Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Litt info om mygg;

Bare noen få arter stikker eller biter, men ikke desto mindre, kan disse være til plage for menneskeheten. De blodsugende artene finner trolig offeret sitt ved å gå etter karbondioksid i utåndingsluften.

Stikkemyggene har en lav summende lyd når de kommer flyvende. Hunnmyggen stikker for å suge blod, dette er viktig, den trenger proteiner for å kunne utvikle mange egg. En hunnmygg som har fått i seg et godt måltid blod, produserer omtrent ti ganger så mange egg som en mygg som ikke har fått et blodmåltid. Et myggstikk etterlater seg en typisk hevelse som klør. Det er hunnen som stikker, hannene er fredelige og besøker blomster, for å spise nektar og pollen.

Knott og sviknott kan opptre i store svermer, de er gjerne plagsomme særlig etter regnvær, like etter solnedgang og lignende. De sier ikke nei takk til et blodmåltid. Disse artene stikker ikke men har kjever og biter hull på huden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, fins utallige metodar, men ingen som verkar. (Utanom bål kanskje.) Link meg gjerne om dykk har spesifikke produkt som har god effekt.

mosquito-magnet-02.jpg

Denne funker som juling Mmosquito Magnet. selges bl.a på coop obs bygg på vinterbro. Den store som dekker 4 mål, koster omlag 10k, mens en mindre som dekker 2 mål koster rundt 5k.

Den katalyserer propangass og gjør om propan til Co2 og fuktghet, som jo myggen elsker. har sett folk har fått over 3 kg mygg på en sommer. (2mnd)

Kansje litt vel mye reklame der :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
når sendes national geographic channels "super weed" igjen?

eventuelt hvor på nettet kan jeg se det? jeg viste om en slik side før men finner ikke den igjen.

Side: http://www.ngcnorge.com/

der sa de at det skulle gå klokken 21 i kveld, men jeg fikk ike tid til å sjekke da, men det skulle også gå ved midnat nå, men det stemmer ikke.

det finnes vel sider som tilbyr streaming av programmer?

edit: noen som vet hvilke hjelpemidler 1881 har på å svare på alle slags spørsmål? er det bare google og kurs i å søke, eller har de mer?

jeg så det ble spurt om tidligere, men fant ikke noe svar, så hvor mye koster det radiokanalene å spille hver sang? får artistene satt inn for eksempel 25 øre for hver gang, eller er det en gang i måneden eller når et vist beløp er nådd?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Jepp, fins utallige metodar, men ingen som verkar. (Utanom bål kanskje.) Link meg gjerne om dykk har spesifikke produkt som har god effekt.

mosquito-magnet-02.jpg

Denne funker som juling Mmosquito Magnet. selges bl.a på coop obs bygg på vinterbro. Den store som dekker 4 mål, koster omlag 10k, mens en mindre som dekker 2 mål koster rundt 5k.

Den katalyserer propangass og gjør om propan til Co2 og fuktghet, som jo myggen elsker. har sett folk har fått over 3 kg mygg på en sommer. (2mnd)

Kansje litt vel mye reklame der :p

Når man fjerner så masse mygg og knott i et området, vil man ikke påvirke økosystemet i mulige kaskadeeffekter? Hvilken rolle spiller myggen i puslespillet?

Lenke til kommentar
Når man fjerner så masse mygg og knott i et området, vil man ikke påvirke økosystemet i mulige kaskadeeffekter? Hvilken rolle spiller myggen i puslespillet?

Pain in the arse?

Jeg tror ikke det har nevnverdig mye å si med mindre nesten hver eneste nordmann kjøpte seg en slik myggfanger. Et par små "flekker" på det norske kart hvor det er mindre mygg vil nok ha lite å si for den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
jeg så det ble spurt om tidligere, men fant ikke noe svar, så hvor mye koster det radiokanalene å spille hver sang? får artistene satt inn for eksempel 25 øre for hver gang, eller er det en gang i måneden eller når et vist beløp er nådd?

TONO-vederlaget betales per år, og årsavgiften er avhengig av antall lyttere, her er satsene for lokalradioer og nettradio:

http://www.tono.no/page?id=59&key=65

Andre arrangement og sammenhenger som TONO krever vederlag fra:

http://www.tono.no/Kunde/Priser+og+Tariffer

Om utbetalinger til artistene:

http://www.tono.no/Om+Tono

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Krekar kom til Norge som flyktning. En flyktning er en person som har måttet flykte på grunn av fare for sitt liv og helse. Norge forplikter seg frivillig gjennom internasjonale avtaler å ta i mot et vist antall flyktninger per år, kvoteflyktninger. Krekar fikk oppholdstillatelse som kvoteflyktning. Han har kone og fire barn i Norge. De fikk først asyl og deretter norsk statsborgerskap.

Prosessen mot Krekar har delvis vært en populistisk heksejakt og delvis begrunnet i faktiske farer med å ha han i landet. Men han kan ikke kastes ut heller pga faren for dødsstraff. Det er et viktig prinsipp at Norge ikke utleverer folk som har stor fare for å bli drept etter utlevering. Vi kan heller ikke bare skyve problemet over til andre europeiske land fordi det ville gitt en enorm belastning på Europas byråkrati om utviste bare kunne hoppe fra land til land og søke på nytt. En utvising vil derfor alltid skje til opprinnelselandet.

Han er et politisk problem, men det er ikke så enkelt som å kaste han ut heller, uten å bryte med viktige prinsipper. Man kan heller ikke bare gjøre unntak i hytt og pine i enkeltsaker fordi vi vil ha et rettferdig (likebehandlende) system. Det er prinsippene som bør bearbeides, ikke enkeltsakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...