Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når vi er inne på dette. Jeg har sett små "CD-plater" som har fulgt med reklamebrosjyrer man får utdelt eller med en eller annen driver. Disse er på kanskje 5-6 cm. Har disse skivene et spesielt navn, eller heter de og CD-plater? ;)

Slike:

Small_3__Blank_CD_R_Discs.jpg

Siden Google-aversjonen stikker svært dypt her, tillater jeg meg å legge ved en link til Wikipedia om dette produktet, som kreativt nok heter Mini-CD.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg et stilig visitkort engang, som var en firkantet mini-CD med avrundede hjørner såklart. Ikke store plassen på det, men nok til informasjon om hvem det var, telefonnummer, adresse og informasjon om firmaet. Tekst tar jo ikke store plassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

så om man bygger en enorm kule med speil på insiden, fanger sollys inni den for så å lukke fortere enn lyset(selvom det ikke går), vil man da ha lys inn kulen en god stund da? siden 99,999% av lyset reflekteres?

Lenke til kommentar
så om man bygger en enorm kule med speil på insiden, fanger sollys inni den for så å lukke fortere enn lyset(selvom det ikke går), vil man da ha lys inn kulen en god stund da? siden 99,999% av lyset reflekteres?

Ikke en god stund. Med tanke på hvor fort lyset beveger seg så vil det ha blitt reflektert noen millioner ganger ganske fort. Selv om 99.999% av lyset reflekteres hver gang så vil det likevel forsvinne ganske raskt.

Lenke til kommentar

Hvis kulen har en diameter på 1 meter og vi antar at sollyset er monokromatisk og speilet er et dielektrisk speil med 99,999% på den bølgelengden og vi antar at lyset hele tiden reflekteres 1 meter så vil det etter mine beregninger ta 10537 refleksjoner før lyset er redusert med 10%, 69316 refleksjoner før det er redusert med 50%, 230259 refleksjoner før det er redusert med 90%, 460516 refleksjoner før det er redusert med 99% og 921033 refleksjoner før det er redusert med 99,99%. Det høres kanskje lenge ut men lyset går ekstremt raskt (300 000 000 m/s) så det tar ikke lange tida.

Lyset reduseres med 10% i løpet av 0,000035 sekunder

Lyset reduseres med 50% i løpet av 0,000231 sekunder

Lyset reduseres med 90% i løpet av 0,000768 sekunder

Lyset reduseres med 99% i løpet av 0,001535 sekunder

Lyset reduseres med 99,99% i løpet av 0,003070 sekunder

Man skal altså være rimelig kjapp til å lukke døra til kula ;)

NB. Husk at dette er regnet ut fra monokromatisk lys og de råeste dielektriske speilene som finnes. Vanlig sollys + vanlige speil vil slukke lyset ennå raskere. Et godt normalt speil (95% refleksjon) ville i samme scenario redusert lyset med 99,99% i løpet av bare 180 refleksjoner = 0,0000006 sekunder. (0,6 mikrosekunder)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting.

Lenke til kommentar
etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting.

Neppe, selv politifolk har vel vist seg å være ganske så dårlige til å avsløre løgner, så de fleste klarer å lyve uten fysisk åpenbare tegn.

AtW

Lenke til kommentar

Neppe, selv politifolk har vel vist seg å være ganske så dårlige til å avsløre løgner, så de fleste klarer å lyve uten fysisk åpenbare tegn.

AtW

Men det er vel mange tegn på lyging som ikke er så åpenbare, men kan måles for eksempel med løgndetektor? Det er nok disse nabogutten tenker på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

AtW

Men det er vel mange tegn på lyging som ikke er så åpenbare, men kan måles for eksempel med løgndetektor? Det er nok disse nabogutten tenker på.

kan sosiopater lyve seg unna slikt?

BTW, finnes det en tråd her hvor man skryter over sine spillprestasjoner?

edit: noen som vet om angry videogame nerd har forsikring på alle spillene sine og konsolene? hver gang jeg ser samlingen tenker jeg på hvor surt det hadde vært om alt hadde brent opp. kan man forsikre slikt? de har vel en høy verdi.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

slik jeg har forstått det så kan man kun tømme blæren ved å urinere.

om jeg tar ut penger i butikk eller bank, registreres seddelnummeret på meg da? det gjelder vel mest om jeg tar ut i minibank. kan de finne ut at det er mine penger?

Lenke til kommentar
Se for deg at du er tissetrengt. Er det mulig å trimme, jogge, sprinte etc så mye at svetten du produserer og skiller ut "tømmer" vannreservene som presser på for å komme ut som urin, og dermed letter på/fjerner tissetrengtheten?

Avfallsstoffer som skilles ut ved urin vil ikke kunne fjernes via svette.

Lenke til kommentar
Stoffene nei, men selve væsken? Før det kommer ut som urin, altså.

Kroppen regulerer fordelingen, så noen avvik på området måtte isåfall vært resultat av feil eller manipulasjon. Men sånn rent teoretisk burde det gå ann, selv om man ville hopet opp avfallstoffer som ville drept deg, uten å regne med flere andre feil som ville oppstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...