Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og er iq genetisk på et slikt nivå at vår art kan få dårligere iq ved evolusjon?

Ja, men den kan også øke. Som han sa, så synker den gjennomsnittlige IQen i verden fordi folk med lavere IQ enn gjennomsnittet får fler barn enn de med høyere IQ. Hvorfor kan man jo spekulere i.

Den gjennomsnittlige IQen rundt i verden er som følger:

Europa: 100

Nord og Sør Amerika, Midtøsten og India: 85-90

Syd for Sahara og enkelte Østeurpeiske: 70

Aborginere(Australia): 60

Kina, Korea og Japan: 106

Jeg er ingen rasist, tvert imot. Dette er resusltatet etter at flere tusen av hvert folkeslag tok samme test.

"Jammen jeg så en afrikaner på TV som var sånn super smart lizzom!" -Ja, mutasjoner skjer for nesten hver generasjon. Enkelte blir førr med 11 fingre, andre med IQ på 180.

Man har også funnet ut at et barn vanligvis får gjennomsnitts IQen av sine foreldre. Eks: Mor har IQ på 105, far på 95. Lille Ola fikk 100.

God natt!

Endret av Ciffen
Lenke til kommentar
Ang evolusjon; Hvordan VET kroppen hva den ikke trenger? Tenker på blant annet det at vi er mindre hårete enn våre forfedre osv. Jeg trodde hele "greia" med evolusjon var sånn at de som overlevde brakte med seg sine gener videre og at "utseende" fulgte sådan deretter. Men jeg kan ikke se at en hårete person har MINDRE sjangse for å overleve enn en mindre hårete person? Fungerer vi også sånn at ting som man ikke behøver blir borte, selvom det ikke påvirker "The survival of the fittest"?

Evolusjonsteorien er en del modifisert siden Charles Darwin. Blant annet er utvelgelse av make blitt en viktig del av den. Man skal ikke bare overleve men også skaffe seg make og få avkom og sørge for at de vokser opp for å føre genene videre. I steinalderen handlet det for menneskene i større grad enn nå om å overleve siden overlevelsesevnen var mye lavere. Dermed var det de som hadde størst overlevelsesevne som i størst grad førte genene sine videre. I dag er overlevelsesevnen så høy i store deler av verden at det er nesten bare å skaffe seg make og lage barn som skal til. Dermed er det i stor grad bare de mest attraktive partnerne som fører genene sine videre. Overlevelsesevnen betyr lite. Man kan ha alvorlige kroniske sykdommer, funksjonshemminger og trenge medisinering hele livet men likevel føre genene sine videre, så fremt man er attraktiv og har reproduksjonsevne. (Litt banalt forenklet men dere skjønner poenget)

Hva er attraktivitet? Det kan være alt fra utseende til IQ, sosiale antenner, løssluppenhet, en imponerende CV eller hva som helst annet. Det er de potensielle makene som bestemmer hva som er attraktivt og dermed føres videre med genene.

Angående hår på tærne så har det nok hverken stort negativ eller positiv innvirkning på evolusjonen. Folk velger ikke akkurat partner etter det kriteriet eller overlever/dør på grunn av det. Dermed har det blitt noe som henger ved genene våre uten å bety noe særlig.

Gjennomsnitts iq'en til en befolkning kan ikke synke per definisjon.

IQ er ikke en flytende skala som hele tiden justeres etter gjennomsnittet. Den er definert etter gjennomsnittet til unge britiske menn under 2. verdenskrig. (Da begrepet oppsto). Senere har man utviklet flere tester og satt gjennomsnittet på nytt ut i fra en gitt gruppe og tid. Resultatet fra ulike tester er altså ikke nødvendigvis kompatibelt med hverandre. Satt på spissen så er det samme grunn for at ulike årskull gjør det ulikt på eksamen i et fag og for at karakterene i norsk ikke nødvendigvis er proporsjonale med karakterene i matte. Spørsmålet er hva man tar gjennomsnitt av og når.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det blått lys i offentlige toaletter og enkelte parkeringshus? Stemmer det at grunnen er at sprøytenarkomane ikke klarer å finne blodårene siden de også er blå? Hvor effektivt er det, og finnes det bieffekter, av typen at svaksynte sliter med å se noe som helst, eller epileptiske anfall?

Ja, det er der pga narkomane, men jeg skjønner ikke helt at det virker. Jeg har hvertfall ingen problemer med å finne blodårer i underarmene i slikt lys.

Lenke til kommentar
hvorfor akkurat 256mb, 512mb, 1024mb osv? tenkte forst at det var runde tall i binær eller hexa, men er jo ikke det.

Når man snakker om 256, 512 og 1024 MB i minnesammenheng snakker man vanligvis om MB som (1024)^2 bytes, ikke (1000)^2 som vi normalt mener når vi snakker om mega (og som også er måleenheten som dessverre brukes av produsenter av lagringsenheter, fordi da kan de legge på litt ekstra på tallene og få de til å høres høyere ut enn det de faktisk er).

Det betyr at 256, 512 og 1024 MB faktisk er runde, binære tall hvis du bare husker på at 1 MB = (1024)^2 bytes.

Lenke til kommentar
hvorfor akkurat 256mb, 512mb, 1024mb osv? tenkte forst at det var runde tall i binær eller hexa, men er jo ikke det.

Pga du ganger alt med 2. (Meget simpelt forklart) 2MB ram / 4MB ram / 8 / 16 / 32 / 64 / 128 / 256 / 512 / etc Er det så er vanligt å sette i pcen. (untak finnes)

Lenke til kommentar

Pga du ganger alt med 2. (Meget simpelt forklart) 2MB ram / 4MB ram / 8 / 16 / 32 / 64 / 128 / 256 / 512 / etc Er det så er vanligt å sette i pcen. (untak finnes)

Som igjen er fordi alle tall i denne rekken er runde tall binært. :)

desimal = binært

2 = 10 (binært)

4 = 100 (binært)

8 = 1000 (binært)

16 = 10000 (binært)

256 MB = 256 * 1024 * 1024 bytes = 268 435 456 bytes = 10000000000000000000000000000 bytes (binært)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Først:

m = milli = 10-3 = 0,001

M = mega = 106 = 1000000

b = bit

B = byte

Det er ikke noe som heter millibit i digitalverden, men megabit og megabyte finnes.

Opp til under 1000 så kan man bruke rekka med perfekt nøyaktighet: 1 2 4 8 16 32 64 128 256 og 512. Deretter blir det vanskeligere fordi mange roter med benevnelsene. Det er faktisk så vanlig å rote at det til og med står i mange lærebøker, lærere lærer det bort som en sannhet osv. Kilo har aldri og vil aldri bety noe annet enn 103. Mega har aldri og vil aldri bety noe annet enn 106 osv. Likevel roter mange og tillegger kilo og mega betydningen 2n*10 i enkelte scenarioer, kun i forbindelse med IKT men ganske konsekvent med unntak av båndbredde.

Forutsatt at man roter det til så er f.eks 256 MB ment å bety 28 * 22*10 Byte.

Man bør styre unna slike feil og bruke M der man mener 106 og Mi der man mener 22*10. Mi står for Megabinær og er dedikert til det binære tallsystemet. M er kun dedikert til det desimale tallsystemet (titallsystemet).

Merk deg at du vil møte mange motargumenter pga vranglære og argumenter som "jammen vi trenger jo ikke ha det helt nøyaktig fordi det er jo lettere å skrive litt feil". Men det jeg skriver her er altså det nøyaktige og korrekte i følge internasjonale standarder (SI-standarden og ICE-standarden). Det finnes ingen standard for vranglæren.

Lenke til kommentar
256 MB = 256 * 1024 * 1024 bytes = 268 435 456 bytes = 10000000000000000000000000000 bytes (binært)

som sakt skjønner jeg det binære tallsystemet, men mener du bits noen plaser du har skrevet bytes, eller?

eller mener du 256MB(millioner-bytes)=268 435 456 bytes(som ikke er det samme som ca. 268Milioner-Bytes)...

at jeg spurte var fordi jeg syntes nettopp det var merkelig.

forklares jo lett om 1b???=1.024b???. men er ikke det du skriver ser det ut som?

Lenke til kommentar
Når man snakker om 256, 512 og 1024 MB i minnesammenheng snakker man vanligvis om MB som (1024)^2 bytes, ikke (1000)^2 som vi normalt mener når vi snakker om mega (og som også er måleenheten som dessverre brukes av produsenter av lagringsenheter, fordi da kan de legge på litt ekstra på tallene og få de til å høres høyere ut enn det de faktisk er).

Dette er FEIL! Jeg har nettopp dokumentert hva Mega og Megabinær er for noe og hvordan disse er standardisert. Jeg utfordrer deg til å finne tilsvarende dokumentasjon for at din påstand er en standard og ikke en innarbeidet vranglære.

___

Som en tilleggsopplysning vil jeg legge til at SI-standarden og ICE-standarden er parallelle standarder på dette punktet. Altså på samme måte som tommer og meter begge er måleenheter for lengde. Man trenger egentlig bare en standard. Det gjør ting lettere fordi man slipper å regne om mellom to ulike standarder. SI-standarden er langt mer kompatibel med andre størrelser i fysikk, data, kjemi osv enn ICE-standarden. Akkurat som det er veldig lite praktisk å måle bensin i UK gallon når man ellers regner lengder, areal og vekt i SI-enheter. Poenget mitt er altså at ICE-standarden er overflødig. Mener man 240 Byte så bør man skrive ca 1,1 TB og ikke 1,0 TiB eller ennå verre: 1,0 TB.

Lenke til kommentar

Microsoft følger ingen av standardene (når det gjelder bits og bytes), men produsenter av harddisker gjør det og til dels også produsenter av nettverksutstyr. Programvareprodusenter velger som regel enten ingen standard eller ICE-standarden, men som oftest (80%? av tilfellene) ingen standard. Men de aller fleste følger SI-standarden på andre områder enn bit og byte. Både i og utenfor dataindustrien. Det enkleste er faktisk ikke å fortsette med vranglæren men å rette seg etter den virkelige verden som finnes utenfor IT-industriens mange mørke hjørner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...