Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men de er jo en privat organisasjon...

Hvor fikk de denne retten fra?

Politikerne lager lover som gir dem rettigheter. De tjener dobbelt på dette, både fordi de fremstår som "gode" dyrevernere og fordi de slipper å bruke penger på et eget dyrepoliti.

Jeg tror det er bare et spørsmål om tid før ett eller annet vestlig land setter hele politiet ut på anbud til et privat firma.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kan private organisasjoner søke om politimyndighet i Norge?

Tyttebærpolitiet har jo ingen rettigheter, mens IFPI kan få adressen bak IP-en til hvem de vil.

Burde ikke da også forummoderatorer kunne få utlevert navn?

Ikke at jeg støtter denne ideen, men jeg ser ikke at IFPI er så spesielle sammenliknet med mange andre grupper som også liker å kontrollere andre.

Tross alt så burde Jan Thomas også fått utlevert denne myndigheten, sånn at han kan saksøke alle som fornærmer ham.

Idiotisk, ja. Men ikke mer idiotisk enn at IFPI har denne rettigheten.

Hvilke krav må jeg som privatperson oppfylle for å få privilegier?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Burde ikke da også forummoderatorer kunne få utlevert IPer?
I "moderator-skinet" så ser du ip-en på hvert eneste innlegg. Det er effektivt mtp. å stoppe trolleinnlegg de kategoriene der man kan poste anonymt. De har vel egentlig ikke lov til å sammenligne ip-ene sånn helt uten videre. Det må være en mistanke på plass før de gjør det. På denne måten har de også avslørt brukere som har flere kontoer de bruker.
Lenke til kommentar
På GTAIV så kan man tydelig kjenne igjen Aston Martin, Porsche, Merce osv, men de er ikke helt like. Har de betalt for å bruke designet deres? Hvis ikke kan de (Rockstar) bli saksøkt?
De bruker ikke samme navn, og bilene er heller ikke helt like. Det er en del forskjeller  ;)

Og hvorfor skulle f.eks. Mercedes saksøke Rockstar for noen biler i et spill? Tviler på at de hadde vunnet.

De er ikke helt like nei, men du kan LETT se likhetene.

Eksempler:

SuperGT = Aston Martin

Comet = Porsche

Utviklerne av feks bilsimulatorspill har kjøpt lisenser fra bilprodusenter for å bruke bilene deres. Det er også sånn at de ikke vil at sin bil skal bli knust, derfor er ikke skademodelleringen særlig god. Det er det derimot på GTA der bilen kan totalvrakes. Har Rockstar betalt bilprodusentene?

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

noen rus spørsmål. jeg må bare først si at jeg ikke er en person som ruser meg.

1: er det sant at rød fluesopp er et rusmiddel? det er faktisk den eneste soppen jeg er blitt advart mot å spise, nesten en slags konspirasjon de fleste voksne er med på om det er sant. men det er jo klart at voksne vil holde barn unna rusmidler.

2: er det sant at cannabis er blitt sterkere? jeg overhørte noen i klassen som snakket om det. den ene mente at cannabis nå er sterkere enn den var for noen/en del år siden. da mente den andre at det ikke gikk ann. at en plante plutselig skulle bli sterkere. at evolusjonen ikke gikk så fort.

Lenke til kommentar
noen rus spørsmål. jeg må bare først si at jeg ikke er en person som ruser meg.

1: er det sant at rød fluesopp er et rusmiddel? det er faktisk den eneste soppen jeg er blitt advart mot å spise, nesten en slags konspirasjon de fleste voksne er med på om det er sant. men det er jo klart at voksne vil holde barn unna rusmidler.

Ja og nei. Noen fluseopp-varianter gir en psykadelisk rus. Andre er bare dødelige uten å gi noen rus. Andre er faktisk trygge å spise. Men på generell basis så er det best å holde seg unna.

http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas.shtml

2: er det sant at cannabis er blitt sterkere? jeg overhørte noen i klassen som snakket om det. den ene mente at cannabis nå er sterkere enn den var for noen/en del år siden. da mente den andre at det ikke gikk ann. at en plante plutselig skulle bli sterkere. at evolusjonen ikke gikk så fort.
Ja og nei her også. Den typiske afganske/marrokanske hasjen/marihuanaen har ikke forandret seg stort. Den blir dyrket på samme måte og inneholder like mye av de forskjellige virkestoffene.

Derimot så har det vært en liten revolusjon blandt "hjemmedyrkere". Før så kjøpte man bare noen frø og planta i skauen. Nå får man varianter som er krysspollinert i flere generasjoner for å få størst mulig ruseffekt. Og ønsket ruseffekt. Det er balansen mellom THC og de andre virkestoffene som avgjør hva slags rus man får. Kunne sikkert skrevet mye mer om dette temaet, men du har vel i grunn fått svaret nå.

Lenke til kommentar

Sorte hull slutter å vokse når det sluker mindre stoff enn det sender ut via Hawking-stråling. De fleste sorte hull vil nok ha nok å sluke i sitt nærområde til at de ikke slutter å vokse før universet er mange ganger så gammelt som nå. Det er beregnet at universet vil bli tommere og tommere etter hvert som det blir eldre. Det vil si at det blir for lite stoff å sluke etter hvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hvor blir det av alt som slukes av sorte hull?

plis svar her med egne norske ord og ikke wiki link/sitat.

edit: hva skjer med NASA? hørte at bush kuttet en del av midlene deres. har de fått mer midler av obama? skal NASA på noen store turer snart eller gjøre noe stort?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Det havner inni hullet. Sluker et sort hull noe med 10% av sin egen masse så øker den totale massen til det sorte hullet med de samme 10%.

Siden det er høyst usikkert hvordan det ser ut innenfor det sorte hullet så er det umulig å si noe særlig sikkert om hvordan det ser ut der inne. Teoretikere har beregnet at massen muligens komprimeres til en relativt liten kule med ekstrem massetetthet.

Lenke til kommentar
Det havner inni hullet. Sluker et sort hull noe med 10% av sin egen masse så øker den totale massen til det sorte hullet med de samme 10%.

Siden det er høyst usikkert hvordan det ser ut innenfor det sorte hullet så er det umulig å si noe særlig sikkert om hvordan det ser ut der inne. Teoretikere har beregnet at massen muligens komprimeres til en relativt liten kule med ekstrem massetetthet.

Det ene alternativet er at det er en singularitet med uendelig liten utstrekning, og derfor uendelig høy massetetthet, siden gravitasjonskraften overstyrer alle andre krefter, eller den pakkes sammen til et svært lite punkt, men ikke uendelig lite. I fysikkboken jeg brukte i 2. klasse står det noe sånt som at kvantefysiske beregninger tyder på at sammentrekningen stopper på rundt 1096 kg/m2, men jeg vet ikke hvordan de har kommet fram til dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...