Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man på noen måte lage og stille inn et kamera til å se omgivelsene akkurat som mennesker ser det?

Ihvertfall følgende punkter:

- Zoom og synsfelt

- Oppløsning

- "ISO"

- Lyssensitivitet

- Oppfatning av farger

Er frustrerende at kameraene jeg har tilgjengelig ikke kan se en grønn laserstråle like lett som meg :mad:

Øyet er adaptivt, og kan tilpasse seg ulike lysstyrker. Under ulike lysstyrker vil derfor øyet oppfatte farger forskjellig. Hvordan man oppfatter ting man ser går også mye på fortolkning i hjernen, noe som er delvis individuelt.

Så det finnes nok dessverre ingen "magisk" formel for å få bilder nært slik øyet oppfatter ting. Og ironisk er et "godt bilde" sjeldent synonymt med hvordan det menneskelige øyet ville oppfattet ting i nøyaktig samme situasjon.

Men en godt trenet fotograf vil kunne vite ut fra erfaring hvordan man kan få gode bilder ut av det meste.

Hvis man måtte velge én ting å spise resten av livet, og kun den ene tingen, hva burde man ha valgt hvis man ønsket å leve så lenge som mulig? Man får da så mye man vil av den ene tingen, samt så mye vann man vil ha. Ingenting annet.

Heimkunnskapslæreren min på ungdomsskolen sa at potet er en god kandidat.

Ellers er det nok et tema som det kan diskuteres en god del rundt, da ernæringslære ikke er noen eksakt vitenskap.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
1. Er alt på TV-shop like bra som de skal ha det til, eller er det "bare tull," som de fleste eldre personer mener?

Det er bare tull. Hadde alle produktene på TV-shop vært halvparten så bra som de skal ha det til ville de vært solgt i alle butikker og vært brukt av alle for minst 20 år siden.

Det handler om kritisk sans. Hvorfor skal du stole på fremmede folk bak TV-skjermen som er betalt for å selge deg nettopp dette produktet? Lurer du på om et bestemt produkt er noe særlig tess bør du heller høre med uavhengige kilder på området. Internett er en flott kilde i så tilfelle.

På den annen side, hvorfor skal jeg stole på at butikkjeder velger å satse på de "beste" produktene? Jeg ser for meg at det finnes mange geniale produktutviklere i verden, der produktene av konkurransehensyn ikke kommer igjennom hos de store varehusene, eller der produksjonsraten foreløpig er for lav til å kunne rulle ut til de største markedene.

Nå sier jeg ikke at slike produkter er vanlige på TV-shop, men det kan kanskje hende noen slike finner veien dit?

Lenke til kommentar
På den annen side, hvorfor skal jeg stole på at butikkjeder velger å satse på de "beste" produktene? Jeg ser for meg at det finnes mange geniale produktutviklere i verden, der produktene av konkurransehensyn ikke kommer igjennom hos de store varehusene, eller der produksjonsraten foreløpig er for lav til å kunne rulle ut til de største markedene.

Nå sier jeg ikke at slike produkter er vanlige på TV-shop, men det kan kanskje hende noen slike finner veien dit?

Igjen, kildekritikk. Hør med uavhengige kilder. Folka på TV-shop er profesjonelle, vannkjemmede selgere med dollartegn i øynene, ikke stol på dem.

Personlig har jeg langt mer tiltro til Internett som en uavhengig salgskanal. Ikke minst fordi tester og anmeldelser bare er noen tastetrykk unna.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Heisann, er det normalt at man må betale for maten man spiser i en bursdag, for så å gi bursdagsgave ?

Det er en snedig ting jeg lurer på, fordi jeg fikk akkurat en sms der jeg var bedt i bursdag, men måtte ta med meg 80kr for å betale maten, også gi bursdagsgave.

Ville du gått i den bursdagen ?

Beklager visst spørsmålet ikke passer i denne tråden.

Moderator kan gjerne slette denne visst den er upassende.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Forståelig om det kommer mange. Ikke alle har råd 20 pizzaer eller lignende, i tillegg til drikke.

Jeg har vært på et par bursdagsfester der gjestene har betalt 50 kroner hver for å dekke mat, drikke og leie av lokale.

Greit nok, men da kan man ikke forvente gave.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvordan bøyer man ordet stupid?

så en ellendig film, mr frost eller noe slikt hvor en gutt sa stupid bøyd på en eller annen måte å da sa pappa snømann at det ikke var noe som het det han sa. hva var det han sa?

Lenke til kommentar

så en ellendig film, mr frost eller noe slikt hvor en gutt sa stupid bøyd på en eller annen måte å da sa pappa snømann at det ikke var noe som het det han sa. hva var det han sa?

Stupid, stupider, stupidest?

Lenke til kommentar

Stupid, stupider, stupidest?

tror kanskje han tenkte på det norske ordet stupid.

det engelske er ganske åpenbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...