Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt sender bra nær hverandre, så bra at man nesten må passe på når man holder på med radio med stor effekt.

 

Skal man nå virkelig langt så kan selv tiden på døgnet påvirke hvilke frekvenser som når langt. At bølger spretter imot atmosfæren og ned igjen hjelper på avstand.

 

Vi fikk direktekontakt med japan når ARK var på fieldday i høst. Gøy.

Lenke til kommentar

Er det vanlig å brekke nesen når man smeller hodet i air-bagen under kollisjon?

 

Får man ta med fryst vann/væske gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen?

 

Kan man få bot for fyllekjøring om man setter seg i en bil når man har promille, og -ruller- ned en bakke uten av motoren går? (Slik jeg har forstått det er fyllekjøring når motoren går og man beveger bilen 2 meter)

Endret av -B.
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at man kan sende mer data med kortbølger, mens langbølger kan sendes lengre?

 

 

Det får meg til å tenke på noe. Jeg kjøpte en FM sender; ville jeg kunnet redusert støy ved å sende på en lavere frekvens eller er det så liten forskjell at det ikke er noe vits?

 

Kunne alltids testet, men det er så mye lettere å spørre her. :p

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at man kan sende mer data med kortbølger, mens langbølger kan sendes lengre?

 

 

Det får meg til å tenke på noe. Jeg kjøpte en FM sender; ville jeg kunnet redusert støy ved å sende på en lavere frekvens eller er det så liten forskjell at det ikke er noe vits?

 

Kunne alltids testet, men det er så mye lettere å spørre her. :p

 

Man kan sende mer data pr. tidsenhet med kortbølger.

Jo kortere bølgene er, jo fler endringer i verdi kan du klare pr. tidsenhet.

 

I og med at FM sendere stort sett sender fra 80-110 KHz, så har det ikke så mye effekt å senke frekvensen. Men ja, teoretisk sett så er du mindre påvirket av støy på 80KHz, enn på 110KHz.

Lenke til kommentar
I og med at FM sendere stort sett sender fra 80-110 KHz, så har det ikke så mye effekt å senke frekvensen. Men ja, teoretisk sett så er du mindre påvirket av støy på 80KHz, enn på 110KHz.

 

[Pirk]

FM (Frequency Modulation) sender på 1000x høyere frekvens.

80-110MHz, eller som tillatt i Norge 87,5-108MHz.

[/Prik]

Lenke til kommentar
Kan man få bot for fyllekjøring om man setter seg i en bil når man har promille, og -ruller- ned en bakke uten av motoren går? (Slik jeg har forstått det er fyllekjøring når motoren går og man beveger bilen 2 meter)

Sitter man ved rattet og flytter et motorkjøretøy (enten motoren er i gang eller ikke) så er det fyllekjøring, også om flyttingen skjer på privat område, for vegtrafikkloven gjelder i hele landet uten unntak. Er man beruset/påvirket så er det heller ikke tillatt å overlate rattet til en "ufaglært" (en person uten lappen) under dekke av kjøreopplæring, dette regnes også som fyllekjøring (det er ledsageren som får bota/straffen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...