Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jo, for å utføre "double slit" eksperimentet trenger man koherent lys for å få interferens.

Wikipedia: Double-Slit experiment

Jeg ser det står der, men det stemmer ikke over ens med andre ting i artikkelen. F.eks kan man observere det samme interferensmønsteret selv om man bare sender ett foton av gangen mot dobbeltspalten. Lysets bølgenatur får det til å interferere med seg selv og danne interferensmønster på bakgrunnen. Dermed kan man godt sende monokromatisk ikke-koherent lys mot spalten så fremt man ikke bombarderer spalten så kraftig at flere samtidige fotoner interfererer med hverandre. Siden lysets hastighet er rimelig stor og avstanden mellom fotonene må være i størrelseorden en bølgelengde for å kunne interferere med hverandre kan man sende rimelig mange fotoner mot spaltene per sekund (<1016) uten at de interfererer med hverandre. Spaltene har også en viss lengde som gjør at man kan gange det tallet ytterligere oppover.

 

Med andre ord: koherensen er irrelevant. Men det må være monokromatisk. (Hvis det hadde flere ulike bølgelengder ville avstanden i interferensmønsteret variert og dermed gitt et helt utvisket resultat.

 

Folk tenker gjerne på laser som lyskilde og det har både egenskapene monokromatisk og koherent. Eksperimentet vil fungere like fint med lys som er sortert på bølgelengde ved hjelp av et prisme. Altså relativt monokromatisk men ikke koherent.

For å se et interferensmønster på en vegg uten og bruke flere fotonmuliplikatorer eller et materiale som er sensitiv for lys og sende et og et foton, så er det du sier irrelevant for hva vi diskuterer her. Uten koherent lys vil man ikke få et interferensmønster på veggen, men en kontinuerlig linje (muligens noe interference). men for å se interferense kantene så er coherence key

 

Sånn jeg forstår det må man ha koherent lys for å få et interferensmønsker på veggen. Men kan det være at lyset ikke trenger å være koherent før spaltene? Mao at man sender inn en normal bølgefront, og at dette blir koherent lys etter det går igjennom slissene? Nå gir det dog kanskje ingen mening å snakke om koherens eller ikke med bare en bølgefront...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er postet i riktig kategori, men jeg lurer på hva Platekompaniet får som innkjøpspris på CDer?

De har jo et tilbud nå på CDer til under 50 kroner, og jeg tviler på at de ville hatt et sånt tilbud hvis de ikke hadde tjent på et sånt salg. Så er det lavere enn 50kr?

 

Ikke rart folk velger å laste ned i stedet for å kjøpe CDer til over 150kr da.

Lenke til kommentar
De kan kjøre supertilbud av og til som mange andre bedrifter, der de selger ting for mindre enn innkjøpspris. Dette trekker jo kunder og kan gi nye potensielle kunder senere.

Eller kanskje de bare rett og slett vil rydde plass i lageret og bli kvitt CDene som de "aldri" får solgt. Bedre å få solgt til langt under kostpris enn å kaste dem og tjene ingenting på dem.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er mye so kan gå galt med egg.

De du får på Kiwi har vært undersøkt nøye av flinke folk som Todda7 for å være sikker på at alle er helt like.

Folk har en helt utrolig lav terskel for å klage på slike ting, så alt som ikke er helt perfekt blir sortert ut.

 

Jeg har en eggebonde som onkel, og har fått masse egg som ikke kunne serveres.

Store egg med dobbel plomme, små egg fra unge høns, og sist men ikke minst: Skinn-egg.

Vet ikke om de offisiellt heter det, eller om det bare er et navn onkelen min har gitt dem.

Men egget har ikke skall, men ligger i en sekk.

De er helt OK å spise, men siden de ikke har skall, tørker de sikkert lettere ut.

 

Denslags eggetabber blir vel gjerne tørket til bruk i ferdig-vafler og slikt.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er postet i riktig kategori, men jeg lurer på hva Platekompaniet får som innkjøpspris på CDer?

De har jo et tilbud nå på CDer til under 50 kroner, og jeg tviler på at de ville hatt et sånt tilbud hvis de ikke hadde tjent på et sånt salg. Så er det lavere enn 50kr?

