Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål:

1. Hvorfor heter det kullsyre? Hvorfor 'kull'? (Det som er i brus.)

2. Veier en brødskive mindre etter den har hatt en tur i brødristeren, i så fall hvorfor?

3. Hva er riktig å si; frityrkokt eller frityrstekt? Har f.eks. sett på en meny fra en kinesisk restaurant at det sto 'Frityrstekt banan med is'. Hva er mest rett å si?

4. Hvofor står fuglene på veien vi kjører biler på?

5. Hvor skitten blir man egentlig etter å ha brukt et toalett i sitt eget hjem, og hvor alvorlig kan det bli hvis man aldri vasker henderne etter et toalettbesøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jeg fått lov til å sette meg på ett kommersielt fly med fallskjerm og hoppedrakt, rett ved en nødutgang? :p

Flyvertinnene har full anledning til å flytte på folk som sitter ved nødutgangen. Det kan hende de ville flytte deg til et annet sete fordi de ville synes du virket som en noe vel "original" person. De vil helst ha folk som er mentalt klare sittende ved nødutgangen, siden disse er helt først i køen ved en eventuell evakuering.

Og fallskjermen blir vel håndbagasje, så den må du pent legge i hyllen over deg eller under stolen foran deg. :)

Uansett gir ikke dette noen mening, da det ikke er mulig å åpne utgangene så lenge flyet er i luften.

Lenke til kommentar

Kullsyre er et gammelt kjeminavn på CO2, altså karbondioksid. Kull og karbon er to ord for det samme grunnstoffet, og syre er et gammelt kjeminavn for oksygen. I Sverige bruker de ordet syre fortsatt om oksygen. Når svenskene snakker om "syrebrist", så mener de altså oksygenmangel.

Lenke til kommentar

Kull kommer av at det inneholder karbon, samme stoffet som kull består av.

2. Veier en brødskive mindre etter den har hatt en tur i brødristeren, i så fall hvorfor?

Det fordamper vel en del fuktighet, så brødet vil nok veie bittelitt mindre.

3. Hva er riktig å si; frityrkokt eller frityrstekt? Har f.eks. sett på en meny fra en kinesisk restaurant at det sto 'Frityrstekt banan med is'. Hva er mest rett å si?

Begge godtas av ordboken.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...?OPP=frityrkokt

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...OPP=frityrstekt

Kullsyre er et gammelt kjeminavn på CO2, altså karbondioksid. Kull og karbon er to ord for det samme grunnstoffet, og syre er et gammelt kjeminavn for oksygen. I Sverige bruker de ordet syre fortsatt om oksygen. Når svenskene snakker om "syrebrist", så mener de altså oksygenmangel.

Kullsyre er også navnet på karbonsyre (H2CO3), som er en syre som oppstår når karbondioksid oppløses i vann. Karbonsyre er så absolutt en syre, så det er ikke bare et "gammelt kjeminavn". Når vi snakker om kullsyre i brus, musserende vin, champange og lignende drikker er det H2CO3 vi snakker om.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kullsyre er også navnet på karbonsyre (H2CO3), som er en syre som oppstår når karbondioksid oppløses i vann. Karbonsyre er så absolutt en syre, så det er ikke bare et "gammelt kjeminavn". Når vi snakker om kullsyre i brus, musserende vin, champange og lignende drikker er det H2CO3 vi snakker om.

Da lærte jeg noe nytt. Men gassboblene som frigjøres fra brusen når trykket synker, disse boblene består vel av CO2?

Lenke til kommentar
La oss si jeg kjører på en flat veg i 60 km/t, og bilen min bruker minst drivstoff i 3-giret med 2500 rpm, hvilken av disse bruker mest drivstoff i samme fart/strekning? 2-gir 3500 rpm og 4-gir 1500 rpm?

Jo høyere rpm jo mer friksjon er det i motoren. I de tilfellene har bilen like mye luftmotstand, like mye veimotstand osv så det er kun friksjonen i motoren som avgjør forbruket. 1500rpm bruker minst, 2500rpm mellomst og 3500rpm mest av de tre tilfellene.

Hvorfor jobbes det ikke med og gjøre en atomkjerne stabil nok til å brukes i en bil?

Det ca 13 000 bilulykker per år i Norge. Hvor gøy hadde det vært med 13 000 atomreaktorulykker per år, bare i Norge?

Aha! Men det må da være måter å løse dette på, som gjør at terrorister ikke kan bruke det til og lage pang pang.

Sprengstoffet skaffer de jo andre steder (dynamitt e.l.) Problemet er de radioaktive materialene som kan bli spredd. Løsningen er å unngå radioaktive materialer og dermed unngå å bygge atomkraftdrevne biler.

Hva ER egentlig forskjkellen på en TV som er HD-Ready og Full-HD?

1 vs 2 megapixler. Til sammenligning har DVD ca 0,3 megapixler og analoge TV-signaler ca 0,1 megapixler.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Hvorfor bruker internettaviser som bt.no og vg.no egne videoavspillere, som aldri funker som de skal.

og hvorfor har de alltid "neste bilde" knappen under bildet slik at en må flytte på musen for hver gang en skal trykke på den siden størrelsen på bildet forskyver den.

Lenke til kommentar

Plags omt, ja. Je g skul le se et fil mklipp på Dagbla det om ei jen te som ble lam etter at h un fikk sk olevaksi ne.

Filmen minner mest om dette innlegget...

Filmen frøs hvert tredje sekund, og ventet like lenge før den startet igjen.

Acer Aspire One med Ubuntu og FireFox.

Funker det bedre i andre OS, nettlesere og kraftigere PCer?

Er de laget for å irke optimalt med IE?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Hvorfor jobbes det ikke med og gjøre en atomkjerne stabil nok til å brukes i en bil?

Det ca 13 000 bilulykker per år i Norge. Hvor gøy hadde det vært med 13 000 atomreaktorulykker per år, bare i Norge?

I tilegg er det jo en ekstremt vanskelig og komplisert ting å få til, men liten praktisk nytteverdi. Da er det bedre å produsere strøm med atomkraft.

AtW

Lenke til kommentar
Snedig (?) spørsmål:

Viser Animal Planet og Animal Planet HD de samme programmene samtidig?

Hva med andre kanaler som finnes i både vanlig og HD-versjon?

Animal Planet og Animal Planet HD viser ikke samme programmene. Det gjør heller ikke Discovery, Nat Geo eller History Channel.

Lenke til kommentar
Plags omt, ja. Je g skul le se et fil mklipp på Dagbla det om ei jen te som ble lam etter at h un fikk sk olevaksi ne.

Filmen minner mest om dette innlegget...

Filmen frøs hvert tredje sekund, og ventet like lenge før den startet igjen.

Acer Aspire One med Ubuntu og FireFox.

Funker det bedre i andre OS, nettlesere og kraftigere PCer?

Er de laget for å irke optimalt med IE?

Problemet er at du bruker en aspire one. Atom-prosessoren er ikke kraftig nok til å kjøre flash-video i høy oppløsning.

Lenke til kommentar

F.eks hvis du har en trimmet radiostyrt bil så kan denne akselerere noe sinnsykt i forholdt til sin egen størrelse. La oss si at denne bilen er 50cm lang veier 5 kg og yter 2 hk for å gjøre det enkelt. Hvis man hadde laget den samme radiostyrte bilen i en større utgave, feks 1 meter lang, 10 kg og 4 hk. Ville disse to bilene akselerert nøyaktig like fort iforholdt til sin egen størrelse? Eller gjør luftmotstand, gravitasjon osv slik at det forandres?

For frosker, gresshopper osv kan jo hoppe helt sykt iforholdt til deres egne størrelse, tenk hvis vi hadde hatt disse dyrene i større skala. :o

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mora mi påstår at om ein skal tine frosen mat kjapt, så skal ein ha det i KALD vatn. Klarer ikkje å få det til å fungere logisk, men ho er veldig påståeleg og meiner at ho veit det fungerer betre.

Lenke til kommentar
Mora mi påstår at om ein skal tine frosen mat kjapt, så skal ein ha det i KALD vatn. Klarer ikkje å få det til å fungere logisk, men ho er veldig påståeleg og meiner at ho veit det fungerer betre.

Om det er vann eller ikke vet jeg ikke, men man skal ikke tine ved for høye temperaturer. Grunnen til at frosne hele kalkuner skal tine over 4 dager er for at det frosne vannet i musklene ikke skal smelte for fort og gjøre kjøttet tørt. Om det gjelder, brød, grønnsaker og annen mat vet jeg ikke.

Holder et brød seg lengre hvis det ligger i kjøleskapet?

Det bremser bakterieutviklingen i alle fall

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om jeg stopper noen som har ranet ei gammel kjærring, en butikk, en bil eller gjort noe annet galt, og uskadeliggjør personen med å legge han på rygg og bøye armene til de knekker. får jeg straff? jeg regner med det, men lurer.

Lenke til kommentar
om jeg stopper noen som har ranet ei gammel kjærring, en butikk, en bil eller gjort noe annet galt, og uskadeliggjør personen med å legge han på rygg og bøye armene til de knekker. får jeg straff? jeg regner med det, men lurer.

Du blir nok det er jeg redd.

Lenke til kommentar

Japp. Sivile skal ikke ta "loven i egne hender". Sånn er det. Skal ikke belønnes for typisk vigilante-virksomhet, f.eks. der store grupper drar ut for å "jakte" på voldtektsmenn og banker dem ihjel. Det var sånt de hadde i ville vesten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...