Slimda Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Warthog? Wild Boar? Endret 15. juni 2009 av Slimda Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Eller rett og slett bare Villsvin Villsvin er normalt ikke aggressive, men kan angripe mennesker om de føler seg truet. Dette gjelder spesielt råner i brunst og purker med unger. Edit: At de snakker kan jeg derimot avvise... Endret 15. juni 2009 av Tommy Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Noen som vet hva disse heter på engelsk? Ganske sikker på at det ikke er IQ snake Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Noen som vet hva disse heter på engelsk? Ganske sikker på at det ikke er IQ snake Hadde du gjordt et raskt søk på google hadde du funnet ut at, jo de kalles iq snake... evt. iq snake cube, http://www.7gadgets.com/2008/06/09/iq-snake-cube/5451 Endret 15. juni 2009 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
k_flaathe Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Finnes det noen websider med enkle forklaringer på drømmer? Har drømt så sykt mye rart i det siste og lurer på om det ligger noe i det.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Finnes det noen websider med enkle forklaringer på drømmer? Har drømt så sykt mye rart i det siste og lurer på om det ligger noe i det.. Det finnes helt sikkert, men har det vitenskaplig belegg? Neppe... AtW Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva er det som gjør kaffe lakserende? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hva er det som gjør kaffe lakserende? Wild guess: Magen har ikke godt av det, derfor slippes hele tanken fortest mulig ut? Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor kan vi ikke betrakte hydrogengass som en energikilde, men en bærer av energi? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Fordi det kreves energi å fremstille hydrogen, siden det fins bare i små mengder naturlig. Altså må man vurdere om man får mer energi ut av det totalt enn vi bruker på å fremstille hydrogenet. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Da var visst min tenking i orden likevel. Av en eller annen grunn trodde jeg at jeg hadde fått feil på prøven på det spørsmålet, men jeg hadde ikke det.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor kan vi ikke betrakte hydrogengass som en energikilde, men en bærer av energi? Det er mulig å tenke på det som en energikilde hvis man klarer å fusjonere hydrogen til helium, uten å bruke mer energi enn hva som må til for å få hydrogenet til å fusjonere. Grunnen til at hydrogen blir tenkt på som en energibærer er akkurat som Sitronsaft sier, hydrogen finnes ikke "naturlig" i naturen, den er somregel bundet i f.eks. vann. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Hvorfor er tegneserien Zofies verden så... prikkete? Jeg leser den jo på nettet, ikke i papiravis der man bruker prikker som på avstand ser ut som bilder. Endret 15. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor er tegneserien Zofies verden så... prikkete?Jeg leser den jo på nettet, ikke i papiravis der man bruker prikker som på avstand ser ut som bilder. Det er endel av looken, de fleste tegningene er vvel tatt fra noe gamle italienske greier for mange tiår siden om jeg ikke husker feil. Og uansett om de ikke er det, så er det i alle tilfeller brukt som en effekt. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvordan vrir de seg unna copyright, når de ikke tegner bildene selv, men kjører gamle Agent X9-blader gjennom en scanner? Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor kan vi ikke betrakte hydrogengass som en energikilde, men en bærer av energi? Det er mulig å tenke på det som en energikilde hvis man klarer å fusjonere hydrogen til helium, uten å bruke mer energi enn hva som må til for å få hydrogenet til å fusjonere. Har du lyst å utdype akkurat dette med fusjon? Jeg skal opp i muntlig eksamen i morgen, så det hadde vært greit med å kunne svare på litt mer enn det som står i pensum Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) I et nøtteskall: Du fusjonerer (smelter sammen) to eller flere atomkjerner, som gir et nytt, tyngre atom og svært mye energi. Wikipedia: Nuclear Fusion Det motsatte er fisjon, hvor kjerner splittes. Dette gir også energi og er hva som skjer i atomkraftverk nå for tiden. Wikipedia: Nuclear fission Fusjon gir mer energi enn fisjon, men det er ennå vanskelig å få mer energi ut enn man putter inn i prosessen i kontrollerte omgivelser (f. eks. et kraftverk, H-bomber er ikke fullt så problematiske). Endret 15. juni 2009 av FLarsen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvordan vrir de seg unna copyright, når de ikke tegner bildene selv, men kjører gamle Agent X9-blader gjennom en scanner? De gjengir ikke hele serien, men bare små, utvalgte deler av den. Det er normalt ikke problematisk med tanke på copyright. Pluss at de som utga originalen for flere tiår siden ikke ser ut til å bry seg nevneverdig uansett. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Vil eg kunne utføre ein praktisk demonstrasjon av "The Double Slit Experiment", med berre å bruke ei lommelykt, eit papir, samt hjelpen av ei saks? Sjølvsagt også eit mørkt rom. Vil dette fungere? Prøvde nettopp litegranne med ein serviett som eg kuttet to 'slits' i, men fikk ikkje nokon resultat. Skal seies at det var nokon dårlege kutt, og at servietten ikkje var heilt lystett. I hovudet mitt, så tenkjer eg at det burde fungere, men vil det det? Har evt. ei svak laserpenn til disposisjon, men eg ville helst ha nokon større resultat enn berre eit interferensmønster med storheita til ei fluge - håpte på eit som kunne dekke ca. ein kvadratmeter. Er dette i det heile tatt realistisk? Evt. kvifor ikkje? Takk! Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Vil eg kunne utføre ein praktisk demonstrasjon av "The Double Slit Experiment", med berre å bruke ei lommelykt, eit papir, samt hjelpen av ei saks? Sjølvsagt også eit mørkt rom. Vil dette fungere? Prøvde nettopp litegranne med ein serviett som eg kuttet to 'slits' i, men fikk ikkje nokon resultat. Skal seies at det var nokon dårlege kutt, og at servietten ikkje var heilt lystett. I hovudet mitt, så tenkjer eg at det burde fungere, men vil det det? Har evt. ei svak laserpenn til disposisjon, men eg ville helst ha nokon større resultat enn berre eit interferensmønster med storheita til ei fluge - håpte på eit som kunne dekke ca. ein kvadratmeter. Er dette i det heile tatt realistisk? Evt. kvifor ikkje? Takk! I praksis vil det selvfølgelig ikke fungere å bare lage hull i en serviett. Hvis du først skal gjøre det og vil ha et resultat, hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig? Du trenger bedre definerte, sub milimeter åpninger som er parallelle. Du trenger også koherent lys, så du må bruke laseren, derfor må avstanden mellom åpningene væremindre enn strålen. Klarer du dette så vil du få et langt interferensmønster på veggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå