SeaLion Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvor varm er en glødende kullbit, på innsiden og utsiden? Temperaturen i glødende kull kan bli 1000-1200°C, og overflaten er i tilfelle ikke mye kjøligere. Likevel er det ren fysikk (og ikke åndens seier over materien) at det er mulig å gjennomføre kullvandringer uten å brenne fotsålene av seg, for kull er en svært dårlig varmeleder: http://www.forskning.no/artikler/2003/april/1050405569.32 Jeg har selv utført et kullvandingstønt (på rødglødende kull etter et stort bål) etter å ha lest forskning.no-artikkelen, og jeg fikk kun noen lette svimerker under føttene. Derimot var det en annen deltager i det samme selskapet som fikk en alvorlig forbrenning fordi vedkommende stoppet opp litt underveis. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvor oppegående er et menneske med bare èn hjernehalvdel? Hvor "funksjonibel", for å bruke ett litt banalt uttrykk? Ganske så oppegående faktisk. http://www.dagbladet.no/2009/07/12/nyheter...sykdom/7169659/ Legg merke til at de undersøkte før operasjonen at språksenteret var på den friske siden av hjernen. Hvis ikke ville hun mistet språket etter operasjonen. Lenke til kommentar
Gjest bruker-182841 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) x Endret 25. november 2017 av bruker-182841 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Hva er det minst sannsynlige som har skjedd, og der sannsynligheten kan regnes ut? edit: for eksempel at jeg har 20 terninger og jeg sier at jeg skal ha 6 på alle på ett forsøk, og det skjer. Endret 13. juli 2009 av khaffner Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg leste om en kar som ble akutt syk og skulle ringe sin datter. Han slo feil nummer, men det gale nummeret førte tilfeldigvis til en betalingstelefon i en korridor på datterens arbeidsplass. Hun oppholdt seg nesten aldri i den delen at bygget. Men hun var der akkurat da. Dessuten er oddsen lav for at hun vil ta en betalingstelefon som tilfeldigvis ringer idet hun går forbi. At den syke mannen fikk kontakt med datteren i tide hadde enormt liten sannsynlighet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Men kan sannsynligheten regnes ut? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Sannsynligheten for å velge «rett» telefonnr: (1/10)^8 Multipliser dette med sannysnligheten for at hun skulle være akkurat der (antall arbeidstimer hun har vært der, kontra andre steder). Multipliser dette med sannsynligheten for at hun tar en tilfeldig betalingstelefon (antall ganger hun har tatt en betalingstelefon dividert med antall betalingstelefoner hun har gått forbi totalt). Lenke til kommentar
huf Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det blir eit helsikes tal, men eit snedig spørsmål uansett, khaffner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det var noe jeg så på TV, enten Discovery eller National. Og de regnet ut sansynligheten for det. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 hvis jeg får flisespikke: å velge "rett" nummer er neppe (1/10)^8 fordi man aldri trykker 76893412 når nummeret er 22222222, hvis dere skjønner. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) hvis jeg får flisespikke: å velge "rett" nummer er neppe (1/10)^8 fordi man aldri trykker 76893412 når nummeret er 22222222, hvis dere skjønner. Det er klart. Det er heller ikke alle telefonnr. som er mulige (f.eks. er det ingen som har 10000000 som telefonnummer). Sannsynligivs skulle han ringe datteren på jobbtelefonen, som sikkert hadde et lignende nummer som betalingstelefonen (f.eks. begge var på formen: 123456xx, som er normalt på arbeidsplasser). Det er selvfølgelig ikke mulig å regne ut nøyaktig hvor stor sannysnligheten er. Endret 13. juli 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hva er forskjellen på en ordfører og en borgermester? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Har bare merket noe... Hvis man sparer på en fjert, så lukter den faktisk ille når den kommer ut senere... Hvis man slipper den med en gang, er det ikke sikkert man merker den... Hva kommer dette av? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hva er forskjellen på en ordfører og en borgermester? Kun tittelen. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 gass fra indre deler av tarmen kan blande seg med gassen i nedre del av rektum / endetarm. å dermed har du en fis som lukter mer. Eller så kan det jo ha noe med at den blir lagret lenger i systemet å dermed utvikler seg til å lukte relativt ille ikke noe fasit dette men Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Har bare merket noe... Hvis man sparer på en fjert, så lukter den faktisk ille når den kommer ut senere... Hvis man slipper den med en gang, er det ikke sikkert man merker den... Hva kommer dette av? mener du om du holder den inni deg en stund til? hvordan vet du da hva den ville luktet om du hadde sluppet den tidligere? Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hva er forskjellen på en ordfører og en borgermester? Kun tittelen. Ok. Noen spesiell grunn til at man bruker tittelen ordfører i Norge? Lenke til kommentar
hottentott52 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Ok. Noen spesiell grunn til at man bruker tittelen ordfører i Norge? Borgermester er i Norge den tidligere betegnelsen på den nåværende stillingen rådmann. Betegnelsen rådmann ble tatt i bruk i forbindelse med de nye kommunelovene av 1938. Tittelen brukes av og til på norsk, bl.a. har Bergens tidligere ordfører Herman Friele kalt seg borgermester, men dette er upresist. Bruken er likevel hovedsakelig historisk når det gjelder norske forhold. Betegnelsen brukes også om borgermestre i andre land. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 (endret) Ok, ser ut til at jeg tok litt feil. Borgermester er visstnok det gamle navnet for rådmann. Vi gikk fra denne betegnelsen i 1938. Borgermester er likevel en vanlig tittel på det vi i Norge i dag kaller for ordfører, i utlandet. Da Herman Friele var ordfører i Bergen (som er det stillingen hans etter loven het) kalte han seg for borgermester, selv om dette i Norge i dag er feil. Her er man treg ja. Endret 13. juli 2009 av Hyperio Lenke til kommentar
hottentott52 Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvordan fungerer en LCD skjerm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå