvis jeg ikke drikker sukker på en stund vil sukkernivået i kroppen gå ned til normalt nivå? Og hva hvis jeg drikker light brus? Det er da ikke sukker i det direkte, vil det da ha noen innvirkning på sukkernivået i blodet? Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvor mange sider skal til for at denne tråden kommer i V.3? Hvor lang tid og poster blir brukt før vi kommer til V.10? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå