ATWindsor Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Syns det høres veldig logisk jeg... Hopp ned fra 3 meter med helt stive ben, får deg en trøkk da altså. Hvis du fjærer med knærne så blir opplevelsen mer behagelig. Håper du fra tre meter å bruker musklene (noe du må gjøre for å fjære, uten spenning i musklene fjærer du lite) så vrikker du kanskje et bein, er du bevisstløs kan du glatt dø av det fallet. AtW Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Syns det høres veldig logisk jeg... Hopp ned fra 3 meter med helt stive ben, får deg en trøkk da altså. Hvis du fjærer med knærne så blir opplevelsen mer behagelig. Håper du fra tre meter å bruker musklene (noe du må gjøre for å fjære, uten spenning i musklene fjærer du lite) så vrikker du kanskje et bein, er du bevisstløs kan du glatt dø av det fallet. AtW Ser poenget ditt, en annen teori: kanskje det går på det at hvis man er bevisstløs fra en stor høyde så lander man kanskje flat, men hvis man er ved bevissthet så veiver man med armer slik at man lander med bena eller hodet først, da går det ille.. Lander man helt flatt på ryggen feks, vil kroppen ta imot trykket på en større flate og dermed minske sjansene for livstruende skader. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) om du lander flatt så vil hodet deise nedi bakken, og du dør av hjerneskader . Jeg vil tro at det beste er å satse på å lande på føttene, og heller la de bli kvestet helt opp til hofta. Endret 24. juni 2009 av Pseudopod Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Syns det høres veldig logisk jeg... Hopp ned fra 3 meter med helt stive ben, får deg en trøkk da altså. Hvis du fjærer med knærne så blir opplevelsen mer behagelig. Håper du fra tre meter å bruker musklene (noe du må gjøre for å fjære, uten spenning i musklene fjærer du lite) så vrikker du kanskje et bein, er du bevisstløs kan du glatt dø av det fallet. AtW Ser poenget ditt, en annen teori: kanskje det går på det at hvis man er bevisstløs fra en stor høyde så lander man kanskje flat, men hvis man er ved bevissthet så veiver man med armer slik at man lander med bena eller hodet først, da går det ille.. Lander man helt flatt på ryggen feks, vil kroppen ta imot trykket på en større flate og dermed minske sjansene for livstruende skader. Jeg kan ikke se at å lande flatt er noe fordel, kroppens deler er ikke like viktige, første prioritet er hodet, nummer 2 er overkroppen, resten er greit å ha, men faller du fra høy høyde, så er det mye bedre å ofre beina enn andre ting. Det er ganske mange eksempler på folk som har falt ihvertflal fra relativt høyt (15-20 meter), og landet på beina uten større skader på viktige deler av kroppen. (Beina, og spesielt ankelen blir dog gjerne relativt ødelagt, men det kan til en viss grad heles) AtW Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ser poenget ditt, en annen teori: kanskje det går på det at hvis man er bevisstløs fra en stor høyde så lander man kanskje flat, men hvis man er ved bevissthet så veiver man med armer slik at man lander med bena eller hodet først, da går det ille.. Lander man helt flatt på ryggen feks, vil kroppen ta imot trykket på en større flate og dermed minske sjansene for livstruende skader. Nja Et solid trøkk på ryggen knekker kansje ryggsøylen din, og den har du ikke lyst til å leve uten. Samme med å ta et fall "på kassa" - knuser en nokk ribber, så er det fare for splinter og anna jevelskap inn i indre organer. En rask impuls på overkroppen kan også gi indre blødninger, som ikke er så veldig kjekt heller. Hvis jeg var bevisst og ikke full av panikk, så tror jeg at jeg hadde satset på å lande med beina først, og da ikke med låste knær. Du vil sannsynligvis rive av muskler og knekke bein om det er et høyt fall, men beina kan du fikse. Du vil også kjøpe deg en meterlang bremsestrekning + ta opp mye energi som rotasjon og bevegelse av bein, i forhold til å ta opp hele energien på et par cm med flesk. Du kan se samme effekten hos biler: Der bruker en kollisjonssoner som er nokså myke, men som ikke er helt skumgummi heller - bare for å kjøpe dempe en kollisjon over flere meter, istedet for å ta den på et par millimeter. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) om du lander flatt så vil hodet deise nedi bakken, og du dør av hjerneskader . Jeg vil tro at det beste er å satse på å lande på føttene, og heller la de bli kvestet helt opp til hofta. Ikke hvis du faller fra 30meter feks, da vil du bli helt most ved landing på bena, knæra dine vil fyke som raketter rett opp i trynet ditt også. Uansett hvordan du lander så er man ganske fukced, men jeg tror sjansen for å overleve er større når man sprer smellet over hele kroppen istedenfor kun fotsålene. må legge til at farten din vil bli mye høyre når man tar spikern rett ned Endret 24. juni 2009 av McHalvorsen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 om du lander flatt så vil hodet deise nedi bakken, og du dør av hjerneskader . Jeg vil tro at det beste er å satse på å lande på føttene, og heller la de bli kvestet helt opp til hofta. Ikke hvis du faller fra 30meter feks, da vil du bli helt most ved landing på bena, knæra dine vil fyke som raketter rett opp i trynet ditt også. Uansett hvordan du lander så er man ganske fukced, men jeg tror sjansen for å overleve er større når man sprer smellet over hele kroppen istedenfor kun fotsålene. må legge til at farten din vil bli mye høyre når man tar spikern rett ned Som sagt, en god del klarer seg greit, er ikke lenge siden jeg så på Trauma på discovery (det er noe dokumentar fra akutten på et sykehus), en fyr hoppet 20 meter ned, rett i asfalt, han kvestet ankelene, brakk en kneskål og komprimerte ryggraden litt. Ellers var hode og overkropp uskadd utover at han slo ut noen tenner. Virket som han først hadde landet på føttene, falt framover, slått knær og hånledd, og fått en liten smell i ansiktet. Jeg fikk inntrykk av at dette var et ganske vanlig skademønster av legen som uttalte seg. AtW Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Eneste måten du har en sjanse for å overleve på er jo å lande på bena. Uansett om du kanskje kan få et bein i magen eller noe, så er det mye bedre enn å knuse hodet rett i bakken. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Tror jeg holder meg på bakken, jeg... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det var ei som skulle hoppe fallskjerm, og fallskjermen utløste seg ikke og nødfallskjermen viklet seg rundt slik at den ikke funket (ett eller annet sånt. husker ikke helt). Hun deiset ned i asfalten på siden, slik at anklene tok støyten først, og heele kroppen fulgte etter i tur og orden. Hodet ble også smadret men hun overlevde, og det var visst kun takket være måten hun landet på, som spredte skaden over et større område.. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hvorfor blir man overtrøtte? Hva skjer i hjernen, og hvorfor går man over fra å være trøtt til å bli lattermild og "våken" igjen? Utskilles det noen stoffer som kan sammenlignes med rusmidler? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Det var ei som skulle hoppe fallskjerm, og fallskjermen utløste seg ikke og nødfallskjermen viklet seg rundt slik at den ikke funket (ett eller annet sånt. husker ikke helt). Hun deiset ned i asfalten på siden, slik at anklene tok støyten først, og heele kroppen fulgte etter i tur og orden. Hodet ble også smadret men hun overlevde, og det var visst kun takket være måten hun landet på, som spredte skaden over et større område.. Tror jeg så det, mener hun var gravid også, og det gikk også bra! Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Anågende slappe muskler vs. spente muskler: Jeg så en dokumentar, enten på Discovery eller så har jeg den på PC-en, hvor det var et innslag med en kar som hadde blitt slått bevisstløs under en tornado, så hadde han blitt sugd opp og droppet fra en høyde som vanligvis ville ha tatt livet av noen. Han overlevde, og de konkluderte med at grunnet til det var at han var bevisstløs og kroppen var defor ikke anspent da han traff bakken. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Mens vi er inne på høyde, hopp og fall: Hvorfor hjelper det å rulle korrekt og kontrollert når man lander? Jeg kan hoppe fra 2 meter og lande på strake bein og få grisevondt, men om jeg gjør samme hoppet, lander på tåballene for så å rulle rett over skulder og rygg, gjør det ikke vondt i det hele tatt. Flytter man rett og slett den vertikale energien inn i rullen, og endrer retning på den? Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Man absorberer liksom energien ved å lande kontrollert. Er det fallskjermhoppere, paraglidere. osv er lært til å gjøre. Og ta en fallskjermrull når du lander. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Eneste måten du har en sjanse for å overleve på er jo å lande på bena. Uansett om du kanskje kan få et bein i magen eller noe, så er det mye bedre enn å knuse hodet rett i bakken. Våkne mennesker vil kanskje instinktivt prøve å lande med beina først. Det er ikke nødvendigvis noen god idé. Lårbeina kan skyte inn i overkroppen som spyd og gi dødelige skader. Med bøyde bein unngår man i hvert fall den risikoen. Man absorberer liksom energien ved å lande kontrollert. Er det fallskjermhoppere, paraglidere. osv er lært til å gjøre. Og ta en fallskjermrull når du lander. Har man mulighet for å lande med andre vinkler enn 90° på bakken så er det bra. Klarer man å lande mykt, rulle eller aller helst skli så er det ennå bedre. Det er akkurat det som gjør at skihoppere overlever hopp på f.eks 200 meter. Hvis man skulle være så uheldig å finne ut at fallskjermen svikter så kan det altså lønne seg å sikte på den bratteste gressbakken man finner. Eller prøve å treffe litt ved siden av stammen på et høyt furutre. Da vil fallet bremses over en strekning på kanskje 10-20 meter om man er heldig. Noen hundre brekte greiner og noen beinbrudd må man nok regne med. Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ok, her kommer det faktisk et ganske snedig spørsmål: Hvor mange biter sjokolade var det i sportlunsjen man fikk når man kjøpte heiskort i hafjell før? det var 1 eller 2 Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hva består delene av et atom av? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Elektroner, protoner og nøytroner. Som igjen består av kvarker, som igjen består av enda mindre ting. Hvis ikke jeg tar helt feil. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Man absorberer liksom energien ved å lande kontrollert. Er det fallskjermhoppere, paraglidere. osv er lært til å gjøre. Og ta en fallskjermrull når du lander. Fallskjermrull? Fallskjermhoppere ruller da ikke, de lander "bakpå", og løper deretter som besatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå