Khaffner Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor hoster man når man stapper en Q-tip for langt i øret? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor hoster man når man stapper en Q-tip for langt i øret? 8837427[/snapback] lurer på det samme her. det jeg har lært er at man ikke skal stikke dem så langt inn Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Er det mulig å trene opp hukomelsen? ifso, på hvilken måte er det best å forbedre hukomelsen, hva gjør man?Jeg ser mange idag leser bare en gang så kan dem hele stoffet, mens andre må leser 3-4 ganger for å kunne det.. 8836736[/snapback] Det er ikke nødvendigvis hukommelsen det er noe galt med, men interressen. Om stoffet er gørrkjedelig og du har ikke lyst til å vite noe av det som står i boka (du snakker vel om prøvelesning/leksearbeid?), så vil du ikke lære noe som helst. Les et avsnitt, så skriver du stikkord i boka di. Dessuten er ikke spørsmål der for å plage deg. Svar på spørsmålene uten å bla bakover for å finne svaret. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor har vi forskjellige blod typer? 8828478[/snapback] Det lurer jeg på også Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor har vi forskjellige blod typer? 8828478[/snapback] Det lurer jeg på også 8837565[/snapback] mulig det har noe med at en stammer fra random plasser på jorda? (har ikke peiling, gjetter bare ) Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Kan man bli brun uten økt antall fregner under soling? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Kan man bli brun uten økt antall fregner under soling? 8837800[/snapback] Ja.. Blir mørkhudete personer grønne i huden om de ikke får nok sol? Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Kan man bli brun uten økt antall fregner under soling? 8837800[/snapback] Ja.. Blir mørkhudete personer grønne i huden om de ikke får nok sol? 8837998[/snapback] Hvordan? Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Kan man bli brun uten økt antall fregner under soling? 8837800[/snapback] Ja.. Blir mørkhudete personer grønne i huden om de ikke får nok sol? 8837998[/snapback] haha, der tar du nok feil, eneste som blir grøn her, er du de som er mørkhudet har bare en farge, og det er brunt. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 kan mørkhudede bli solbrente? Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 kan mørkhudede bli solbrente? 8838479[/snapback] nei, jeg har aldri blitt solbrent. ja jeg er en bruning. Tror at det har noe med pigmentene, for de som er født i jallaland, har no sterkere/svakere(usikker) pigmenter enn de hvite har jeg hørt Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 haha, der tar du nok feil, eneste som blir grøn her, er du de som er mørkhudet har bare en farge, og det er brunt. 8838441[/snapback] Ikke mørkhudet: Fargede. (See the irony?) Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Tror fargede kan blir solbrent, men det krever mye mer enn for ufargede. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Fargede kan bli solbrent. Huden får kanskje en minimal nyanseforskjell i fargen, men de blir brent fordet. Det med fargen spørs hvor mørk man er da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor *snip*8828259[/snapback] Det er noe som heter de sterke kjernekreftene som holder de sammen. Disse kreftene har svært kort rekkevidde og når ikke ut til elektronene som svever "langt" unna atomkjernene. Innad i atomkjernen frastøter protonene hverandre men de sterke kjernekreftene holder de sammen. Protonene finner seg likevel gunstige posisjoner i forhold til hverandre. Det vil si mest mulig ut mot kantene på atomkjernen og i mindre grad i midten av kjernen. Siden nøytronene ikke frastøter hverandre så klumper de seg der det er "plass til overs" etter at protonene har valgt sine favorittposisjoner. Nøytronene havner altså i stor grad i midten av atomkjernen. I store atomkjerner (høye atomnummer) så kan nøytronene sperres helt inne i et skall av protoner. Partikkeleventyret - Sterke krefter 8829738[/snapback] Takk for forklarende svar. Men et siste; Er nøytronet nødvendig for atomet?8832717[/snapback] Ja, dersom det er stor forskjell i antall protoner og nøytroner så vil atomkjernen være ustabil og stå i fare for å spontant spalte seg selv. (Radioaktiv nedbryting) Her er en oversikt over stabile og ustabile kombinasjoner: Beta(minus)-emittere sender ut et elektron for å øke den positive ladninga i kjernen og dermed komme nærmere det stabile forholdet mellom protoner og nøytroner. Beta(plus)-emittere sender ut et positron for å minke den positive ladnigna og dermed komme nærmere det stabile forholdet. Alfa-emittere sender ut en heliumkjerne (2 protoner og 2 nøytroner) når de spontant spaltes. Jo lengre fra det stabile forholdet isotopen befinner seg jo større er sjansen for at det spalter seg og dermed er den radioaktive halveringstida mindre. Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Men hvorfor smelter ikke dekkene på bilene på glovarme asfalt nå på sommeren? er ikke dekkene av gummi? hvor høy temperatur tåler de? 8831357[/snapback] Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 haha, der tar du nok feil, eneste som blir grøn her, er du de som er mørkhudet har bare en farge, og det er brunt. Men, dere trenger sol? Jeg så på tv ei mørkhudet dame som tok sol ofte.. Aner ikke hvorfor hu gjorde det, hun er jo mørk... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 I går kjørte jeg bak en politibil, den ble tatt i fotoboks. Betaler de boten sin som andre? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 I går kjørte jeg bak en politibil, den ble tatt i fotoboks. Betaler de boten sin som andre? 8839988[/snapback] De må vel følge reglene som alle andre, om de ikke er på utrykning. Men om de gjør det vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå