Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi det ikke er noe nærliggende tre.

Nærmeste tre er mange meter unna, og da blir kabelen altfor lang.

Men jeg vil jo ha antennen høyest mulig, helst uten å bygge en mast. Hustaket er jo det høyeste punktet innen en radius på kanskje 30 meter.

Er du sikker på at du må montere antenna høyt? Du kan jo sjekke om dekninga blir bra nok ved lav montering før du ser deg om etter mast.

Lenke til kommentar
Det havner inni hullet. Sluker et sort hull noe med 10% av sin egen masse så øker den totale massen til det sorte hullet med de samme 10%.

Siden det er høyst usikkert hvordan det ser ut innenfor det sorte hullet så er det umulig å si noe særlig sikkert om hvordan det ser ut der inne. Teoretikere har beregnet at massen muligens komprimeres til en relativt liten kule med ekstrem massetetthet.

Det ene alternativet er at det er en singularitet med uendelig liten utstrekning, og derfor uendelig høy massetetthet, siden gravitasjonskraften overstyrer alle andre krefter, eller den pakkes sammen til et svært lite punkt, men ikke uendelig lite. I fysikkboken jeg brukte i 2. klasse står det noe sånt som at kvantefysiske beregninger tyder på at sammentrekningen stopper på rundt 1096 kg/m2, men jeg vet ikke hvordan de har kommet fram til dette. :)

Jeg har lest at de har gått bort i fra forklaringen om et uendelig lite punkt med uendelig høy massetetthet. Det er på grunn av de kvantemekaniske beregningene du nevner.

Beregningene går ut på at alt pakkes så tett sammen at det bre er de sterke kjernekreftene som overvinner tyngdekraften. Det vil si at alt pakkes like tett som opp og ned kvarker ligger i f.eks et proton. Altså langt tettere enn selve atomkjernen i vanlige atomer er og dermed langt tettere enn nøytronstjerner.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Jeg mener at tyngdekraften overvinner den sterke kjernekraften, og selv om det var snakk om den sterke kjernekraften, ville nok tettheten ikke vært like stor. Det står heller ingenting om sterk kjernekraft på wikipediasiden om sorte hull, men det står at med dagens modeller ser det ut til at massen til et sort hull er en singularitet med uendelig tetthet, men at kvantefysiske modeller er forventet å forandre på dette i fremtiden og gi sorte hull en svært stor, men endelig tetthet.

PS: Jeg fant ut at tallet jeg har tatt fra min gamle fysikkbok, sannsynligvis kommer fra den såkalte "planck-tettheten", som muligens er den høyeste tettheten som er mulig. Den er regnet ut fra plancklengden og planckmassen. http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_density

Lenke til kommentar
Hva er egentlig lyn? Jeg mener, det er jo en statisk utladning mellom skyer og jord (eller skyer og skyer), men sånn fysisk sett hva er det lyn består av?

Selve lynet er rett og slett glødende luftmolekyler. Når den høye energien utlades blir luften i dette området sterkt oppvarmet og begynner å gløde/lyse. Den sterke oppvarmingen gjør også at denne luften utvider seg raskt og voldsomt, og dette skaper en trykkbølge som sprer seg utover som et smell. Fjerne smell av denne typen oppfattes som rullende tordenskrall, fordi lyden rekker å bli reflektert mot ulike objekter (f.eks høyder/fjell/bygninger) på veien fram til våre ører, men dess nærmere lynet er, dess mindre romling oppfatter vi. Er lynet rett i nærheten oppfatter vi sjokkbølgen kun som et skarpt smell.

I og med at lyset fra lynet sprer seg med lyshastigheten (som tilsvarer 7 runder rundt kloden på 1 sekund) så ser vi lynet i så godt som samme øyeblikk som det skjer, uansett avstand. Men smellet fra lynet sprer seg med lydens hastighet, altså omtrent 1 km på 3 sekunder. Ved å telle antall sekunder fra vi ser lynet til vi oppfatter lyden fra det kan vi avgjøre hvor langt borte lynet var. Hører vi tordenskrallet 9 sekunder etter at vi så lynet, så var lynet altså omtrent 3 km unna, går det bare ett sekund til vi hører smellet var lynet kun 1/3 km unna.

Lenke til kommentar
Hvor gode PC-prosessorer klarer vi å lage per idag?

Det kan umulig svares på uten at du beskriver nøyaktig hva du mener med bra og hvilke virkemidler du mener er lov i resultatlisten. Uansett så kan nok spørsmålet og svarene passe i denne kategorien.

Hva kom først: Sauen eller barnesauen?

Lam! Spør heller om noe det er mulig å svare på.

Lenke til kommentar
Når begynner og slutter skoleåret i USA? De har vel tre måneder sommerferie(?), så betyr det at de ikke har like lange småferier iløpet av året da? Eller har de ingen andre ferier enn i julen og på sommeren?

Vet ikke veldig mye om det, men er ganske sikker på at de har juleferie og "easter holiday" og sånt.

Lenke til kommentar
Når begynner og slutter skoleåret i USA? De har vel tre måneder sommerferie(?), så betyr det at de ikke har like lange småferier iløpet av året da? Eller har de ingen andre ferier enn i julen og på sommeren?

Vet ikke veldig mye om det, men er ganske sikker på at de har juleferie og "easter holiday" og sånt.

Det virker jo som de har et mindre skoleår enn oss her i Norge. Da blir det jo litt feil av regjeringen å korte enda mer ned på sommerferien syns jeg. :hrm:

Lenke til kommentar

USA er et veldig stort land som er delt opp i 50 delstater. Så det er nok en del variasjon i når skoleåret begynner og slutter. Så du må nok være mer spesifikk med tanke på hvilken stat/by/skole du tenker på om du vil ha et fornuftig svar.

Men en pekepinn kan være de nasjonale feriedagene i USA:

http://en.wikipedia.org/wiki/Holidays_of_the_United_States

Det virker jo som de har et mindre skoleår enn oss her i Norge. Da blir det jo litt feil av regjeringen å korte enda mer ned på sommerferien syns jeg. :hrm:

Og USA har fasitsvaret på den perfekte skoleferien? Siden du synes at USA sitt system er så perfekt vil du kanskje innføre semestersystemet som er vanlig på en del skoler i USA og i flere andre land, nemlig at man har eksamen i januar og derfor må bruke hele juleferien på pugging? Istedenfor slik norske høyskoler og universiteter har det nå, med eksamener i november/desember? :hrm:

Ellers nekter jeg å tro at de har tre måneders ferie når de har småferier og helligdager i løpet av skoleåret de også.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Dette står ihvertfall på Wikipedia:

In the United States, summer vacation lasts for almost 3 months. Most schools take summer vacation from early to mid June to Labor Day or from late May to late August. These dates vary depending on the location of the school district

Jeg hadde ikke takket nei til tre måneder med sommerferie, men det hadde ikke vært greit med eksamen i januar heller :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...