Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir man overtrøtte? Hva skjer i hjernen, og hvorfor går man over fra å være trøtt til å bli lattermild og "våken" igjen? Utskilles det noen stoffer som kan sammenlignes med rusmidler?

Slang med et spørsmål til jeg. :p :

Kan en skadet tann (hull etc) lege seg selv?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir man overtrøtte? Hva skjer i hjernen, og hvorfor går man over fra å være trøtt til å bli lattermild og "våken" igjen? Utskilles det noen stoffer som kan sammenlignes med rusmidler?

Slang med et spørsmål til jeg. :p :

Kan en skadet tann (hull etc) lege seg selv?

Nei.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hva poenget med nødbrems i vognene på toget er? Hvis man må bråstoppe så regner jeg med at lokføreren merker dette før passasjerene... Står jo at man ikke skal bruke den ved brann, så jeg klarer ikke skjønne hva den er til...

er vel kanskje i tilfelle vognen løsner fra toget.

ellers så er det mye som kan skje uten at lokføreren merker det, som f.eks store viberasjoner i bakerste vogn...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg hørte på radioen at statoil hydro truet med å gi alle i litauen sparken fordi at litauen har innført forbud mot salg av alkohol på bensinstasjoner mellom noen klokkeslett.

hvorfor bryr de seg om det? er sjefene til statoil hydro der nede veldig tørste? forbudet har fått ned ulykker.

Lenke til kommentar
jeg hørte på radioen at statoil hydro truet med å gi alle i litauen sparken fordi at litauen har innført forbud mot salg av alkohol på bensinstasjoner mellom noen klokkeslett.

hvorfor bryr de seg om det? er sjefene til statoil hydro der nede veldig tørste? forbudet har fått ned ulykker.

De gir vel neppe alle sparken? Det var ikke det de sa på radio sist jeg hørte på ihvertfall. De bryr seg fordi de tjener penger på salget, penga rår.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hørte om at det var en katt som overlevde fall fra X etasjer fra en bygning. Husker ikke hvor mange etasjer det var, men det var unormalt mange. Jeg husker at begrunnelsen for at katten overlevde, var at det tok så lang tid før katten nådde bakken at den ble avslappet i alle musklene. Spørsmålet er derfor: Har man (katt, menneske, ett fett) større sjangs for å overleve om man ikke strammer musklene ved fall?

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Jeg hørte om at det var en katt som overlevde fall fra X etasjer fra en bygning. Husker ikke hvor mange etasjer det var, men det var unormalt mange. Jeg husker at begrunnelsen for at katten overlevde, var at det tok så lang tid før katten nådde bakken at den ble avslappet i alle musklene. Spørsmålet er derfor: Har man (katt, menneske, ett fett) større sjangs for å overleve om man ikke strammer musklene ved fall?

Har hørt det om mennesker og, ja. At det er en medvirkende årsak til at f.eks babyer har overlevd unormalt høye fall.

Lenke til kommentar

Mener jeg har hørt at hvis du slapper av, så blir kroppen mykere og musklaturen blir ikke like skadet når den treffer bakken.

Se for deg at en geleklump faller 100 meter. Når denne treffer bakken, holder den seg fint. Men hvis du slipper en planke, vil denne brekke.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mindre dyr overlever høye fall har ingenting med avslappede muskler å gjøre, men med større relativ overflate i forhold til volum/vekt.

Tenk deg en terning med lengde, dybde og høyde på 1 dm. Volumet på terningen er 1 dm³, altså 1 liter. Hvis terningen inneholder vann veier den altså 1 kg. Overflaten på denne terningen er 6 dm².

Tenk deg så en terning med lengde, dybde og høyde på 2 dm. Volumet på denne terningen er 2x2x2=8 dm³. Denne terningen veier altså 8 kg. Men overflaten på denne terningen har kun økt med en faktor 4 (2x2) til 24 dm². Ved en dobling av alle mål er overflaten altså 4-doblet og volumet/vekta 8-doblet. Dess større et objekt er dess mindre overflate har det altså i forhold til volumet/vekta.

Når noe faller ned gjennom luft vil farten øke inntil luftmotstanden bremser fallet. Mennesker kan oppnå ca 230 km/t når man ligger flatt mot luftstrømmen, men kan øke hastigheten til over 300 km/t ved å stupe vertikalt.

Katter har så stor overflate i forhold til volum/vekt at de kun faller med f.eks 35 km/t. Mus oppnår kanskje ikke mer enn 10 km/t i fritt fall. Insekter faller kanskje med bare 2 km/t. Mus kan faktisk aldri bli skadet av å falle, uansett hvor langt de faller eller hvordan de lander. Katter blir minst skadet hvis de rekker å snu seg så de lander på beina.

Men man kan bli mindre skadet hvis man lar være å stramme musklene. Folk som sov før ulykken blir som oftest mindre skadet enn de som var våkne i samme ulykke. I tilfellet med katten var det altså overflate i forhold til vekt som var avgjørende.

Lenke til kommentar

Har hørt det om mennesker og, ja. At det er en medvirkende årsak til at f.eks babyer har overlevd unormalt høye fall.

Jeg har også hørt dette om mennesker (dette med muskelstramming) og vil gjerne ha dette som oppfølger-snedighet, er det virkelig riktig at man i snitt faktisk tjener på å ikke tramme musklene/være bevisstløs når man faller fra store høyder? Jeg kjøper ikke uten videre det ihvertfall, synes det høres lite realistisk ut.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...