Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis man observerer noe, er man da avhengig av å se det man observerer, eller holde det for eksempel å bare lukte det.

#1 Du går inn i et helt mørkt rom og lukter gris.

Kan man da si at man har observert grisen? Eller er man avhengig av å se et objekt for å ha observert det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Doh, tenkte bare på strålingen.

Hvilken stråling? Sola sender ut en rekke typer EM-stråler og solkremer reduserer noen av disse sortene. Vil man ha fullstendig blokkering så kan man enkelt og greit finne seg en bunker, lukke seg inne der og slå av lyset.

Hvorfor er det sånn at en temperatur på 37 grader celcius på en sommerdag ville føltes uutholdelig varmt, mens det er denne temperaturen kroppen har hele tiden? Hvorfor føles ikke kroppen uutholdelig varm?

Siden kroppen produserer varme så må den kvitte seg med den. Blir man ikke kvitt varmen så stiger kroppstemperaturen til ubehagelige, farlige eller dødelige nivåer. Jo høyere temperaturen er jo vanskeligere blir det å kvitte seg med varmen.

Vi kvitter oss med varme gjennom fordamping av svette. Jo høyere luftfuktigheta er jo vanskeligere har svetten for å fordampe. Derfor føles varm luft med høy luftfuktighet varmere ut enn luft med samme temperatur men lavere luftfuktighet.

Vind hjelper svetten i å fordampe. Det gjør at vind kan føles svalende selv om lufta er veldig varm. (også over 37°C)

Lenke til kommentar
Hvis man observerer noe, er man da avhengig av å se det man observerer, eller holde det for eksempel å bare lukte det.

#1 Du går inn i et helt mørkt rom og lukter gris. Kan man da si at man har observert grisen? Eller er man avhengig av å se et objekt for å ha observert det?

Så vidt jeg finner ut kommer ordet observere av å være obs på noe, som igjen kommer av å være oppmerksom på noe. Oppmerksomhet trenger ikke å involvere syn. Blinde kan f.eks være oppmerksom å hindringer i veien.

Lenke til kommentar
Vind hjelper svetten i å fordampe. Det gjør at vind kan føles svalende selv om lufta er veldig varm. (også over 37°C)

Nja, jeg er ikke enig. Det eneste som er svalende i såpass høye temperaturer er kjøligere luft eller vann. Jeg har hatt gleden av å eie åpen bil og en gang det var 35°C prøvde jeg å avkjøle meg ved å ta en rask kjøretur med taket nedslått, men uansett hastighet (jeg var oppe i godt over 120 km/t på bortgjemte steder) så hadde fartsvinden absolutt ingen avkjølende effekt. Dette var i Norge, med relativt tørr luft, så svetten burde kunne ha fordampet lett.

Ved kald luft kombinert med vind snakker man om såkald "effektiv temperatur", en effekt som oppstår fordi vinden hele tiden blåser bort det laget av oppvarmet luft som i vindstille vær dannes rett utenfor huden. Men hvis lufttemperaturen er lik med kroppstemperaturen er det ingen avkjølingseffekt uansett hvor mye det blåser fordi erstatningslufta er like varm som den lufta som erstattes. Faktisk er det krise hvis luftemperaturen er høyere enn kropptemperaturen og det blåser i tillegg, da kan man faktisk snakke om "effektiv oppvarming".

Hvis det i tillegg er høy luftfuktighet kan det faktisk være livstruende med temperaturer over kropptemperaturen. De indre organene svikter ganske raskt hvis kroppens kjernetemperatur øker noe særlig over normal kroppstemperatur. Det kan sammenlignes med høy feber, som jo kun er ca 3 grader over normal kroppstemperatur. Mennesker som må jobbe i slike forhold bruker ofte nedkjølte drakter med innlagte isposer, og selv da er det begrenset hvor lenge de kan jobbe i gangen.

I krystallhula Cueva de los Cristales vil et menneske dø etter kun 15 minutter uten beskytttelsesdrakt, og selv med isposedrakt og avkjølt innåndingsluft har forskerne sjeldent klart å jobbe mer en 40 minutter av gangen. Lufttemperaturen i denne hula er 60°C og luftfuktigheten er på over 80%.

Lenke til kommentar

Nja, jeg er ikke enig. Det eneste som er svalende i såpass høye temperaturer er kjøligere luft eller vann. Jeg har hatt gleden av å eie åpen bil og en gang det var 35°C prøvde jeg å avkjøle meg ved å ta en rask kjøretur med taket nedslått, men uansett hastighet (jeg var oppe i godt over 120 km/t på bortgjemte steder) så hadde fartsvinden absolutt ingen avkjølende effekt. Dette var i Norge, med relativt tørr luft, så svetten burde kunne ha fordampet lett.

Ved kald luft kombinert med vind snakker man om såkald "effektiv temperatur", en effekt som oppstår fordi vinden hele tiden blåser bort det laget av oppvarmet luft som i vindstille vær dannes rett utenfor huden. Men hvis lufttemperaturen er lik med kroppstemperaturen er det ingen avkjølingseffekt uansett hvor mye det blåser fordi erstatningslufta er like varm som den lufta som erstattes. Faktisk er det krise hvis luftemperaturen er høyere enn kropptemperaturen og det blåser i tillegg, da kan man faktisk snakke om "effektiv oppvarming".

Hvis det i tillegg er høy luftfuktighet kan det faktisk være livstruende med temperaturer over kropptemperaturen. De indre organene svikter ganske raskt hvis kroppens kjernetemperatur øker noe særlig over normal kroppstemperatur. Det kan sammenlignes med høy feber, som jo kun er ca 3 grader over normal kroppstemperatur. Mennesker som må jobbe i slike forhold bruker ofte nedkjølte drakter med innlagte isposer, og selv da er det begrenset hvor lenge de kan jobbe i gangen.

I krystallhula Cueva de los Cristales vil et menneske dø etter kun 15 minutter uten beskytttelsesdrakt, og selv med isposedrakt og avkjølt innåndingsluft har forskerne sjeldent klart å jobbe mer en 40 minutter av gangen. Lufttemperaturen i denne hula er 60°C og luftfuktigheten er på over 80%.

Er det noe spesielt med miljøet utover varme og luffuktighet? Høres jo mindre ille ut enn det gjennomsnittlige badstu? Jeg trodde også badstuer kunne ha veldig høy luftfuktighet.

AtW

Lenke til kommentar

På den kjøreturen din mistenker jeg at du har fått for mye vind til at det virker svalende. Altså at svetten tørket helt bort og porene ble mer lukket.

Så lenge svetten fordamper (temperaturen på huden er under duggpunktet) så skal svetten ha en kjølende effekt. Hvis f.eks temperaturen er 45°C og duggpunktet 30°C så skal lufta kunne virke svalende på en person som svetter. Hvis derimot duggpunktet stiger til f.eks 40°C øker kroppstemperaturen fort til farlige nivåer (godt over 40°C).

Lenke til kommentar

Okai, aner ikke om dere kan svare på dette men :p

Jeg vanner plantene til kjæresten min mens hun er borte i ferien. Jeg fikk nettop øye på at det var mange hvite små hår på plantejorda til aloevera planten. Ser nesten ut som mugg.

Noe jeg burde bekymre meg for?

Lenke til kommentar
Okai, aner ikke om dere kan svare på dette men :p

Jeg vanner plantene til kjæresten min mens hun er borte i ferien. Jeg fikk nettop øye på at det var mange hvite små hår på plantejorda til aloevera planten. Ser nesten ut som mugg.

Noe jeg burde bekymre meg for?

http://www.ag.ndsu.edu/pubs/plantsci/landscap/pp744w.htm

White substances on the soil surface may indicate two things. If crusty or crystalline, it's probably an accumulation of salts. The crusty surface layer of soil can be removed and replaced with fresh soil between repottings. Refer to the previous section on "Feeding" for more information.

A white or light yellow mold-like growth may indicate the presence of a saprophytic soil fungus, a fungus that lives on dead or decaying matter. The fungus will not harm the plant but may indicate unsterile potting medium or an overwatered plant.

Lenke til kommentar

Når det er la oss si 30'c føles det varmere ut om det blåser eller ikke. Det er jo "effektiv oppvarming" selv om luften er under 37'c, det er som sagt kun de indre organane som har en temperatur på 37'c.

Jeg føler det ihvertfall slik.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk oppladbare CR2 Batterier med følgende tekst påskrevet:

800mAh 3.0V

WARNING:

The voltage of full charge and empty condition is 3.6 V and 2.0V, Respectively.

Jeg har en lab-strømforsyning som kan fininnstilles, hva må jeg stille inn for å lade ett og ett batteri?

Lenke til kommentar

800mAh 3.0V

WARNING:

Jeg har en lab-strømforsyning som kan fininnstilles, hva må jeg stille inn for å lade ett og ett batteri?

3.0V

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

800mAh 3.0V

WARNING:

Du må ha høyere spenning ut på stømforsyningen enn hva batteriene gir, så jeg tipper oppimot 4V.

Hvis du følger med på strømmen, så ser du hvor fort batteriet lades.

Vanlige batteriladere lader ofte slike batterier på 2-3 timer, men disse modifiserer spenningen på måter som unngår overoppheting.

Så si at du tar det litt roligere og lader over 5 timer, så skal du ha en ladestrøm på 160mA i snitt.

Det du da gjør er å øke spenningen slik at du får denne strømmen til å gå. Strømmen endres etter hvert som batteriet lades, så du må nok justere spenningen underveis.

Og ikke gi høyere spenning en, tja, 4V, selv om du ikke får strømmen til å gå. La den da eventuelt stå på 4, og se om ladestrømmen kommer seg etterhvert.

Vær oppmerksom på at feil lading av slike batterier kan føre til overoppheting og eksplosjon. Så ikke sitt med nesa helt oppi.

Skjerm gjerne batteriet litt.

Lenke til kommentar

Hei!

To spørsmål:

1. Er alt på TV-shop like bra som de skal ha det til, eller er det "bare tull," som de fleste eldre personer mener?

2. Hvor lang tid vil det ta for kreft å spre seg til andre organer, sånn i gjennomsnitt?

Lenke til kommentar
1. Er alt på TV-shop like bra som de skal ha det til, eller er det "bare tull," som de fleste eldre personer mener?

Det er bare tull. Hadde alle produktene på TV-shop vært halvparten så bra som de skal ha det til ville de vært solgt i alle butikker og vært brukt av alle for minst 20 år siden.

Det handler om kritisk sans. Hvorfor skal du stole på fremmede folk bak TV-skjermen som er betalt for å selge deg nettopp dette produktet? Lurer du på om et bestemt produkt er noe særlig tess bør du heller høre med uavhengige kilder på området. Internett er en flott kilde i så tilfelle.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kan man på noen måte lage og stille inn et kamera til å se omgivelsene akkurat som mennesker ser det?

Ihvertfall følgende punkter:

- Zoom og synsfelt

- Oppløsning

- "ISO"

- Lyssensitivitet

- Oppfatning av farger

Er frustrerende at kameraene jeg har tilgjengelig ikke kan se en grønn laserstråle like lett som meg :mad:

Lenke til kommentar

Hvis man måtte velge én ting å spise resten av livet, og kun den ene tingen, hva burde man ha valgt hvis man ønsket å leve så lenge som mulig? Man får da så mye man vil av den ene tingen, samt så mye vann man vil ha. Ingenting annet.

Med "ting" mener jeg jeg ikke feks "pizza" eller "grønnsakssuppe", men feks gullerot, potet, riskorn etc. Har forøvrig hørt at egg er en god kanditat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...