Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kategoriserer «Vil du bli millionær?» og andre lignende program spørsmålene sine? Hvordan vet de hvilke spørsmål som er lette og vanskelige for hvermansen? Personen som lager spørsmålene, kan jo synes et spørsmål er fantastisk enkelt, fordi det interesserer ham.

Gir de spørsmålene til en gruppe Ola-Nordmann-er, og ser hvilke spørsmål flest klarer å besvarer korrekt?

De har et utvalg kategorier: Musikk, litteratur, vitenskap, historie osv. De holder et middels nivå på oppgavene. Som regel interesserer Ola Nordmann seg mer for enkelte av kategoriene enn andre og kan dermed mer på noen områder og mindre på andre. F.eks er det mindre sannsynlig at en som kan mye om klassisk musikk også kan mye om black metal. Spør man om nok ulike kategorier så vil de med høy sannsynlighet finne en kategori som vedkommende kan lite om og dermed ryker ut. F.eks "Hva er en forgasser?" etterfulgt av "Hvem skrev romanen Fru Inés fra 1891?" En hver råner/mekaniker/teknisk interessert kan svare på det første, men sånne er ofte ikke så interessert i litteratur at de klarer neste spørsmål. På samme måte vil nok over middels litteraturinteresserte ha små problemer med å svare på det andre spørsmålet, mens det om forgasseren er et stort spørsmålstegn for mange litteraturinteresserte.

Med 16(?) spørsmål skal det godt gjøres at man ikke finner ett eneste svakt punkt.

Lenke til kommentar

Er nok noe i det, ja. For man ser ofte folk fly gjennom de første rundene, også bare bom stopp plutselig på noe som virker "kjempelett" for meg. Så tenker jeg ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ det kan jeg jo svaret på!!!

Eller så kommer det 2-3 kjempelette spm i starten, også "Når var Henrik Ibsen født" som 5000-kr spm som setter de helt ut.

Men det er jo det som gjør disse programmene så populære over hele verden. Folk liker å se at de kan mere enn folka som er med i programmet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk engang det 2 millionersspørsmålet, men nesten ingen av de andre. Kanskje fordi det spørsmålet var teknologi/data relatert. Spørsmålene er kategorisert slik at "alle" har en sjanse å svare riktig på et eller annet spørsmål. Det er også noen som ryker ut på det første spørsmålet ikke fordi de er dumme, men rett og slett bare fordi de er uvitende.

Lenke til kommentar

Når flere med ulike interesser (favorittkategorier) sitter sammen og ser på vil du bli millionær så er det også som regel minst en som kan svare på spørsmålene, men sjeldent at en enkelt kan svare på veldig mange spørsmål på rad.

Lenke til kommentar

Så en dokumentar om "vil du bli millionær" fenomenet rundt i verden. I India f.eks. er folk helt ville etter det programmet, de samles gjerne flere familier rundt en liten TV og er helt med og roper og skriker. Dokumentaren prøvde å analysere hvorfor akkurat denne formelen er så suksess, og kom frem til at folk elsker å vite svarene når deltakerne ikke vet dem. Vi liker å føle oss bedre enn andre av og til. Programlederne har også veldig forskjellig stil fra land til land. I India var programledern sånn kald og rolig som Fritjof i norge. Mens i Japan ropte og skreik programledern hele tida og prata kjempefort og høyt veldig mye. Mere stressende.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
lager Stephen King veldig mangle elendige "skrekk"filmer?

the mangler må være det rareste jeg har hørt om. en klespresse som dreper folk, og den ender vist med at kontakten dras ut. helt utrolig.

Han lager jo ikke filmene selv, han er bare en forfatter. Men siden han er så kjent så vil alle lage filmer av bøkene hans. SK har skrevet bl.a. The Shining, Shawshank Redemption og The Green Mile som er tre veldig gode filmer. De er alle på IMDBs top 250-liste og Shawshank på første! Derimot finnes det sikkert femti filmer som er ekstremt dårlige.

Lenke til kommentar
Hvor lenge kan man leve visst kroppen slutter og reparere seg selv?

Hvis døende celler ikke blir erstattet så går det vel noen dager til man dør, med mindre man blir reddet av behandling.

Wikipedia om blodplater:

Blodplater er anukleære (uten cellekjerne) og diskformet når de ikke er aktiverte, fra 1,5-4 μm i diameter. De dannes fra megakaryocytter i beinmargen. Den fysiologiske levetiden er ca. 7 dager i blodet, slik at 20 % av blodplatene nydannes hver dag.

Det er sikkert celletyper (eller andre ting) som svikter etter ennå kortere tid.

Lenke til kommentar
Hvor lenge kan man leve visst kroppen slutter og reparere seg selv?

Omtrent når mennesker runder 80 synker kroppens evne til å reparere seg selv drastisk. Småsår bruker evigheter på å gro, bygge muskelmasse er nesten umulig osv. Likevel lever folk både 10 og 20 år etter at kroppen er 'gått ut på dato'.

Lenke til kommentar
er vørterøl sunt?

Hva er/betyr sunt?

godt spørsmål. sunt er noe som bidrar til å opprettholde og kanskje forbedre mine biologiske funksjoner som menneske uten altfor store negative virkninger. loff & brus opprettholder, men har altfor dårlig innvirkningen på kroppen til at det kan betraktes som sunt.

har fått helt dilla på vørterøl, og drikker som regel en six-pack hver eneste dag, og siden jeg er såpass opptatt av helsa mi så lurer jeg litt på om det er sunt eller ikke.

Lenke til kommentar

Det inneholder en del mineraler samt B-vitaminer og raske karbohydrater. Ikke det værste du kan drikke, og det fungerer ypperlig som sportsdrikk. Med mindre du prøver å ta av noen kilo går det helt fint. Er du smart drikker du kun på treningsdager og etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...