Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, var det eg også trudde, men eit kjapt søk på google gir meg fleire sider som seier at det er 0,06%.

Edit: Kanskje det er når dei like tala er utelatt, som det står om her?

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Identification_Number

Hmm, kan det stemme da? 10 slike kombinasjonar der alle fire er like kan då ikkje utgjere så stor forskjell.

Edit2: "However, some banks do not give out numbers where all digits are identical (such as 1111, 2222, ...) or consecutive (1234, 2345, ...) or numbers that start with one or more zeroes."

Der har vi det. Berre eg som ikkje kan å lese skikkeleg.

Endret av huf
Lenke til kommentar
om jeg googler på for eksempel gta eller gow så får jeg jo opp en del resultater. i teksten som vises på resultatene så står det grand theft auto eller gears of war i tykk skrift. hvordan vet google at gow er gears of war? er det folk som har "oversatt" slike forkortelser for google?

Google samler info fra alle som søker. I ditt tilfelle har folk som søker etter nettopp gta eller gow enten gått inn på sider om Grand Theft Auto eller Gears of War om de poppet opp, eller de har søkt på hele tittelen like etterpå. På denne måten lærer søkemotoren.

Lenke til kommentar

Hvor rett er utgangsdatoen på tabletter og slikt?

Jeg tok nettopp en tablett Natriumklorid, og spydde etter ca 1 minutt.

Etterpå så jeg på beholderen, og der stod det at den gikk ut i mars i år.

Er det så "presist" gjettet fra produsent, eller kan det ha vært noe annet som gjorde at jeg spydde?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Er det så "presist" gjettet fra produsent, eller kan det ha vært noe annet som gjorde at jeg spydde?

Natriumklorid? Som i helt vanlig salt?

AtW

Lenke til kommentar

muligens fordi brekninger er vanlig når man spiser/drikker/svelger salt?

Lenke til kommentar
Om du har glømt pinkoden på telefonen din, så har du vel på tre forsøk tilgjengeleg, ein 3/10000-dels sjangse for å skrive rett. (Eller 1/3333-dels sjanse.)

Korleis rekne ut prosentsannsynlegheita?

I utgangspunktet har vi 10000 mulige pin-koder. Vi trekker fra pin-koder med like tall (10), med tall etter hverandre (7 oppover og 7 nedover), og som begynner med null (999 stykker, når vi allerede har fjernet 0000). Ett forsøk har da 1/8977 sjanse for å lykkes. Siden man har tre forsøk tilgjengelig, så blir ting litt mer komplisert.

Men merk at: sjansen for å lykkes med tre forsøk, er ikke det samme som tre ganger ett forsøk! Det er ikke slik sannsynlighetsregning fungerer.

Derfor holder det ikke bare å si at vi har 3/8977 sjanse. Vi må bruke litt kombinatorikk for å komme frem til det rette svaret, med tre forsøk.

Kronglete matematisk utledning følger, i spoiler. :ph34r:

Dette er altså et binomisk forsøk. Da må vi regne ut binominal-koeffisienten med k=3 og n=8977. Svaret er 1,20*1011. Det er altså 1,20*1011 mulige måter å gjette pin-koden på, om man gjør tre gjettinger. Så bruker vi formelen "gunstige/mulige" for å finne frem til sannsynligheten. Mulige er 1,20*1011. Gunstige er tre forsøk, hvor to kan være hva som helst (altså ut fra hhv 8977 og 8976 mulige), og ett forsøk som må være nøyaktig rett. Altså er gunstige 8977 * 8976 * 1 = 80577552.

Gunstige delt på mulige er da: 6,7*10-4, eller 0,067%. Noe høyere enn det du sier, men det er antagelig fordi man har trukket fra såpass mange mulige PIN-koder.

EDIT: Ser folk sier at pinkoder med 0 forekommer, hvis vi regner ut det samme på nytt med cirka 9970-10000 mulige pin-koder å velge fra så blir svaret temmelig nøyaktig 0,06%.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det står at produsentene ikke gir ut med det. Akkurat som banker ikke gir ut kort med 1234 som PIN-kode. Man kan selv forandre denne til det en vil, for eksempel 0000 hvis man vil ha det. Når det er sagt, er det også mulig at en kan få med 0 først i PIN-kode til mobiltelefon, og at artikkelen tar for seg PIN til bankkort etc.

Lenke til kommentar

Hvis vi finner ut en måte å teleportere mennesker fra A til B. Vil man da ikke dø under teleporteringen, mens et kopi av deg kommer ut på den andre siden? Hvis man ikke klarer å gjøre om materiet til data som sendes fysisk til B? Dette kommer i så fall ann på måten du teleporteres?

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Hvis vi finner ut en måte å teleportere mennesker fra A til B. Vil man da ikke dø under teleporteringen, mens et kopi av deg kommer ut på den andre siden? Hvis man ikke klarer å gjøre om materiet til data som sendes fysisk til B? Dette kommer i så fall ann på måten du teleporteres?

Personen som teleporteres løses først opp atom for atom (og dør i prosessen) og sammensetningen analyseres og overføres. Dataene kan sendes som radiobølger eller lys, og det betyr at det samme settet data i prinsippet kan mottas av flere mottagerstasjoner (man kan altså klone ut så mange kopier man vil). Kopiene settes sammen av tilsvarende (men andre) atomer i mottagerstasjonen(e) og livet oppstår igjen. Fordi alle atomene henger sammen på den samme måten vil alle kopiene være den opprinnelige personen med alle vedkommendes minner og egenskaper. De vil alle huske at denne personen øyeblikket før gikk inn i sendermaskinen ved A.

Men foreløpig har man ikke klart å teleportere noe som er oppbygd av atomer, kun laserlys er teleportert fra et sted til et annet. Så om det i en fjern framtid virkelig blir mulig å teleportere mennesker er foreløpig umulig å svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...