SeaLion Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Sement skal tørke sakte. Betong tørker ikke, den herder via en kjemisk prosess. For at denne kjemiske prosessen skal få best mulig forhold er det faktisk vanlig å vanne betongen mens den herder. Full styrke oppnås lenge etter at overflaten er stivnet, og betongen bør helst ikke belastes før herdingen er fullført. http://no.wikipedia.org/wiki/Betong Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Resten av innlegget ditt er en typisk anti-Mac-fanboy-uttalelse som ikke er verdt en kommentar. Og nettopp et slikt svar fra Mac-fanboy er én av grunnene til at jeg ikke vil ha det Her kommer et snedig (og seriøst ment) oppfølgerspørsmål: Dette er et underlig fenomen som stadig blir observert på ulike Mac-fora på nettet: Hvorfor er det sånn at de aller ivrigste Mac-fanboyene er de som relativt nylig har konvertert fra Windows, ofte etter å ha brukt Windows i opptil ti år eller mer? Den som klarer å løse denne gåten er god! Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Tror vi må hyre inn en psykolog for å få noe bra svar på dette spørsmålet. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva er mest høflig når du er på kirkegårder å besøker døde familiemedlemmer og venner? Stå foran graven , eller sitte foran graven ? eller er begge deler greit? Prøver Igjen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva er mest høflig når du er på kirkegårder å besøker døde familiemedlemmer og venner? Stå foran graven , eller sitte foran graven ? eller er begge deler greit? Prøver Igjen Hva med å ikke bumpe etter bare få minutter? Og høflig for hvem? Det er alltids folk med rare meninger rundt slik, men såfremt du ikke mener noen disrepsekt ovenfor dine døde seltninger og venner, så ser jeg ikke helt problemet med hverken å sitte eller stå. AtW Lenke til kommentar
Palme Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva er mest høflig når du er på kirkegårder å besøker døde familiemedlemmer og venner? Stå foran graven , eller sitte foran graven ? eller er begge deler greit? Prøver Igjen Er vel ingen regler her. Det er fritt frem for å gjøre det som passer deg best. Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Jeg bumpet fordi posten min havnet nederst på sist side , i frykt for at noen ikke fikk det med seg . skal unngå det i framtiden Men takk for svaret Edit: ATW: I respekt selvfølgelig Endret 9. juli 2009 av Magnolian Lenke til kommentar
huf Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Kvifor har dei dør-"knobs" i USA (og sikkert andre plasser også), medan vi har handtak her? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Kvifor har dei dør-"knobs" i USA (og sikkert andre plasser også), medan vi har handtak her? forskjellig smak bare vel? regner med at det bare har blitt sånn, uten at det er noe god grunn. vi er ikke samme land og har dermed en del forskjeller, skal ikke lengre enn til sverige før det er merkbare forskjeller i kultur og vaner. snakker ikke om svenskegrensen, men litt lengre inn... Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva ville det kostet å bygd et slott alla dette i dagens samfunn? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Er det noen som har klart å måle hvor mye volt/ampere det er i et lyn nedslag? Ja, begge deler er ganske enkelt å måle. Strømstyrken måles ved å måle EMP (Elemtromagnetisk puls) fra lynet. Spenningen måles ved å måle potensialforskjell per meter luft og gange det med lengden av lynet. Begge deler måles i trygg avstand av selve lynet. Ok. Kan det lyne ut av det blå ? Lyn fra klar himmel? Tjanei. Lyn oppstår som følge av statisk elektrisitet på grunn av intens "gnissing" mellom ulike luftmasser. Slike luftmasser gir gjerne mye skyer så det bruker å være rimelig skyfult rundt lyn. Men det kan jo hende at det kommer et lyn selv om du ser en blå flekk mellom de tykke skyene. Hvem oppfant dataviruset? The Creeper virus was first detected on ARPANET, the forerunner of the Internet in the early 1970s.[3] Creeper was an experimental self-replicating program written by Bob Thomas at BBN in 1971.[4] Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus#History Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva er det dyreste man kan få kjøpt i en norsk dagligvarebutikk? Hvis butikken er såpass velassortert at de har krydderet safran (som gir en herlig smak og en vakker gulfarge), så er dette garantert butikkens dyreste vare, dagens handelspris er ca. 90.000 kr/kg. Heldigvis er dette et drøyt kydder, det brukes typisk kun noen få gram i hver rett.http://no.wikipedia.org/wiki/Safran Jeg hoderegnet på Safran en gang jeg var å butikken. Så vidt jeg husker skulle de ha 120 000 kr/kg på Spar. (30 kr for 0,25 gram) Som en liten tilleggsopplysning så kan jeg nevne at det dyreste vanlig folk kjøper og eier, målt i kilopris ikke er juveler men tannfyllinger hvis man regner pris inkludert arbeid. Tannfyllinger koster fort en tusenlapp for 0,01 gram. (ca 2x2x2mm). Altså 100 millioner kroner per kg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva ville det kostet å bygd et slott alla dette i dagens samfunn? I Norge vil jeg tippe 50-100 millioner. I Tyskland, der Eltz-slottet står vil jeg tippe 30-60 millioner. Begge deler pluss tomt, vann/kloakk og strøm. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Interessant. På tide å bli milliardær. Så kan jeg få bygd meg noen slike slott. Eller aller helst et norsk (alà det i Hunderfossen) eventyrslott, et eller annet sted i den norske fjellheim. Endret 9. juli 2009 av Datasmurf Lenke til kommentar
Magnolian Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Hva ville det kostet å bygd et slott alla dette i dagens samfunn? I Norge vil jeg tippe 50-100 millioner. I Tyskland, der Eltz-slottet står vil jeg tippe 30-60 millioner. Begge deler pluss tomt, vann/kloakk og strøm. Men da er det jo fullt mulig så kult å vite. Så var det bare å få tak i 100 millioner da Lenke til kommentar
co2 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ser på national geographic, hvor de sier at en stor andel av strålingen en vanlig person får i seg kommer fra fly. På hvilken måte da? Selve flyet eller som følge av høyden de opererer i? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 (endret) Ganske mye strålig som kommer fra verdensrommet. Når man flyr er man nermere verdensrommet og får derfor mer stårling. Endret 9. juli 2009 av Dynejonas Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ser på national geographic, hvor de sier at en stor andel av strålingen en vanlig person får i seg kommer fra fly. På hvilken måte da? Selve flyet eller som følge av høyden de opererer i? Pga. flyhøyden. Atmosfæren skjermer for ganske mye stråling, både fra sola og fra verdensrommet (kosmisk stråling). I høyden er atmosfæren tynnere og skjermer ikke like godt for strålingen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 I en dokumentar på Discovery Channel, som handlet om folk som demonterer et kjempestort passasjerfly, sa de at de brukte utarmert uran som ballast i haleseksjonen, og at den måtte håndteres forsiktig. Den var nemlig ikke radioaktiv, men ville bli det hvis den ble utsatt for slag... Stemmer dette? Hva betyr alle ordene som settes foran uran, som deplated, armert, utarmert osv..? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Som en liten tilleggsopplysning så kan jeg nevne at det dyreste vanlig folk kjøper og eier, målt i kilopris ikke er juveler men tannfyllinger hvis man regner pris inkludert arbeid. Tannfyllinger koster fort en tusenlapp for 0,01 gram. (ca 2x2x2mm). Altså 100 millioner kroner per kg. Hvis man ikke hadde medberegnet arbeid, ville ikke prosessorkjerner vært det dyreste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå