Kahuna Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Utarmet uran er radioaktivt men så svakt at det i praksis ikke er noe særlig å bekymre seg om. Derimot er det et giftig tungmetall så fra et kjemisk synspunkt er det noe som bør håndteres med forsiktighet. Sjekk forøvrig denne utmerkede linken. http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/uran/ Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Wow.. Puttet tann i øyet og fikk synet tilbake Imponerende! Men.. Hvorfor bruke en tann? Hvorfor kan tann brukes, men ikke noe kunstig/annet fra kroppen, det er da ikke skjelett/tannmateriale i øyet fra før? Som jeg forstår det brukes tanna rett og slett som et objektiv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Den var nemlig ikke radioaktiv, men ville bli det hvis den ble utsatt for slag... Mulig det er snakk om alfa eller betastråling som "holdes inne" ved å dekke uranet med et beskyttende lag av noe. Og at slag kan ødelegge det beskyttende laget og gi uran-støv (som er svært farlig ved innånding) Hva betyr alle ordene som settes foran uran, som deplated, armert, utarmert osv..? Utarmet (ikke utarmert) (eng: Depleted Uranium) betyr at det er hovedsaklig isotopen Uran 238. Dette kan ikke brukes i atomreaktorer eller atombomber. Det er et biprodukt fra produksjonen av anriket uran. Anriket uran (eng. Enriched Uranium) består hovedsaklig av isotopen Uran 235. Det brukes i atomreaktorer og atombomber. Naturlig uran som utvinnes fra uranrike bergarter inneholder en blanding av Uran 235 og 238. Anriking av uran er prosessen som gjøres for å skille disse fra hverandre. Hvis man ikke hadde medberegnet arbeid, ville ikke prosessorkjerner vært det dyreste? Kanskje. Jeg tipper kiloprisen er omtrent lik med juveler som gullringer osv. Hvis man skal flisespikke på det kan man si at en ikke bearbeidet gullklump er langt mindre verd enn en et ferdig laget smykke, øredobb, ring etc. Hvorfor bruke en tann? Sikkert på grunn av mindre fare for frastøting av kroppen. Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Om en person blir lam samtidig som han har ereksjon, vil da penis forbli slik? Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvor er det tryggest å sitte i ett fly under et styrt? Sett at piloten har kontroll nok til å prøve å lande i skauen/havet. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvor er det tryggest å sitte i ett fly under et styrt? Sett at piloten har kontroll nok til å prøve å lande i skauen/havet. Bakerst. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Om en person blir lam samtidig som han har ereksjon, vil da penis forbli slik? Nei Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Søk på død og ereksjon på google. Mener å ha lest en engelskspråklig artikkel om emnet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Anriking av uran er for øvrig det vanskeligste, og krever enorme mengder stort utstyr (såkalte sentrifuger og tromler) som spinner fort nok til at u235 skiller seg ut. Det er derfor det gjerne kreves et helt lands nasjonalbudsjett for å ha økonomi til å gjøre slikt. Og disse sentrifugene er veldig lett å se på satelittbilder også. Dette hindrer også privatpersjoner eller små grupper å lage egne atomvåpen. Endret 9. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvorfor er det så dyrt, i et land som har uendelig med vannkraft, f.eks.? Hvor mye av kostnaden er energi til å drive sentrifugene? Og hvorfor kan de sees på satellittbilder? Ville ikke et slikt anlegg være underjordisk? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Fordi man må LAGE disse sentrifugene. Istedet for å komme med en haug spørsmål, kikk på wikipedia artiklene om atomreaktorer. (Nuclear reactor). ' Uansett om du vet hva som er i en atombombe kan du ikke lage en selv. Les her, scroll ned til Centrifuges: http://en.wikipedia.org/wiki/Enriched_uran...ichment_methods Endret 9. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvorfor er det sånn at noenganger må man plutselig tisse, så tisser du bare en skvett når du går på do ? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvorfor lukter f.eks. stoffer som er i klarlakk så EKSTREMT godt? Må være en grunn. Tror jeg ikke har lukta noe bedre enn lakk, bensin og kaffe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) da mythbusters teste om kakerlakker kunne overleve radioaktivitet så husker jeg at noen testgrupper døde, men fikk de strålingen som kommer fra en atombombe eller høyere? Endret 9. juli 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Spørsmålet ditt mangler spørsmålstegn. Jeg liker ikke å kommentere skrivefeil, men noen ganger er spørsmålet simpelthen vrient å lese. Kakerlakkene tålte forresten mindre enn bananfluene. De er ikke immune mot radioaktivitet, selv om de tåler mye. Endret 9. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Mener at mythbusters konkluderte med at de artene med enklest fordøyelsessystem overlevde mest stråling. HVORFOR derimot, vet jeg ikke Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvorfor er det sånn at noenganger må man plutselig tisse, så tisser du bare en skvett når du går på do ? mulig klamydia gå og sjekk deg Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Resten av innlegget ditt er en typisk anti-Mac-fanboy-uttalelse som ikke er verdt en kommentar. Og nettopp et slikt svar fra Mac-fanboy er én av grunnene til at jeg ikke vil ha det Her kommer et snedig (og seriøst ment) oppfølgerspørsmål: Dette er et underlig fenomen som stadig blir observert på ulike Mac-fora på nettet: Hvorfor er det sånn at de aller ivrigste Mac-fanboyene er de som relativt nylig har konvertert fra Windows, ofte etter å ha brukt Windows i opptil ti år eller mer? Den som klarer å løse denne gåten er god! Av samme grunn som at en PS3-eier er PS3-fanboy, at enXbox 360-eier er 360-fanboy etc. Det eneste unntaket er når en person eier alle konsollene/plattformene. Da hører jeg nesten alltid at alle har sine positive og negative sier. Folk som "konverterer" til Mac blir ofte fanboys, langt mer enn de som har brukt Mac over lengre tid. De er ofte nokså unge og kan ikke veldig mye om data. Det samme ser jeg hos personer som har både Mac og PC, og bruker begge deler. De sier som regel at begge har sine sterke og svake sider. For en spiller er det imidlertid ikke tvil om hva en vil velge, da spill fortsatt er et nærmest ikke-tema på Mac. Joda, det kommer mer og mer, men her er fortsatt Windows overlegen. Slik jeg ser det er Mac bedre enn windows for en "enkel" bruker, fordi brukergrensesnittet og det faktum at (nesten) alle programmer jobber sammen og der skapt av Apple, så blir det lettere å jobbe med det. Imidlertid hos personer som har ganske god datakyndighet, så er det ikke så svart/hvitt. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Når det først er snakk om Mac og slikt, så tenkte jeg også på det med Mac OS på vanlige pc-er og slikt. Jeg leste på et annet forum om Apple sin EULA, og brukerene der tror de har funnet et smutthull. This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so. Leser man nøye, står det at man kan installere programmet, i dette tillfellet operativsystemet, på en maskin med Apple-etikett på. Vil ikke det si at man kan printe ut en Apple-logo og klistre den på en vanlig pc som man installerer Mac OS på, og dermed har man en "lovelig" Hackintosh? Endret 9. juli 2009 av ;P Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hvorfor er det sånn at noenganger må man plutselig tisse, så tisser du bare en skvett når du går på do ? mulig klamydia gå og sjekk deg Hmmm, lurer iallefall på hvor den skulle ha kommet fra... Dette er ikke noe som skjer ofte med meg. Det er vel andre som opplever det også? At man må skikkelig tisse helt plutselig, for så å bare tisse en dl eller no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå