Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor kan vi ikke betrakte hydrogengass som en energikilde, men en bærer av energi?

Det er mulig å tenke på det som en energikilde hvis man klarer å fusjonere hydrogen til helium, uten å bruke mer energi enn hva som må til for å få hydrogenet til å fusjonere.

 

Grunnen til at hydrogen blir tenkt på som en energibærer er akkurat som Sitronsaft sier, hydrogen finnes ikke "naturlig" i naturen, den er somregel bundet i f.eks. vann.

Lenke til kommentar
Hvorfor er tegneserien Zofies verden så... prikkete?

Jeg leser den jo på nettet, ikke i papiravis der man bruker prikker som på avstand ser ut som bilder.

 

Det er endel av looken, de fleste tegningene er vvel tatt fra noe gamle italienske greier for mange tiår siden om jeg ikke husker feil. Og uansett om de ikke er det, så er det i alle tilfeller brukt som en effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke betrakte hydrogengass som en energikilde, men en bærer av energi?

Det er mulig å tenke på det som en energikilde hvis man klarer å fusjonere hydrogen til helium, uten å bruke mer energi enn hva som må til for å få hydrogenet til å fusjonere.

 

Har du lyst å utdype akkurat dette med fusjon? Jeg skal opp i muntlig eksamen i morgen, så det hadde vært greit med å kunne svare på litt mer enn det som står i pensum :)

Lenke til kommentar

I et nøtteskall: Du fusjonerer (smelter sammen) to eller flere atomkjerner, som gir et nytt, tyngre atom og svært mye energi.

 

Wikipedia: Nuclear Fusion

 

 

Det motsatte er fisjon, hvor kjerner splittes. Dette gir også energi og er hva som skjer i atomkraftverk nå for tiden.

 

Wikipedia: Nuclear fission

 

 

Fusjon gir mer energi enn fisjon, men det er ennå vanskelig å få mer energi ut enn man putter inn i prosessen i kontrollerte omgivelser (f. eks. et kraftverk, H-bomber er ikke fullt så problematiske).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Hvordan vrir de seg unna copyright, når de ikke tegner bildene selv, men kjører gamle Agent X9-blader gjennom en scanner?

De gjengir ikke hele serien, men bare små, utvalgte deler av den. Det er normalt ikke problematisk med tanke på copyright.

 

Pluss at de som utga originalen for flere tiår siden ikke ser ut til å bry seg nevneverdig uansett.

Lenke til kommentar

Vil eg kunne utføre ein praktisk demonstrasjon av "The Double Slit Experiment", med berre å bruke ei lommelykt, eit papir, samt hjelpen av ei saks? Sjølvsagt også eit mørkt rom.

 

Vil dette fungere? Prøvde nettopp litegranne med ein serviett som eg kuttet to 'slits' i, men fikk ikkje nokon resultat. Skal seies at det var nokon dårlege kutt, og at servietten ikkje var heilt lystett.

 

I hovudet mitt, så tenkjer eg at det burde fungere, men vil det det?

 

Har evt. ei svak laserpenn til disposisjon, men eg ville helst ha nokon større resultat enn berre eit interferensmønster med storheita til ei fluge - håpte på eit som kunne dekke ca. ein kvadratmeter. Er dette i det heile tatt realistisk? Evt. kvifor ikkje?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Vil eg kunne utføre ein praktisk demonstrasjon av "The Double Slit Experiment", med berre å bruke ei lommelykt, eit papir, samt hjelpen av ei saks? Sjølvsagt også eit mørkt rom.

 

Vil dette fungere? Prøvde nettopp litegranne med ein serviett som eg kuttet to 'slits' i, men fikk ikkje nokon resultat. Skal seies at det var nokon dårlege kutt, og at servietten ikkje var heilt lystett.

 

I hovudet mitt, så tenkjer eg at det burde fungere, men vil det det?

 

Har evt. ei svak laserpenn til disposisjon, men eg ville helst ha nokon større resultat enn berre eit interferensmønster med storheita til ei fluge - håpte på eit som kunne dekke ca. ein kvadratmeter. Er dette i det heile tatt realistisk? Evt. kvifor ikkje?

 

Takk! :)

I praksis vil det selvfølgelig ikke fungere å bare lage hull i en serviett. Hvis du først skal gjøre det og vil ha et resultat, hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig? Du trenger bedre definerte, sub milimeter åpninger som er parallelle. Du trenger også koherent lys, så du må bruke laseren, derfor må avstanden mellom åpningene væremindre enn strålen. Klarer du dette så vil du få et langt interferensmønster på veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...