Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg og noen kompiser debatterte dette: Er det mulig å sortere noe i "tilfeldig rekkefølge"? Jeg ønsker flere meninger om dette.

om du kaster en kortstokk på bakken og plukker det opp så er det jo ikke sortert. men man kan si "sortert i tilfeldig rekkefølge", selv om dette bare er en figure of speech..

Lenke til kommentar
Jeg og noen kompiser debatterte dette: Er det mulig å sortere noe i "tilfeldig rekkefølge"? Jeg ønsker flere meninger om dette.

Har man en generator som kan generere tilfeldige tall, kan man bruke det som utgangspunkt for den tilfeldige sorteringen. Så problemet her er vel hvor tilfeldige de "tilfeldige" tallene egentlig er.

Det finnes strengt tatt ingenting som er tilfeldig her i verden. Alle prosesser kan strengt tatt forutsees hvis man bare vet nok om faktorene som ligger bak dem. Så trikset er å ha så mange faktorer bak tallene at de blir umulige å forutse for oss mennesker.

Så jeg vil si at i teorien er ingenting tilfeldig her i verden, men i praksis er det mulig å gjøre noe så uforutsigbart at det blir "tilfeldig" for oss mennesker (såkalt "pseudo-random"). Unntaket er i kvantefysikken hvor det er mulig å finne elementer som er rent tilfeldige, men såvidt jeg vet har vi ikke noen anvendelig tilfeldig tall-generator basert på kvantefysikk enda.

Så, for å oppsummere, det er ikke mulig å sortere noe i en rent tilfeldig rekkefølge. Men det er mulig å sortere ut fra tall som er generert på en så komplekst måte at det i praksis blir "tilfeldig" for oss mennesker.

EDIT: Jeg ser jeg tolket spørsmålet på en litt annen måte enn andre her inne. Mitt syn er at selvsagt kan man sortere i en tilfeldig rekkefølge hvis man har tilfeldige tall som et utgangspunkt. Tenk deg for eksempel at du har to lister, en som er sortert på vanlig måte (numerisk, alfabetisk eller noe slikt) og en tom liste. Så bruker du en tilfeldig tall-generator for å plukke ut et tilfeldig element i den første listen, stryker den ut av listen, og skriver den inn på den andre listen. Så forsetter du slik til den første listen er tom. Da er den andre listen sortert i en tilfeldig rekkefølge.

EDIT EDIT: Det er ikke alltid at vi mennesker tror på at ting er tilfeldig sortert selv om de faktisk er det. Ta for eksempel shuffle-funksjonen på mp3-spillere. Det har versert mange konspirasjonsteorier om at disse ikke er fullstendig tilfeldig på en eller annen måte. Men selvsagt er de tilfeldige, det er (kort oppsummert) psykologiske faktorer bak som lurer oss til å tro at de ikke er tilfeldige.

Dette er skrevet med følgende forbehold: (1) tilfeldig-tall-generatorer i dagens mp3-spillere ikke er rent tilfeldige, men de bør være såpass komplekse at de i praksis er "tilfeldige" for oss mennesker, og (2) nyere mp3-spillere har begynt å komme med en shuffle-funksjon som er "vektet" på en eller annen måte, men i så fall er det ikke noe som blir holdt "hemmelig" av produsentene.

Laaaangt innlegg. :p

EDIT x3: Jeg ser jeg har blandet begrepene litt i innlegget over. Det er altså viktig å skille mellom pseudo-tilfeldig (altså "tilfeldig" nok for oss mennesker/praktisk bruk), og ekte tilfeldig (som dagens PCer, mp3-spillere, osv ikke er i stand til å generere).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva er det minst sannsynlige som har skjedd, og der sannsynligheten kan regnes ut?

edit: for eksempel at jeg har 20 terninger og jeg sier at jeg skal ha 6 på alle på ett forsøk, og det skjer.

Jeg har hørt om noen som har fått Royal flush flere ganger på rad i Las Vegas, uten at det var juks med i bildet.

Ellers så har vi vel ett tilfelle i Norge der en person vant toppremien i lotto to ganger på rad.

Andre tilfeller er det å vinne toppremien i et av de store lotteriene i sør-amerika, india eller noen andre steder de har lotterier med ekstreme førstepremier.

Lenke til kommentar
Ellers så har vi vel ett tilfelle i Norge der en person vant toppremien i lotto to ganger på rad.

Andre tilfeller er det å vinne toppremien i et av de store lotteriene i sør-amerika, india eller noen andre steder de har lotterier med ekstreme førstepremier.

At noen vinner toppremien i et lotteri er ikke en lite sannsynlig hendelse. Noen må jo vinne den, så jeg vil heller anslå at sannsynligheten for at noen (hvem som helst) vinner premien går mot 1. :)

Men at samme person vinner toppremien to ganger på rad er derimot svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Det vil vel egentlig være like sannsynlig det, siden det er ei helt ny trekning.

Nei, sannsynligheten for at det samme inntreffer to ganger på rad (sett under ett, som en hendelse) er betydelig lavere enn sannsynligheten for at de skjer en gang. Jeg impliserer ikke at sannsynligheten endrer seg fra trekning til trekning, bare at ting blir annerledes når man ser flere trekninger under ett.

EDIT: Et eksempel for å illustrere. Hvis du kaster krone og mynt to ganger på rad, så er sjansen for at du får mynt hver enkelt gang den samme, 50%. Men sjansen for at du får mynt to ganger på rad som en enkelthendelse er bare 25% (fordi det er fire mulige utfall, mynt+mynt, mynt+krone, krone+mynt, krone+krone, og en av fire gir 25% sannsynlighet).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Når folk svømmer langt (flere dager), hvordan gjør de det da med mat, drikke og dobesøk?

Når folk svømmer over lengre avstander har de selvsagt en eller flere følgebåter med seg som sørger for tilgang på mat og drikke. "Dobesøk" er egentlig ganske opplagt om du tenker deg litt om. :)

Lenke til kommentar

Thai Ngoc or Hai Ngoc (born 1942)[1] is a Vietnamese insomniac. According to Vietnamese news organization Thanh Nien, he is best known for his claim of being awake for 33 years.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hai_Ngoc

Hvor mye tro har dere på dette?

Sixty-four-year-old Thai Ngoc, known as Hai Ngoc, said he could not sleep at night after getting a fever in 1973, and has counted infinite numbers of sheep during more than 11,700 consecutive sleepless nights. "I don't know whether the insomnia has impacted my health or not. But I'm still healthy and can farm normally like others," Ngoc said. Proving his health, the elderly resident of Que Trung commune, Que Son district said he can carry two 50kg bags of fertilizer down 4km of road to return home every day. His wife said,

"My husband used to sleep well, but these days, even liquor cannot put him down." She said when Ngoc went to Da Nang for a medical examination, doctors gave him a clean bill of health, except a minor decline in liver function. Ngoc currently lives on his 5ha farm at the foot of a mountain busy with farming and taking care of pigs and chickens all day. His six children live at their house in Que Trung. Ngoc often does extra farm work or guards his farm at night to prevent theft, saying he used three months of sleepless nights to dig two large ponds to raise fish.

Lenke til kommentar

http://lmgtfy.com/?q=sleep+affect+digestion

Sleep and Wakefulness - Resultat for Google Books

av Nathaniel Kleitman - 1987 - Medical - 560 sider

Chapter 8 "Digestion, ^Metabolism, "Body Temperature, and Excretion In general, digestion is not affected in either direction by sleep. ...

books.google.no/books?isbn=0226440737...

WHFoods: How do foods affect our sleep? - [ Oversett denne siden ]

How do foods affect our sleep? There's no doubt that there are many of us in the United States that ... But lying down to sleep just doesn't help digestion. ...

www.worldshealthiestfoods.org/genpage.php?... - I hurtigbuffer - Lignende

How to Sleep Better - wikiHow - [ Oversett denne siden ]

Digestion doesn't work well while asleep, and a full stomach may interrupt sleep . .... of effects of light exposure and schedule variation on sleep quality. ...

www.wikihow.com/Sleep-Better - I hurtigbuffer - Lignende

Sleeping Affects Weight Loss - [ Oversett denne siden ]

'effects of lack of sleep on digestion' · weight watchers benihana points · ww points for benihana restaurant] · constant tiredness weight loss ...

www.scribd.com/.../Sleeping-Affects-Weight-Loss -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...