kris98 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Holder et brød seg lengre hvis det ligger i kjøleskapet? Tviler på det. Der får det vel mer fuktighet der enn i en brødkurv fordi det er som regel ikke kaldt nok der til at noe fryser til is. Derfor vil det bare bli mer fuktighet i brødet som får det til å nedbrytes fortere. Ren spekulasjon dog. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvorfor havner som oftest kviser rundt i "hode-partiet"? (Altså ikke nede ved føttene og hendene). Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Vil tro det er fordi det påføres mest bakterier i ansiktet. Hender, puter, ting som rører ansiktet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvorfor ser mesten alle fremtidsbiler ut som romskip? Hvis du ser på utviklingstrekk ved biler fra ca 1900 til i dag så ser du at de har blitt mye mer aerodynamiske og har mye mindre dilldall stikkende ut. Alt er "integrert". Ekstrapolerer du den trenden de neste 50 år så får man en bil som ser ut som den på bildet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Holder et brød seg lengre hvis det ligger i kjøleskapet?Tviler på det. Der får det vel mer fuktighet der enn i en brødkurv fordi det er som regel ikke kaldt nok der til at noe fryser til is. Derfor vil det bare bli mer fuktighet i brødet som får det til å nedbrytes fortere. Ren spekulasjon dog. Hvis man har det i en plastpose så vil det hverken bli mer eller mindre fuktighet der. Jeg tror brødet vil holde seg lengre før det mugner, men ikke nødvendigvis bli noe bedre konsistens av den grunn. Brød endrer konsistens med dagene som går selv om fuktigheten holdes på plass. Temperaturen spiller en viktig rolle der. Min erfaring er at brød er best innen 2 døgn i romtemperatur og har man behov for lengre holdbarhet så blir det best om man skjærer det i to og legger det i fryseren. Skjærer man det ikke i to så er det mye større risiko for at skorpa skal løsne. Har man ikke tilgang på fryser men kun kjøleskap, f.eks på en hytte eller biltur med kjølebag så holder nok brødet seg best i kjøleskapet. Det kan lønne seg å la skivene varme seg til romtemperatur etter at man har skjært de opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvorfor havner som oftest kviser rundt i "hode-partiet"? (Altså ikke nede ved føttene og hendene). Jeg tror det har å gjøre med hudtype. Hudtypen varierer rundt på kroppen. F.eks har man ganske forskjellig hud i håndflatene, under armene, på øreflippen og på nesen. De fleste har nok ganske lik variasjon mellom kroppsdelene. F.eks hår under armene men ikke i håndflatene. Det samme tror jeg gjelder kviser. Ellers så er nok ikke kviser på ryggen helt uvanlig. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) *slettet* Dobbel-post. Strømmen gikk og visste ikke om jeg fikk postet det Endret 11. juli 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvorfor havner som oftest kviser rundt i "hode-partiet"? (Altså ikke nede ved føttene og hendene). Jeg tror det har å gjøre med hudtype. Hudtypen varierer rundt på kroppen. F.eks har man ganske forskjellig hud i håndflatene, under armene, på øreflippen og på nesen. De fleste har nok ganske lik variasjon mellom kroppsdelene. F.eks hår under armene men ikke i håndflatene. Det samme tror jeg gjelder kviser. Ellers så er nok ikke kviser på ryggen helt uvanlig. Ansikt, bryst og rygg er vanlig, ja. Talgkjertlene i disse områdene er tydeligvis langt mer utsatt for infeksjoner forårsaker av bakterien. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Japp. Sivile skal ikke ta "loven i egne hender". Sånn er det. Skal ikke belønnes for typisk vigilante-virksomhet, f.eks. der store grupper drar ut for å "jakte" på voldtektsmenn og banker dem ihjel. Det var sånt de hadde i ville vesten. Det kommer vel an på hva man definerer som "ta loven i egne hender". Å jakte på forbrytere for å straffe de er nok ikke lov. Men hvis jeg ser en fyr overfalle en gammal dame, skal jeg stanse han og ringe politiet, eller skal jeg bare ringe de og håpe de kan komme i det hele tatt mens jeg står og ser på? Holder et brød seg lengre hvis det ligger i kjøleskapet? Tviler på det. Der får det vel mer fuktighet der enn i en brødkurv fordi det er som regel ikke kaldt nok der til at noe fryser til is. Derfor vil det bare bli mer fuktighet i brødet som får det til å nedbrytes fortere. Ren spekulasjon dog. Det som vil skje er vel at fuktigheten i lufta inni brødposen vil kondensere, og så blir det en liten vannpytt som bakterer kan leve i. Iallefall hvis man putter varmt brød i kjøleskapet. Det gjelder med annen varm mat og. Hvorfor ser mesten alle fremtidsbiler ut som romskip? Hvis du ser på utviklingstrekk ved biler fra ca 1900 til i dag så ser du at de har blitt mye mer aerodynamiske og har mye mindre dilldall stikkende ut. Alt er "integrert". Ekstrapolerer du den trenden de neste 50 år så får man en bil som ser ut som den på bildet. Jeg tenkte det samme. De blir mer aerodynamiske, men damn. Den bilen på bildet ser litt tung ut. Kan en slik godkjennes som vanlig personbil i Norge tro? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Du overvurderer for det første deg selv. Du aner ikke hva denne voldtektsmannen går på, om han er proppfull av amfetamin eller kokain og tar livet av deg bare fordi du bryr deg. Du tror det hjelper å si "hei der, rolig nå"? Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Er det noen sjangs for at de magnetiske polene her på jorden kommer til å flytte i løpet av 3-4 år som "mayaprofetien" sier? Mener at det er umulig at de kan forflyttes så fort? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 så en som på NGC som snakket om hvor fort det kunne skje, men jeg husker ikke. etter å ha hørt på misjonen så lurer jeg på, hva skjer med cybersex? hvor i allverden blir det av? annet enn en latexdrakt med elektroder eller noe. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 F.eks hvis du har en trimmet radiostyrt bil så kan denne akselerere noe sinnsykt i forholdt til sin egen størrelse. La oss si at denne bilen er 50cm lang veier 5 kg og yter 2 hk for å gjøre det enkelt. Hvis man hadde laget den samme radiostyrte bilen i en større utgave, feks 1 meter lang, 10 kg og 4 hk. Ville disse to bilene akselerert nøyaktig like fort iforholdt til sin egen størrelse? Eller gjør luftmotstand, gravitasjon osv slik at det forandres? For frosker, gresshopper osv kan jo hoppe helt sykt iforholdt til deres egne størrelse, tenk hvis vi hadde hatt disse dyrene i større skala. :o Dobler du størrelsen på bilen men beholder alle størrelsesforhold blir vekten 8 ganger så stor. Motoren vil og bli større og kan da ikke ha like høyt turtall og det blir da mindre effekt. Hk pr kilo bil er en god forståelse hvor sinnsyk aks du kan få. Bilene ville aksellerert like fort ja. men den lille ville hatt størst fartspotensiale pga den er mindre og har mindre luftmotstand ja. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan man "lukte opp" et stoff? Altså lukte så mye på noe at det ikke lukter mer? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Kan man "lukte opp" et stoff? Altså lukte så mye på noe at det ikke lukter mer? Det har jeg aldri hørt. Men hvis du kjenner en lukt over tid vil du kjenne mindre og mindre av den. Det er først og fremst "nye" lukter du vil merke med nesen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 etter å ha hørt på misjonen så lurer jeg på, hva skjer med cybersex? hvor i allverden blir det av? annet enn en latexdrakt med elektroder eller noe. i hvilken stat i USA er det best å fyllekjøre? ikke nødvendigvis hvor du får minst straff, men hvor du kan høyest mulig promille og alikevell få kjøre? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Mora mi påstår at om ein skal tine frosen mat kjapt, så skal ein ha det i KALD vatn. Klarer ikkje å få det til å fungere logisk, men ho er veldig påståeleg og meiner at ho veit det fungerer betre. Hvis du bruker varmt vann (over 40°C) så vil koagulasjonprosessene i kjøttet starte og du vil få en slags steike/koke-skorpe på kjøttet. Denne vil virke isolerende, og kjøttet vil tine seint (i tillegg til at det blir stekt/kokt før du vil det).De gangene noen har brukt kaldt vann her (4-8°C) har det hendt at vannet har blitt iskaldt (0°C) og det har dannet seg isklumper utenpå pakken. Da sier det seg selv at det ikke tiner spesielt fort. Men lunkent vann 30-35°C fungerer veldig godt å tine kjøtt i. Hvis du ikke bytter vann underveis vil det mot slutten av tiningen mest sannsynlig ha blitt rimelig kaldt, så jeg pleier som oftest å bytte å bytte vann halvveis. Lenke til kommentar
Kane Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Fins det en norsk versjon av "how much wood would a woodchuck chuck..."? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Ibsens ripsbusker og andre buskvekster? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 (endret) Er ikke så mange sånne tongue twisters på norsk. Poenget med how much wood.. er jo at selv om det uttales "wood" i alle tilfeller, skrives det forskjellig. "Jeg har vært vert hvert år" er vel en. Du kan jo også prøve å si "veggpapp takpapp papir" 10 ganger på rad og se hvor langt du kommer. Endret 12. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå