Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jann-Ove:

Jeg tror ikke festet ditt er avtagbart.

MITT tilhengerfeste er avtagbart. Det passer inn i en hylse i bilen og er utstyrt med et fjærbelastet håndtak.

Hvis definisjonen din av avtagbart ikke inkluderer verktøy, er neppe ditt feste avtagbart.

 

 

Hva er den sære bilen i bakgrunnen i pantereklamen med Ravi?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om jeg skal ta meg bryet med å få opp de rustne skruene for å få det bort. Drar aldri tilhenger med min bil uansett, og kulen er rusten og stygg.

 

Hva har egentlig skjedd med nedlastingssider med køsystemer? Det er jo omtrent aldri kø lenger, og hastighetene er gode selv om man ikke betaler på sider med gratis køsystem og betaling for full hastighet. F.eks fileplanet får jeg nå 900KB/s fra uten venting eller noe sånt.

 

Har båndbreddekostnadene sunket såpass mye at reklameintekter alene holder til å holde slike tjenester igang?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om jeg tar ut penger i bank eller minibank, blir seddelnummeret registrert på meg da? blir det registrert i det hele tatt hvor pengene blir av?

Lenke til kommentar
Hvorfor har man solfaktorer av forskjellig grad? Hvorfor ikke bare ha den høyeste og unngå at den ikke er høy nok?

 

Hvorfor ligger folk ute i sola i det hele tatt? Hvorfor ikke bare være inne og unngå å bli solbrent? Svar, fordi folk vil bli brunere. Derfor har man også mindre solfaktorer en maks. (de mest effektive er vel ikke gjennomsiktige heller forsåvidt)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at en temperatur på 37 grader celcius på en sommerdag ville føltes uutholdelig varmt, mens det er denne temperaturen kroppen har hele tiden? Hvorfor føles ikke kroppen uutholdelig varm?

 

Hugs at det kun er dei indre organa dine som må holde denne temperaturen, og det er ikkje der du føler deg ubegripelig varm ein varm sommardag. Det er på utsida du blir varm - og på utsida er neppe temperaturen 37 grader så ofte ;)

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar :) Jeg var nettop ute og hentet inn klær som hadde tørket seg i sommervarmen. La merke til at det hang en hel del edderkopper i spindelvevene sine. Vil det ikke være lurere for edderkopper å gjemme seg litt i en krok av spindelvevene istedenfor å henge midt i de. Det er jo nesten som om de sier "ikke kom hit, her henger jeg og jeg kommer til å spise deg opp hvis du flyr hit".. Eller har ikke insekter intelligens nok til å skjønne at de ikke bør fly rett på en edderkopp som dingler midt i løse luften? Skulle tro at en av fordelene med et spindelvev var at det er nesten helt usynlig, særlig om natten.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal ta meg bryet med å få opp de rustne skruene for å få det bort. Drar aldri tilhenger med min bil uansett, og kulen er rusten og stygg.

Veldig detailjert forklaring for de som ikke har skrudd før:

 

Du får nok opp skruene uten problem hvis du gjør det riktig. Når folk drar over skruer så er det enten pga bruk av feil verktøy eller feil bruk av verktøy. Det er sjelden en bolt med litt størrelse sitter så godt at den er umulig å ta ut sålenge det er ordentlig spor.

 

Bruk litt WD-40 først for sikkerhetsskyld. Så bruker du en pipe med sekskant form (IKKE fastnøkkel, for liten anleggsflate og dårlig grep, og helst ikke 12- kantet pipe). Bruk så få forlengere som mulig sånn at du får nok kraft og ikke drar skeivt, og en stor skralle og ta i. Du skrur ut siden som mutteren sitter på siden da er det bare mutteren som skal rive seg løs og ikke hele skruen som sikkert har rustet hele veien. Ikke sikkert du trenger å holde igjen skruen siden den kan ha rustet fast, men der holder det somregel med en fastnøkkel hvis den går rundt. Pass på at pipa er helt inne på hodet på bolten først.

 

Husk at rustne bolter gjerne virker større enn de egentlig er pga at rusten er utvidet i forhold til metallet. Derfor så børster du av rust fra de først med en stålbørste eller fil. Eller så kan man være sikker på at en bolt med fex 18 mm hode er egentlig 17 mm (selv om 18mm passer tilsynelatende tight på). Så bruker man 18 mm, og så glapp den og hodet blei rundt! Det kan også være tommer (jævelskap :p) hvis hengerfestet er produsert i et eller annet jallaland. Det er bedre å banke på en pipe som er litt for liten med en hammer hvis den går på enn å sette på en som er for stor.

 

Da kommer skruen garantert ut. Andre løsningen er kraftpipe og kraftig pneumatisk muttertrekker og holde den gående til bolten er helt ute. Stopper man halvveis når bolten er veldig varm kan den sette seg fast når den kjøler seg ned igjen.

 

Da når mutterene er vekk sitter nok boltene igjen. Dem må nok bankes ut med en hammer. Mulig hengerfestet har rustet fast i bjelken den var skrudd på når boltene er ute og. Da er det bare å legge noe imellom hvis du ikke vil ødelegge festet og banke ivei.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

WD40 gjør underverker mot rust. Hadde som arbeidsoppgave i omtrent ett år å få opp rustne dingser som var nødvendige for laste og losse operasjoner på en kai, og med en god dusj WD40 og litt vrikking frem og tilbake så får man fort fart i gjengene :) Edit: Et lite kakk med en hammer kan også hjelpe.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar

Spørs om det ikke er der du kan få tilbakebetalt den svenske momsen, ja. Veit ikke hvilke varer det gjelder, men fex ved kjøp av dyrere ting så har man rett til å få tilbake den svenske momsen sånn at man ikke betaler dobbelt moms (svensk + norsk moms).

Lenke til kommentar

Husker da jeg skulle montere coilovers på gamle golfen min. 92-modell, kliss originalt understell. Rustent som faen. Måtte til med masse WD-40 og en lang latamannsarm - men fikk det av til slutt! (den lille kompressoren jeg hadde da var ikke kraftig nok til lufttrekker).

 

:)

Lenke til kommentar
Hva er det motsatte av oppdrift?

Det er ikke noe motsatt av oppdrift. Er oppdriften for liten så synker objektet, er oppdriften stor nok så stiger objektet.

 

Et annet ord som brukes om noe av det samme som oppdrift er løft. Det motsatte av løft er marktrykk (downforce).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...