Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det noen gang gått horisontalt lyn midt i en by/sted og drept mange mennesker samtidig?

hvordan i all verden skal de skje?

er jo ikke slik at lyn går fra random sted til ett annet random sted, det går mellom jorden og skyene, eller internt i skyene.

lyn kommer av store forskjeller i elektrisiteten mellom jorden/skyene og skyene.

strøm velger som kjent alltid letteste vei, og det er ikke gjennom en by...

alternativt har du kulelyn, men det er ikke mye info om dette fenomenet.

ellers er det jo falske lyn fra tesla coil som kan gå horisontalt, men det er ikke skikkelige lyd da.

Tenkte på vulkanutbrudd.. restene etter den kan gjøre noe slikt?

Jeg lurer virkelig på hvor du har dette fra! :p

Angående sementen. Kjøp ferdigblandet og bare bland så mye vann som det står på pakken da. :)

Så må den ikke størkne i solen.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Hva er det dyreste man kan få kjøpt i en norsk dagligvarebutikk?

Det varierer vel. Coop-butikker har jo en tendens til å ta inn TVer, sirkelsager og litt forskjellige sånne ting som koster en del (litt sånn alt ettersom). Men hvis du tenker på "ordentlige dagligvarer", så kommer det an på om du mener kilopris/enhetspris eller stkpris..

Lenke til kommentar
Har det noen gang gått horisontalt lyn midt i en by/sted og drept mange mennesker samtidig?

hvordan i all verden skal de skje?

er jo ikke slik at lyn går fra random sted til ett annet random sted, det går mellom jorden og skyene, eller internt i skyene.

lyn kommer av store forskjeller i elektrisiteten mellom jorden/skyene og skyene.

strøm velger som kjent alltid letteste vei, og det er ikke gjennom en by...

alternativt har du kulelyn, men det er ikke mye info om dette fenomenet.

ellers er det jo falske lyn fra tesla coil som kan gå horisontalt, men det er ikke skikkelige lyd da.

Tenkte på vulkanutbrudd.. restene etter den kan gjøre noe slikt?

Jeg lurer virkelig på hvor du har dette fra! :p

Angående sementen. Kjøp ferdigblandet og bare bland så mye vann som det står på pakken da. :)

Så må den ikke størkne i solen.

Så det på nasjonal geografisk kananalen.

Lenke til kommentar
Hvem oppfant dataviruset? :hmm:

http://en.wikipedia.org/wiki/Elk_Cloner

Åhh, tusen takk. Nå fikk jeg den beste start på dagen på lenge :D

"Kjøp Apple Mac datamaskin, garantert virusfri.."

He, he - jeg kommer til å smile heeele dagen. Det første datavirus laget var, *nettopp* på/for en Mac..

(Kunne ikke dy meg, dette *må* være et neddysset tema blant "eplefolk").

[Edit]Ble så opprørt at det snek seg inn en skirveleif[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Åhh, tusen takk. Nå fikk jeg den beste start på dagen på lenge :D

"Kjøp Apple Mac datamaskin, garantert virusfri.."

He, he - jeg kommer til å smile heeele dagen. Det første datavirus laget var, *nettopp* på/for en Mac..

Apple byttet kjerne fullstendig i Mac OS i 2000/2001, fra en 68k-kjerne til en Unix/BSD-kjerne. Dette var en mye større og grundigere kjerneendring enn DOS/Windows noensinne har vært utsatt for, og den var langt mer grunnleggende endring enn endringen fra PPC-prosessorer til Intel-prosessorer noen år senere. Det var Mac OSX (X-en er et romertall og leses "10") som ble lansert høsten 2000 (public beta) og våren 2001 (første skarpe versjon).

Tidligere Mac OS (fra 1 til 9) var ikke virusfritt, men etter overgangen til Unix-kjerne har det kun blitt rapportert om en håndfull ormer og to trojanere, og alle disse må brukeren selv gjøre aktive handlinger, bl.a ved inntasting av maskinens adminpassord for å få installert. I praksis er derfor dagens Mac OSX fortsatt helt virusfritt.

Det opprinnelige Macintosh OS-et var forøvrig ikke bare først med datavirus, men også først med MS Word og MS Excel. 1.0-versjonen av disse programmene ble lansert i 1984 og kun for Macintosh. Windows 1.0 ble nemlig lansert først ett år senere, i 1985.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hva er det dyreste man kan få kjøpt i en norsk dagligvarebutikk?

Hvis butikken er såpass velassortert at de har krydderet safran (som gir en herlig smak og en vakker gulfarge), så er dette garantert butikkens dyreste vare, dagens handelspris er ca. 90.000 kr/kg. Heldigvis er dette et drøyt kydder, det brukes typisk kun noen få gram i hver rett.

http://no.wikipedia.org/wiki/Safran

Tørrfisk som noen foreslo lenger opp her tror jeg heller er mer realistisk. 50 spenn for 20g= 2500 kiloen. Det er jo bare peanuts sammelignet med safran da.

Lenke til kommentar
...lengere forklaring på Mac OS

Såvidt jeg husker (uten å grave opp kilder), så er Mac OSX og alle "dyrenavnene" bygget på Unix-kjerne. Var det ikke masse skrik og skrål at dette var mere åpent for virus enn den originale kjernen på Motorola prosessor?

Forøvrig er det vel det samme med Linux, der er man jo "aldri" logget på som admin og følgelig har samme "barriere" som Unix-baserte OSX har.

Uansett, jeg har sett mange ting jeg faktisk kunne tenke meg fra Mac-verdenen, men jeg kan vanskelig få meg til å kjøpe et produkt som er så hypet opp som nettopp Mac er. Det eneste jeg ønsker meg nå er Garmin Mapsource for Linux, og da blir det vanskelig for meg også å fortsette med Windows (som tross alt er billigere og gir billigere maskiner med bedre spec's enn Mac).

Lenke til kommentar
...lengere forklaring på Mac OS

Såvidt jeg husker (uten å grave opp kilder), så er Mac OSX og alle "dyrenavnene" bygget på Unix-kjerne.

Leste du det jeg skrev? Det var nettopp det jeg skrev.
Var det ikke masse skrik og skrål at dette var mere åpent for virus enn den originale kjernen på Motorola prosessor?
Som sagt byttet de først til unix-kjerne, først flere år senere byttet de til Intel-prosessorer. Selv dagens 10.5 kan brukes på IBM/Motorola-maskiner, mens 10.6 (som kommer nå i høst) kun støtter Intel-plattformen.
Forøvrig er det vel det samme med Linux, der er man jo "aldri" logget på som admin og følgelig har samme "barriere" som Unix-baserte OSX har.
Ja, korrekt. Bortsett fra at selv om man innlogget som adminbruker i OSX så må hver eneste installering av ny programvare (inkludert virus) likevel godkjennes med adminpassordet.

Resten av innlegget ditt er en typisk anti-Mac-fanboy-uttalelse som ikke er verdt en kommentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...