Hvis dette er plater som de får solgt veldig få av, kan de faktisk selge dem med tap for å rydde plass til noe annet. Hvis de etterpå kan de fylle opp de samme hyllene med nye og mer populære plater kan de totalt sett tjene mer penger på "manøvren" enn å la være.

 

De kunne sikkert bare kastet ukurante plater uten å tape særlig mer penger på det, totalt sett, men da hadde de gått glipp av en annen effekt av et sånt "supersalg", nemlig trekke-flere-folk-til-lokalet-effekten. Platekjøpere som kanskje aldri har vært der før "oppdager" butikken. Dessuten er det et tredje poeng, de som kjøper mange billigplater sper kanskje på kjøpet med noen nye plater også, til full pris, for de har jo allerede "spart så mye på billigplatene at de tar seg råd til å kjøpe ei eller flere fullprisplater.

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig, spesielt på store egg (nettopp derfor de er store). Kan tippe at det kommer ca 3/1000 dobbeltplommeegg til daglig (jobber som eggsortør :p)

 

Hvor jobber du?

 

Hvorfor forekommer dette?

Jobber hjemme, på gården :) Er ikke sikker på hvorfor dette fenomenet forekommet, sjekk wikipedia sin artikkel :)

 

Det er mye so kan gå galt med egg.

De du får på Kiwi har vært undersøkt nøye av flinke folk som Todda7 for å være sikker på at alle er helt like.

Folk har en helt utrolig lav terskel for å klage på slike ting, så alt som ikke er helt perfekt blir sortert ut.

 

Jeg har en eggebonde som onkel, og har fått masse egg som ikke kunne serveres.

Store egg med dobbel plomme, små egg fra unge høns, og sist men ikke minst: Skinn-egg.

Vet ikke om de offisiellt heter det, eller om det bare er et navn onkelen min har gitt dem.

Men egget har ikke skall, men ligger i en sekk.

De er helt OK å spise, men siden de ikke har skall, tørker de sikkert lettere ut.

 

Denslags eggetabber blir vel gjerne tørket til bruk i ferdig-vafler og slikt.

Skinn-egg blir kastet, det samme gjelder egg som har hull på skallet (men gjerne ikke på skinnet). Eggene du får på Kiwi har ikke bare blitt undersøkt hos meg, men også av maskiner hos Prior og lignende.

Og ja, det er utrolig lav terskel. Egg som har klumper med ekstra skall (ser ut som små kviser på eggene, bare at det er laget av skall) blir kastet på lik linje med skinn-eggene. Alle egg som ikke blir sendt med (til prior) kalt klinkegg (hos oss ihvertfall) og kastes. Men noen spiser jeg, da de smaker akkuratt likt :p

Lenke til kommentar
Kjørte fly i dag og så at vingetippene ble mørkeblå i høyden, men når vi landa var de hvite igjen. hvordan, og hvorfor skjer dette?

Jeg aner ikke hva dette kommer av, men hadde du giddet å sjekke ang. de fyrstikkene nå som du er hjemme? Vil gjerne vite hvor man får tak i slike :yes:

 

Har l3475p3@k 6@t7 av m07en? j3g 53r 4ldr! nO3 7i1 d3t l3n6r3.

 

har leetspeek gatt av moten? Jeg ser aldri noe til det lengre.

p0h, |)|_| 42 7y|)31i6\/i5 707417 /\/44b5, i<<3 1337 h4xx02 51i< 50/\/\ //36

Lenke til kommentar

Ein fyr sa til meg: Er homofili berre ein slags fetisj, dratt langt ut?

 

Så da lurer eg på kva som utgjer forskjellen på "fili-er" og fetisjer?

fetisjer kan vere gjenstander, ting, osv ... Medan fili er det du tenner på eller forelsker deg i i menneskjer? I såfall, det som skjer/har skjedd i hjernen din for å utvikle dette er vel prinsipielt det samme da? Eller er det større vesentlige forskjeller? Sånn eg ser det, kan vel både necrofili, pedofili, zoofili og andre sære ting minne om fetisjer i prinsippet?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...