A-Jay Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Når det først er snakk om radio og slikt, hva betyr MW og LW? Kan noen forklare nærmere hva det dreier seg om? Jeg har en radiomottager som er eldre en min kjære, og på den kan jeg veksle mellom FM, MW og LW. Når jeg tuner inn på det hører jeg for det meste støy, men får også inn noe som minner om spansk, eller i det minste noe utenlandsk som er langt unna noe jeg forstår. Noen opplevd det samme? Mellombølge (Middle Wave) og langbølge (Long Wave). Disse er ulike frekvensområder for AM-radio. AM-radiosginaler er kjent for å ha lang rekkevidde, dermed er det ikke overraksende at du får inn signaler fra andre land. EDIT: I radiokringkastingens barndom var det AM som gjaldt for radiosendinger, men AM er nå utkonkurrert av FM. Radioen du sysler med er nok fra tiden da FM var ganske nytt og mange sendinger fortsatt var på AM. AM-radio blir fortsatt brukt en del for kringkastinger hvor lang rekkevidde er viktig. Den høyeste strukturen i Skandinavia er faktisk AM-sendermasten til NRK Finnmark på Ingøy, med 362 meter. Denne masten brukes for å sende signaler til havområdene nord for Finnmark. Endret 19. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Mellombølge og Langbølge. Disse frekvensområdene har mye lavere frekvens enn kanalene på FM-båndet, og lyden er kodet inn i signalet på en annen måte. LW og MW har mye lengre rekkevidde, og det er derfor du får inn stasjoner fra hele verden. Men du MÅ ha skikkelig antenne for å virkelig få glede av det. Bestefar hadde en antenne som var like lang som en klessnor. Måten lyden er kodet inn i signalet er ikke optimal mtp. kvalitet. Brukes derfor sjeldent til popmusikk, men desto mer til nyheter og værmeldinger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 i rybaks nye og forferdelige sang så synger han "my girlfriends might be blue" og da tenker jeg WTF? hva mener han med at noen er blå? Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) 'Blue' brukes ofte som en metafor for 'trist' i sangtekster og lyrikk ellers, så det Rybak mener er vel at "Kjærestene mine er kanskje lei seg" Endret 19. juni 2009 av Karlson Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Når har for tidlig fødte barn fødselsdag? Hvis fødselsdagen deres er på dagen de faktisk ble født, vil de jo få noen ukers/måneders "forsprang" på andres barn. Blir de født på tampen av året vil de få fødselsdato ett år tidligere enn andre barn. Hvordan løser man dette problemet? Lar man dem rett og slett vente i ett år ekstra før de begynner på skole og sånn, eller beholder de "forspranget"? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Fødselsdagen er jo selvfølgelig på den dagen de ble født. Det er skuddårsbarna jeg er bekymret for. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hva skjer med alt håret som blir igjen hos frisøren etter at man har klippet seg? Kaster de det eller går det til noe det blir brukt til? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Kastes enten i søpla eller selges til parykkmakere. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hjemme har jeg en vannfiltreringsmasking som jeg bruker støtt og stadig. I bunnen av denne, er det et filter(med konsistens som en svamp) som ofte blir "tett". Det jeg da gjør, er å dytte forsiktig med fingeren min på dette(som forøvrig alltid ligger under vann) og da kommer det bobler opp. Hvorfor kommer det bobler opp av et filter som alltid er i vann? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 husker jeg rett i at obama skulle stenge guantanamo? har det skjedd? hva skjer med fangene? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Prosessen med nedleggelsen er vel igang så vidt jeg vet. Fangene skulle flyttes til USA (eller noe slikt) for å få en dom av en domstol... Eller er jeg helt på jordet her? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hvorfor blir enkelte fluer så svære / tjukke? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 De driver og forhandler med forskjellige land om hvor de skal sende fangene. Norge har vært foreslått, og en liten øy vil ta imot endel. De kan tydeligvis ikke sende dem til sine egne hjemland. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Sibir, Grønnland, Svalbard, Jan Mayen og Antarktis burde jo være egnede steder. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 De driver og forhandler med forskjellige land om hvor de skal sende fangene. Norge har vært foreslått, og en liten øy vil ta imot endel. De kan tydeligvis ikke sende dem til sine egne hjemland. Er du sikker på dette? Mener jeg så på 60mins for en stund siden at en del av de ble sendt tilbake til sitt eget land og gikk på et "bli snill" program hvor de blant annet lærte om hvordan de hadde missforstått religionen sin elns Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) På GTAIV så kan man tydelig kjenne igjen Aston Martin, Porsche, Merce osv, men de er ikke helt like. Har de betalt for å bruke designet deres? Hvis ikke kan de (Rockstar) bli saksøkt? Endret 19. juni 2009 av Obi von Knobi Lenke til kommentar
Kris Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 De bruker ikke samme navn, og bilene er heller ikke helt like. Det er en del forskjeller Og hvorfor skulle f.eks. Mercedes saksøke Rockstar for noen biler i et spill? Tviler på at de hadde vunnet. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hvorfor blir enkelte fluer så svære / tjukke? Kanskje det er av samme årsak som det at humler kan bli ganske store. Humler slutter nemlig ikke å vokse såvidt jeg vet og blir derfor ganske store hvis de overlever vinteren. Eller kanskje de bare spiser seg fete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå