Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar angående mitt eventuelle "Double Slit"-eksperiment!

 

Dykk seier at 'slit'-ene må vere mindre enn bylgjelengda, vil ein blå laser da vere å foretrekke? Vil det vere ein merkbar forskjell? (Trenger ikkje like små 'slits', evt. finere interferensmønster?)

 

Må berre seie at Dr.Quantum ikkje er heilt pålitelig. :hmm:

 

 

Kan dykk forklare kvifor opninga må vere mindre enn bylgjelengda? Skjønner ikkje heilt..

 

Forresten, nokon idéar om kvar eg kan få tak i eit slikt gitter? Evt. pris?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Takk for svar angående mitt eventuelle "Double Slit"-eksperiment!

 

Dykk seier at 'slit'-ene må vere mindre enn bylgjelengda, vil ein blå laser da vere å foretrekke? Vil det vere ein merkbar forskjell? (Trenger ikkje like små 'slits', evt. finere interferensmønster?)

 

Må berre seie at Dr.Quantum ikkje er heilt pålitelig. :hmm:

 

 

Kan dykk forklare kvifor opninga må vere mindre enn bylgjelengda? Skjønner ikkje heilt..

 

Forresten, nokon idéar om kvar eg kan få tak i eit slikt gitter? Evt. pris?

 

Takk! :)

http://www.fybikon.no/ under Fysikk>Optikk>Prismer og fargespektre. Der finner du optiske gitter med varierende antall linjer per millimeter.

Lenke til kommentar
...men så kan det finnes fingerlesere som også går på puls, eller varme, og da hjelper det lite med en død finger ;)

Det Mythbusters gjorde var å lage fingeravtrykk kopien i lateks som ble plassert over deres egen finger. Dermed fikk de varme, puls og noen Grants (som låsen var programmert for) fingeravtrykk. Den de hadde mest problemer med var en enkel leser til pc.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Hvis man har 2 like store biler, og skal kjøre en laaaang strekning, vil det da være mer drivstoff effektivt om den ene bilen tauer den andre, også bytter dem på når den ene bilen har tom tank, eller vil bilen som tauer bruke like mye drivstoff de 2 bilene tilsammen ?:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...