Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi da har kroppen fordøyd all maten og du har minimalt med mat i magen som gjør at du kommer så nærme din reelle vekt som mulig (altså hvor mye du veier uten mat i magen). Det mest optimale er vel å gå på do og bæsje og deretter veie seg. På morgenen.

Lenke til kommentar
Fordi da har kroppen fordøyd all maten og du har minimalt med mat i magen som gjør at du kommer så nærme din reelle vekt som mulig (altså hvor mye du veier uten mat i magen). Det mest optimale er vel å gå på do og bæsje og deretter veie seg. På morgenen.

Jaha. Hvor er den store logikken i det? En vanlig badevekt veier jo ikke så nøyaktig uansett. Er vel bare snakk om noen få gram liksom, er ikke som om du har en bajs på flere kilo... Men jaja, tenkte meg nesten det var noe sånnt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vil det å tygge tyggis slite på tennene i merkbar grad? Tenkjer no på ein med eit forbruk på ca. ein halv pakke dagen.

Tyggis inneholder ikke fiber eller partikler som sliper på emaljen så svaret er nei. Tyggis skåner faktisk tennene pga at det fjerner matrester og gir en god syrebalanse i munnen.

Tenkte kanskje den mekaniske rørslen av å tyggje på tyggisen sleit på tennene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man skal veie seg om morgenen? Har hørt leger si det.

Har ikke hørt om dette før men vet at man skal måle høyden om morgenen, for da har de myke putene i ryggraden blitt fult utvidet.

Det samme gjelder for sko også har jeg hørt på et tvprogram om skokjøp. Kjøp sko om morgene for da får du sko som passer bedre.

Lenke til kommentar

Jaha. Hvor er den store logikken i det? En vanlig badevekt veier jo ikke så nøyaktig uansett. Er vel bare snakk om noen få gram liksom, er ikke som om du har en bajs på flere kilo... Men jaja, tenkte meg nesten det var noe sånnt.

Joda, en solid bæsj kan veie en flere hundre gram. Men det største problemet er væskebalansen. Den alene kan gi over 1 kg vektforskjell. Hvis man veier seg f.eks 7 dager på rad på en digital vekt med 0,1 kg nøyaktighet så vil veiing om morgenen gi mindre variasjoner enn veiing på dagen eller kvelden, eller ennå verre: ved tilfeldige tidspunkter på døgnet.

Jeg tror de fleste digitale badevekter har en nøyaktighet på under +/- 500g selv om displayet i teorien kan vise +/- 50 gram nøyaktighet. Jeg har ikke mye grunnlag for å tro dette. Jeg har bare testet to ulike digitale badevekter samtidig og de viste nøyaktig samme tall. Den ene kostet 79 kroner, den andre kostet 300 kr eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Joda, en solid bæsj kan veie en flere hundre gram. Men det største problemet er væskebalansen. Den alene kan gi over 1 kg vektforskjell.

Enig i dette, du skal ikke undervurdere effekten avføring har på kroppsvekten. I mine yngre dager trente jeg judo, og på turneringer var det å drikke så lite som mulig og gå mest mulig på do i timene før innveiing hvis man var på vippen av to vektklasser. Man urinerer lett 2-5dl (=2-500g) og som Simen sier kan man føye til noen hundre gram ved å legge en kabel.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Har ikke hørt om dette før men vet at man skal måle høyden om morgenen, for da har de myke putene i ryggraden blitt fult utvidet.

På rekruttskolen ble jeg fortalt det motsatte, at varme kan få deg til å bli litt høyere pga at vesken i ryggraden utvider seg, derfor kan du være litt høyere senere på dagen hvis det er varmt.

Lenke til kommentar
Om man har rennerompe, vil man da kunne teoretisk sett overlevd lengre uten vann om man kjenner man må på do, men klarer å knipe igjen?

De nederste meterene med tarm fjerner fuktighet fra avføringen* så med mindre årsaken til rennerompa er at denne funksjonen er satt ut av spill så burde det fungere, i teorien altså. ;)

*prøv selv om bærsjen blir tørrere(hardere) hvis du tømmer ryggen annenhver dag i stedet for hver dag. :cry:

Lenke til kommentar

Fordi den

a) Trener alle musklene i kroppen

b) Trener musklene slik at de største musklene trenes mest (størst belasting på store muskler, mindre belastning på mindre muskler) mens andre øvelser unaturlig favoriserer enkelte muskelgrupper

c) Det er en øvelse som får leddene i deres anatomiske ytterstilling (Ergo full range of motion)

d) Kroppen responderer og tilpasser seg styrketrening mye bedre og kjappere enn utholdenhetstrening som svømming eller langrenn

e) Det er den mest naturlig bevegelsen kroppen kan gjøre (i forhold til svømming f.eks)

f) Det er den, uten tvil beste måten å utvikle kjernestyrke på

post-85477-1246617457_thumb.png

g) En knebøy belaster alle ledd slik som de er ment til å bli belastet, dette gjelder spesielt kne og hofter

h) Siden så mye av musklene blir aktivert og brukt samtidig påfører dette et enormt stress på nervesystemet som gjør at kroppen utsettes for et ekstremt stress. Jo mer stress jo mer muskler jo bedre hjerte-kar utholdenhet ergo bedre helse. Styrketrening er overlegen når det gjelder å utvikle hjerte-karstyrke kontra utholdenhetsøvelser som svømming og langrenn. Ja, dette gjelder også sprinter.

i) Grunnet stresset produseres det hormoner i hele kroppen som begynner å bygge om og endre kroppen for å tilpasse seg det økende stresset.

Ingen annen øvelse klarer å stresse kroppen på samme måte, ingen øvelse er mer naturlig i form av bevegelse, ingen øvelse trener like mange muskler i rett proporsjon og ingen andre øvelser gir deg bedre helse.

Alle disse punktene gjelder selvfølgelig kun når knebøy gjøres riktig. Å gjøre det riktig er derimot lettere sagt en gjort. Det må være det mest negative med øvelsen. Men på en annen måte tar det jammen lang tid å utvikle god ski- eller svømmeteknikk. Svømming ville forresten være totalt overlegent langrenn.

EDIT: Og ikke minst, knebøy kan på lik linje med svømming utføres lenge (mange lette repitisjoner) eller som spring (få korte repetisjoner). Sistnevnte er uten tvil å foretrekke.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...