Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøvde på en kopp med litt lunken cola opp i ca 5-10 sekund og  det var ikke frosset på innsiden.

9286589[/snapback]

Hvordan gjorde du det da? Med en lignende konstruksjon som på filmen, eller bare spyla du rett på?

9286731[/snapback]

Bror min holdt koppen, jeg sprayet på.

Så veldig enkel ut den konstruksjonen, så tror jeg prøver å finne materialer til den.

Lenke til kommentar

Varmet opp av solen? :hmm: *skeeeptisk*

Rør ligger sjeldent langs yttervegger på grunn av fare for frostspreng om vinteren. Inni huset tviler jeg på det er noe særlig forskjell på temperaturen på dag og natt og selv om det er litt forskjell så skal det mye til for at det varmer opp rørene som ligger inni isolerte vegger.

Utenfor huset skal vannrør ligge langt nede i bakken. Det er kun de øverste 5-10cm av bakken som får temperatursvingninger på grunn av døgnvariasjoner. Grunnen er at det tar tid for varmen å trenge ned og varme opp mye masse. Jord fungerer som god varmeisolasjon for jorda som ligger under. Under ca 1-2 meter er det faktisk ikke temperaturvariasjoner mellom sommer og vinter en gang. Det er der vannrør normalt ligger. Det hindrer blant annet frostspreng om vinteren.

Men jeg har en annen forklaring på lur: Hvis du har varmegulv med nattsenking av temperaturen så vil varmegulvet holde vannrør som går der varme om dagen men ikke om natta. Et triks for å alltid ha kaldt vann er å sette en glassmugge med tett lokk på i kjøleskapet. Da smaker vannet friskt, godt og kaldt i flere dager fremover. Uten lokk så blir smaken dårlig i løpet av et halvt døgn på grunn av at lukter fra andre ting i kjøleskapet smitter over. Plast har også en tendens til å sette smak på vann som har stått en stund.

Lenke til kommentar

Er det mulig å for mennesker mellom flere genereasjoner på et romskip å komme opp i lysets hastighet med et romskip, hvis det romskipet aksellerer sakte nok, slik at dem ikke blir påvirket så mye av sterke G-krefter på grunn av høy aksellarsjon. Eller kan det ikke bli født flere babyer oppe i verdensrommet fordi man er avhengig av gravitasjonen for å vite forskjellen på opp og ned? Og hvis det ikke kan bli født flere babyer så kan dem ikke leve i flere generasjoner. Hvordan kan man da komme seg vekk fra jorda, og finne en annen planet å bo på om noen millioner år, eller har teknologien blitt så avansert innen den tid at slike reiser er mulige?

Lenke til kommentar

I teorien vil det ta ca ett år å akselerere opp til 90% lysets hastighet hvis man akselererer med 1G. 1G er akkurat passe til at det virker som det er normal tyngdekraft til stede. Fortsatt i følge teori så vil et romskip som akselererer med 1G, deretter holder konstant hastighet (0G) og så bremser ned med 1G i ett år nå nærmeste stjerne i løpet av ca 6 år.

Dessverre er det teknisk umulig å produsere et romskip som skal klare noe slikt med dagens teknologi, men det er ikke fysisk umulig. Det kan altså dukke opp teknologi i framtida som gjør det mulig. Foreløbig er det veldig langt frem til noe sånt skal bli mulig.

Lenke til kommentar
I teorien vil det ta ca ett år å akselerere opp til 90% lysets hastighet hvis man akselererer med 1G. 1G er akkurat passe til at det virker som det er normal tyngdekraft til stede. Fortsatt i følge teori så vil et romskip som akselererer med 1G, deretter holder konstant hastighet (0G) og så bremser ned med 1G i ett år nå nærmeste stjerne i løpet av ca 6 år.

Dessverre er det teknisk umulig å produsere et romskip som skal klare noe slikt med dagens teknologi, men det er ikke fysisk umulig. Det kan altså dukke opp teknologi i framtida som gjør det mulig. Foreløbig er det veldig langt frem til noe sånt skal bli mulig.

9292743[/snapback]

men man begynner vel ikke med en hastighet på 0? siden jorda er i bevegelse så vil du få et lite "forsprang" iforhold til punktet du skal, eller er jeg på jordet nå? Og hvor fort beveger denne galaksen vi er i ute i verdensrommet?

Lenke til kommentar
men man begynner vel ikke med en hastighet på 0? siden jorda er i bevegelse så vil du få et lite "forsprang" iforhold til punktet du skal, eller er jeg på jordet nå? Og hvor fort beveger denne galaksen vi er i ute i verdensrommet?

9292863[/snapback]

Alt er relativt. Jordas relative hastighet i forhold til en nærliggende stjerne kan selvfølgelig utnyttes :) Jordas banehastighet er omtrent 30.000 m/s. Ca 0,01% av lysets hastighet. Det er altså relativt lite å hente på å utnytte den hastigheta. Eller sagt på en annen måte: Det er mye å hente på det, men lysets hastighet er så ekstremt høy at det drukner i regnskapet.

Hvor fort melkeveien beveger seg kommer helt an på hva du måler hastigheten i forhold til. Det er uansett lite interessant med tanke på romreiser til andre stjerner da det vil ta hele 2 millioner år å reise til vår nærmeste nabogalakse, Andromeda med lysets hastighet. Stjernene i vår egen galakse sirkulerer med omtrent samme hastighet så i forbindelse med romreiser kan vi godt regne nabostjernene som stillestående i forhold til oss.

Lenke til kommentar
Hvis du lager til en kopp kakao med varmt vann og sjokolade og lar den stå og dampe, hva kommer opp?

Er det vann eller vann med sjokoladesmak som damper opp?

9292934[/snapback]

Jeg vil anslå 99,9% vanndamp og 0,1% fordampet melkefett. Resten av stoffene blir værende igjen i koppen.

Lenke til kommentar

Et annet aspekt som Simen1 ikke nevner er at tiden oppleves anderledes ved forskjellig hastigheter. Om man flyr ved X% lysets hastighet vil tiden ombord gå Y% saktere. Altså at man foreksempel opplever reisen som 10 år ombord men at det kanskje for "utenforstående" har gått 100 år når man kommer frem.

Jeg er ingen ekspert på akkurat dette feltet så jeg har litt problemer med å forklare det dypere. Kanskje de kan forklare det bedre i "Teknologi og Vitenskap"-delen av forumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...