Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg lurer på noe når det gjelder Atomer.

Hva er det som holder dem sammen? Hvorfor han jeg ikke bare slite av armen min?

JEg diskuterer med noen her som sier at det ikke er noe som holder atomene sammen.

Det er i hovedsak den elektromagnetiske kraften som holder atomer sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei dere, jeg lurer på noe når det gjelder Atomer.

Hva er det som holder dem sammen? Hvorfor han jeg ikke bare slite av armen min?

JEg diskuterer med noen her som sier at det ikke er noe som holder atomene sammen.

Det er i hovedsak den elektromagnetiske kraften som holder atomer sammen.

Ja, men hvor kommer denne kraften fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
jeg vet ikke hvor jeg kan spørre, så hvor ellers kan jeg spørre?

når sendes national geographic channels "super weed" igjen?

eventuelt hvor på nettet kan jeg se det? jeg viste om en slik side før men finner ikke den igjen.

noen som vet?

Lenke til kommentar
Hmm. Med unntak av meteorittnedslag, får jorden tilført mer "vekt"?

Jepp, hvert døgn faller det ned noen tonn med småstein fra verdensrommet. Det meste av det brenner opp og forstøves på vei ned gjennom atmosfæren (stjerneskudd), kun noen få objekter er store nok til å overleve ferden helt ned til bakken (meteoritter). Men resultatet er uansett at Jorda blir noen tonn tyngre hver dag som går.

Lenke til kommentar

Jepp, hvert døgn faller det ned noen tonn med småstein fra verdensrommet. Det meste av det brenner opp og forstøves på vei ned gjennom atmosfæren (stjerneskudd), kun noen få objekter er store nok til å overleve ferden helt ned til bakken (meteoritter). Men resultatet er uansett at Jorda blir noen tonn tyngre hver dag som går.

Støv legger vel seg også på jorda?

EDIT: HVordan kan tidevannet endre jordas bane rundt sola?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Kjemiske bindinger holder ting sammen. Metallbindinger, enkeltbindinger, dobbeltbindinger, trippelbindinger, van der vals-bindinger osv.

Så vidt jeg vet både gir og tar solvinden masse. Men jeg vet ikke om det er en positiv eller negativ balanse.

EDIT: Hvordan kan tidevannet endre jordas bane rundt sola?

Tidevannet er energirike bevegelser som ender ut i friksjon og varme. Energien må nødvendigvis komme fra et sted: månens stillingsenergi. Etter hvert som tida går avgir månen stillingsenergi og flyter dermed lengre unna oss.

Lenke til kommentar
[...]

Tidevannet er energirike bevegelser som ender ut i friksjon og varme. Energien må nødvendigvis komme fra et sted: månens stillingsenergi. Etter hvert som tida går avgir månen stillingsenergi og flyter dermed lengre unna oss.

hmmm... Må man ikke tillføre energi for å få en satelitt (månen) i en høyere bane (lenger vekk)?

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvorfor vokser hår uhemmet i føflekker og blir mye lengre enn andre?

Hiver meg på denne, for jeg er plaget av dette selv :p

De håra irriterer, så når det er mulig, tar jeg en liten tang/ledningskutter (får lettest tak i strået) og drar de ut. Føles godt å bli kvitt det :green: (så lenge det varer før det vokser ut igjen)

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvorfor vokser hår uhemmet i føflekker og blir mye lengre enn andre?

Hiver meg på denne, for jeg er plaget av dette selv :p

De håra irriterer, så når det er mulig, tar jeg en liten tang/ledningskutter (får lettest tak i strået) og drar de ut. Føles godt å bli kvitt det :green: (så lenge det varer før det vokser ut igjen)

Fant et på hånda som var nærmere 2 cm. Fascinerende :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...