stasomfaen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hva består delene av et atom av? Tidligere forestillinger om stoffers fysiske struktur var basert på at fysisk deling i stadig mindre biter ville resultere i atomet som minste og udelelige bestanddel. I 1913 presenterte Bohr sin atommodell som deler atomet opp i tre underliggende elementærpartikler: * elektroner, som har negativ elektrisk ladning og er minst av de tre; * protoner, som har positiv ladning og er omkring 1836 ganger tyngre enn elektronet; og * nøytroner, som er elektrisk nøytrale og er omkring 1839 ganger tyngre enn elektronet. Atomkjernen består av protoner og nøytroner som benevnes nukleoner. Antallet protoner bestemmer hvilket grunnstoff atomet er og betegnes med atomnummer Z. Antallet nøytroner bestemmer isotop varianten. Totalt antall nukleoner benevnes A. Det enkleste atomet er hydrogen som består av ett elektron bundet til ett proton. Et atom av grunnstoffet ”X” betegnes: {}^A_Z\hbox{X} eller ofte bare AX Elementærpartiklene i kjernen har en diameter på omkring 1,2•10-15m (Fermi radius r0) eller rundt 1/100 000 del av atomets radius. Kjernens typiske radius er rn = r0 A1/3 og atomet består derfor i stor grad av tomt rom. Forholdsmessig er dette sammenlignbart med størrelse og avstand mellom Solen og dvergplaneten Pluto (selv om partikkelsammenligningen som sådan ikke er holdbar). Kilde: wikipedia Endret 24. juni 2009 av robbern9292 Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Man absorberer liksom energien ved å lande kontrollert. Er det fallskjermhoppere, paraglidere. osv er lært til å gjøre. Og ta en fallskjermrull når du lander. Fallskjermrull? Fallskjermhoppere ruller da ikke, de lander "bakpå", og løper deretter som besatt. Fallskjermer som er runde f.eks. må man ta en "rull" med.. Da går du nesten rett ned mot bakken, og trenger å absorbere fallet. I militæret blir de opplært til slikt. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Alså hvis fallskjermhopperene/paraglideren lander hardt. De gjør det ikke uten videre" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg hørte om at det var en katt som overlevde fall fra X etasjer fra en bygning. Husker ikke hvor mange etasjer det var, men det var unormalt mange. Jeg husker at begrunnelsen for at katten overlevde, var at det tok så lang tid før katten nådde bakken at den ble avslappet i alle musklene. Spørsmålet er derfor: Har man (katt, menneske, ett fett) større sjangs for å overleve om man ikke strammer musklene ved fall? Har hørt det om mennesker og, ja. At det er en medvirkende årsak til at f.eks babyer har overlevd unormalt høye fall. Den viktigste grunnen til at spedbarn kan overleve ganske høye fall er faktisk at de har langt større overflate i forhold til volum/vekt enn voksne mennesker, de bremses dermed mer av luftmotstanden noe som gjør at de faller saktere gjennom lufta. Dessuten består deler av beinbygningen på spedbarn av brusk, noe som opptar bråstoppen på en mykere måte enn bein. Hvis spedbarnet i tillegg lander på ei plen eller midt på et biltak, vil underlaget via deformasjon ta opp deler av bråstoppkreftene og dermed dempe bråstoppen. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Er det noen som har det varmere ute en mitt område akuratt nå? Ligger på 25+ i skyggen Orker ikke gå ut selv om jeg måtte vært naken ! Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 På skjermen her står det 26+ Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Akkurat nå er det 28 grader i skyggen her Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Akkurat nå er det 28 grader i skyggen her Amatører.. Her var det 48,2°C i skyggen kl 14:00 og 41,6°C i havet. (Er i Saudi Arabia ) Over til snedig-diskusjonen og angående fall med/uten muskelspenning. I min snart 35-årige karriere som amatør-alpinist har jeg lært at det er ca 112% lurere å slappe helt av og vente til en stopper etter megatryning i 90+ km/t. Begynner man å kave og anstrenge seg for å stoppe, så har man svært stor sjans for å forstue eller knekke bein og armer. Joda, jeg presser hele tiden grensene og kjører ofte over evne, derfor tryner jeg endel også og har "forsket" på dette. Min verste skade hittil under alpint er to brukne ribben, men det var fordi staven slo inn i brystet under en særdeles stygg tryning etter et hopp som ble litt luftigere enn planlagt. Jeg har forstuet det meste som kan forstues, men har som sagt kommet frem til at jo "dauere" man er i fallet, dess bedre er utfallet når man omsider stopper og kan reise seg opp igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) jeg vet ikke hvor jeg kan spørre, så hvor ellers kan jeg spørre? når sendes national geographic channels "super weed" igjen? eventuelt hvor på nettet kan jeg se det? jeg viste om en slik side før men finner ikke den igjen. Endret 24. juni 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Men det er veldig instinktivt å ville ta seg for når man dette fremover f.eks. Så et tv-program om en proff bmx-syklist som hadde holdt på i 22 år hittil, men under innspilling tryna han og brakk håndleddet tvers av, så hånda egentlig bare hang i huden. Når vi så på slow motion reprise av fallet (det var i en konkurranse), ramla han forover og strakk begge armene ut mot bakken, selv om all teori sier at man ikke skal gjøre det. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hva oppnår Kina ved å sperre innbyggerene ute fra youtube og slikt? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hva oppnår Kina ved å sperre innbyggerene ute fra youtube og slikt? Kontroll. Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Men det er veldig instinktivt å ville ta seg for når man dette fremover f.eks. Så et tv-program om en proff bmx-syklist som hadde holdt på i 22 år hittil, men under innspilling tryna han og brakk håndleddet tvers av, så hånda egentlig bare hang i huden. Når vi så på slow motion reprise av fallet (det var i en konkurranse), ramla han forover og strakk begge armene ut mot bakken, selv om all teori sier at man ikke skal gjøre det.Å ta imot med armene er jo absolutt å foretrekke i mindre fall som når man snubler i skolissa og slike fall skjer ofte gjennom livet, så å ta imot for fallet blir en refleks for folk flest som man ikke rekker å tenke over i et større og dødligere fall. Edit: La til quote. Edit 2: Nå ser jeg at jeg stort sett sa det samme som Bytex gjorde, men det er jo for sent nå. Jaja. Endret 24. juni 2009 av Saft Suse Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Men det er jo bedre å ta imot med hendene og brekke de, enn å ta imot med pannen og knuse hodeskallen... Apropos fall og knall og rull og momentum som ble diskutert de to siste sidene: Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 akkurat dette med fall testet jeg nylig ufrivillig ut på ski, jeg kjørte storslalom og fikk en sleng ut av svingen som gjorde at jeg ble kastet over og landet ganske hardt på siden, deretter gikk det kast i kast ned og jeg var nokså avslappet under hele fallet. Til tross for at det så ut som både legg og knær røyk (ifølge øyevitner) så er jeg helt fin i beina, skulder og hofte derimot... Men det beste er jo å ha god fallteknikk, se på bode miller f.eks han faller i et kjør og kommer så godt som uskadet fra det hver eneste gang. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 På denne siden kan du redde regnskogen. "Today, you have helped to protect 11.4 square feet of rainforest" Er det sant? Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 På denne siden kan du redde regnskogen."Today, you have helped to protect 11.4 square feet of rainforest" Er det sant? Ja det er vel det pga reklamene de får penger for som du ser under teksten på siden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Men det er veldig instinktivt å ville ta seg for når man dette fremover f.eks. Så et tv-program om en proff bmx-syklist som hadde holdt på i 22 år hittil, men under innspilling tryna han og brakk håndleddet tvers av, så hånda egentlig bare hang i huden. Når vi så på slow motion reprise av fallet (det var i en konkurranse), ramla han forover og strakk begge armene ut mot bakken, selv om all teori sier at man ikke skal gjøre det. Sier egentlig "all teori" at man ikke skal gjøre det? Kanskje om man har hjelm, om ikke så går det stort sett dårlig å ikke ta seg for med hendene. Jeg vil tippe i snitt det går vesentlig dårligere enn å ta seg for. AtW Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hei dere, jeg lurer på noe når det gjelder Atomer. Hva er det som holder dem sammen? Hvorfor han jeg ikke bare slite av armen min? JEg diskuterer med noen her som sier at det ikke er noe som holder atomene sammen. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Jeg tror ikke du burde diskutere noe sånt når du spør om noe som det der. EDIT: 2 spørsmål. 1. Hvor mye betaler (ca.) en radiokanal for å spille av en sang? 2. Hvorfor støtter ikke JPEG transparancy? Endret 24. juni 2009 av Koffeinkanin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå