Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å kjøpe en vare til ca 600kr fra USA på Ebay. Hvilke ekstra utgifter kommer i tillegg til frakt?

25% MVA av verdien + frakten. I tillegg skal Posten ha 103kr i fortollingsgebyr.

 

I 1975 fikk Norge en tollgrense på 200kr. Den 200kr grensa gjelder fortsatt, som om 200kr er verdt like mye nå som da. De 200kr var dengang verdt rundt 933kr i dag, og rejeringen gir i dag ingen støtte for å sette opp grensen på grunn av finanskrisen.

Lenke til kommentar
Vel, det kommer vel an på om du ser på lys som bølger eller partikler. Hvis du ser på dem som partikler som svinger opp og ned vinkelrett på bevegelsesretningen, igjen med to felter vinkelrett på hverandre (altså farts- elektrisk felt- og magnetisk feltvektor er vinkelrett på hverandre), så er det ikke så vanskelig å se for seg lenger.

 

Det er i hvertfall slik jeg ser på det.

Det er ikke snakk om enten eller, lys er bølger og partikler.

 

Slik jeg ser det for meg er elektromagnetisk stråling fotoner, som beveger seg i bølger. Enkelt og greitt. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe en vare til ca 600kr fra USA på Ebay. Hvilke ekstra utgifter kommer i tillegg til frakt?

25% MVA av verdien + frakten. I tillegg skal Posten ha 103kr i fortollingsgebyr.

 

I 1975 fikk Norge en tollgrense på 200kr. Den 200kr grensa gjelder fortsatt, som om 200kr er verdt like mye nå som da. De 200kr var dengang verdt rundt 933kr i dag, og rejeringen gir i dag ingen støtte for å sette opp grensen på grunn av finanskrisen.

 

Det har lite med finanskrisen å gjøre, den har ikke blitt satt opp før finanskrisen heller. Grunnen er nok at det er mye lettere å importere ting i dag enn før, så å sette opp grensa vil føre til mye større mengder kjøp fra utlandet enn det gjorde i 75, videre er det jo ingen prinsipiell grunn til at man skal forskjellsbehandle norske butikker negativt i forhold til utenlandske.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, det kommer vel an på om du ser på lys som bølger eller partikler. Hvis du ser på dem som partikler som svinger opp og ned vinkelrett på bevegelsesretningen, igjen med to felter vinkelrett på hverandre (altså farts- elektrisk felt- og magnetisk feltvektor er vinkelrett på hverandre), så er det ikke så vanskelig å se for seg lenger.

 

Det er i hvertfall slik jeg ser på det.

Det er ikke snakk om enten eller, lys er bølger og partikler.

 

Slik jeg ser det for meg er elektromagnetisk stråling fotoner, som beveger seg i bølger. Enkelt og greitt. :)

Jada, men i forskjellige modeller ser man på lys på forskjellig måte. :) For eksempel kan vi vite at lys er partikler (eller dvs. har partikkelegenskaper) når vi observerer den fotoelektriske effekten, men også at det har bølgeegenskaper når vi ser at det lager interferensmønster.

Lenke til kommentar

 

lenses.gif

 

På den øverste: Hvorfor blir egentlig strålene bøyd innover? Hva skjer i linsen som gjør dette?

 

 

Jeg tror jeg har forstått nå! Når lyset går fra luft til glass bøyer det seg mot innfallsloddet(normalen på glasset), går gjennom glasset, og når det kommer til lufta igjen bøyer lyset seg fra innfallsloddet på denne siden av glasset. Dette gjelder også for vann, gjennomsiktig plast og annet som lys kan gå gjennom. Hvor mye lyset bøyer seg kommer nok an på forskjellen i tettheter mellom stoffene og kanskje bølgelengden til lyset.

 

Eller er dette helt bak mål?

Lenke til kommentar

 

lenses.gif

 

På den øverste: Hvorfor blir egentlig strålene bøyd innover? Hva skjer i linsen som gjør dette?

 

 

Jeg tror jeg har forstått nå! Når lyset går fra luft til glass bøyer det seg mot innfallsloddet(normalen på glasset), går gjennom glasset, og når det kommer til lufta igjen bøyer lyset seg fra innfallsloddet på denne siden av glasset. Dette gjelder også for vann, gjennomsiktig plast og annet som lys kan gå gjennom. Hvor mye lyset bøyer seg kommer nok an på forskjellen i tettheter mellom stoffene og kanskje bølgelengden til lyset.

 

Eller er dette helt bak mål?

 

Det kommer pga forskjeller i hastigheten til lyset i forskjellige stoffer (denne er om jeg husker rett fra faststoffysikken bestemt av bla "lattice vibrations i mediet, men her er jeg på tynn is, og husker heller ikke hva det heter på norsk). Om mediet er dispersivt så avhenger det også av bølgelendgen (i endel stoffer er hastigheten avhengig av bølgelengde)

 

Se forøvrig snells lov

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Snell's_law

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg drømte at et villsvin snakket til meg om at det skulle fange og spise meg.

 

etter det har jeg lurt på om villsvin er farlige for mennesker og om de spiser kjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...