Kaplan Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Når vi er inne på dette. Jeg har sett små "CD-plater" som har fulgt med reklamebrosjyrer man får utdelt eller med en eller annen driver. Disse er på kanskje 5-6 cm. Har disse skivene et spesielt navn, eller heter de og CD-plater? Slike: Siden Google-aversjonen stikker svært dypt her, tillater jeg meg å legge ved en link til Wikipedia om dette produktet, som kreativt nok heter Mini-CD. Endret 2. juli 2009 av orjanr Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Såg et stilig visitkort engang, som var en firkantet mini-CD med avrundede hjørner såklart. Ikke store plassen på det, men nok til informasjon om hvem det var, telefonnummer, adresse og informasjon om firmaet. Tekst tar jo ikke store plassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 finnes det speil som reflekterer 100% av lyset som skinner på det? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Der ut som "Dielctric Mirror" er det beste, som reflekterer 99.999% av et veldig nært spekter av bølgelengder. Vanlig speil reflekterer 90-95% av lyset. http://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_mirror Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 så om man bygger en enorm kule med speil på insiden, fanger sollys inni den for så å lukke fortere enn lyset(selvom det ikke går), vil man da ha lys inn kulen en god stund da? siden 99,999% av lyset reflekteres? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 så om man bygger en enorm kule med speil på insiden, fanger sollys inni den for så å lukke fortere enn lyset(selvom det ikke går), vil man da ha lys inn kulen en god stund da? siden 99,999% av lyset reflekteres? Ikke en god stund. Med tanke på hvor fort lyset beveger seg så vil det ha blitt reflektert noen millioner ganger ganske fort. Selv om 99.999% av lyset reflekteres hver gang så vil det likevel forsvinne ganske raskt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 så om man bygger en enorm kule med speil på insiden, fanger sollys inni den for så å lukke fortere enn lyset(selvom det ikke går), vil man da ha lys inn kulen en god stund da? siden 99,999% av lyset reflekteres? Hvis kulen har en diameter på 1 meter og vi antar at sollyset er monokromatisk og speilet er et dielektrisk speil med 99,999% på den bølgelengden og vi antar at lyset hele tiden reflekteres 1 meter så vil det etter mine beregninger ta 10537 refleksjoner før lyset er redusert med 10%, 69316 refleksjoner før det er redusert med 50%, 230259 refleksjoner før det er redusert med 90%, 460516 refleksjoner før det er redusert med 99% og 921033 refleksjoner før det er redusert med 99,99%. Det høres kanskje lenge ut men lyset går ekstremt raskt (300 000 000 m/s) så det tar ikke lange tida. Lyset reduseres med 10% i løpet av 0,000035 sekunder Lyset reduseres med 50% i løpet av 0,000231 sekunder Lyset reduseres med 90% i løpet av 0,000768 sekunder Lyset reduseres med 99% i løpet av 0,001535 sekunder Lyset reduseres med 99,99% i løpet av 0,003070 sekunder Man skal altså være rimelig kjapp til å lukke døra til kula NB. Husk at dette er regnet ut fra monokromatisk lys og de råeste dielektriske speilene som finnes. Vanlig sollys + vanlige speil vil slukke lyset ennå raskere. Et godt normalt speil (95% refleksjon) ville i samme scenario redusert lyset med 99,99% i løpet av bare 180 refleksjoner = 0,0000006 sekunder. (0,6 mikrosekunder) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting. Neppe, selv politifolk har vel vist seg å være ganske så dårlige til å avsløre løgner, så de fleste klarer å lyve uten fysisk åpenbare tegn. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting. Neppe, selv politifolk har vel vist seg å være ganske så dårlige til å avsløre løgner, så de fleste klarer å lyve uten fysisk åpenbare tegn. AtW Men det er vel mange tegn på lyging som ikke er så åpenbare, men kan måles for eksempel med løgndetektor? Det er nok disse nabogutten tenker på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) etter å ha sett på big bang theory så lurer jeg på om det kun er sosiopater som er i stand til å lyve uten fysiske åpenbare tegn som for eksempel svetting. Neppe, selv politifolk har vel vist seg å være ganske så dårlige til å avsløre løgner, så de fleste klarer å lyve uten fysisk åpenbare tegn. AtW Men det er vel mange tegn på lyging som ikke er så åpenbare, men kan måles for eksempel med løgndetektor? Det er nok disse nabogutten tenker på. kan sosiopater lyve seg unna slikt? BTW, finnes det en tråd her hvor man skryter over sine spillprestasjoner? edit: noen som vet om angry videogame nerd har forsikring på alle spillene sine og konsolene? hver gang jeg ser samlingen tenker jeg på hvor surt det hadde vært om alt hadde brent opp. kan man forsikre slikt? de har vel en høy verdi. Endret 2. juli 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Innboforsikring kalles vel det i Norge. Men ja, du kan sette opp en forsikring på nærmest hva enn du vil. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) De er 8 cm i diameter, men husker ikke om de har noe annet navn enn noe sånt som "mini-CD". EDIT: Var mini-CD ja. http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_CD Endret 2. juli 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Innboforsikring er greit, men har man spesielle samlinger så må det dokumenteres, og selv med dokumentasjon behøver ikke en vanlig innboforsikring å dekke alt. Da har man mulighet til å få en individuelt tilpasset verdisakforsikring. Lenke til kommentar
huf Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Kva kostar eit kurant bensin/dieselaggregat på rundt 2kW? (230V ut) Endret 2. juli 2009 av huf Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Se for deg at du er tissetrengt. Er det mulig å trimme, jogge, sprinte etc så mye at svetten du produserer og skiller ut "tømmer" vannreservene som presser på for å komme ut som urin, og dermed letter på/fjerner tissetrengtheten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 slik jeg har forstått det så kan man kun tømme blæren ved å urinere. om jeg tar ut penger i butikk eller bank, registreres seddelnummeret på meg da? det gjelder vel mest om jeg tar ut i minibank. kan de finne ut at det er mine penger? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Se for deg at du er tissetrengt. Er det mulig å trimme, jogge, sprinte etc så mye at svetten du produserer og skiller ut "tømmer" vannreservene som presser på for å komme ut som urin, og dermed letter på/fjerner tissetrengtheten? Avfallsstoffer som skilles ut ved urin vil ikke kunne fjernes via svette. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Stoffene nei, men selve væsken? Før det kommer ut som urin, altså. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Stoffene nei, men selve væsken? Før det kommer ut som urin, altså. Kroppen regulerer fordelingen, så noen avvik på området måtte isåfall vært resultat av feil eller manipulasjon. Men sånn rent teoretisk burde det gå ann, selv om man ville hopet opp avfallstoffer som ville drept deg, uten å regne med flere andre feil som ville oppstått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå