Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg vet om en Kiwi-butikk i Sarpsborg som holder åpent på søndager, men da kun en liten del av butikken som kun holder oppe spesiellt på søndager. Så hvordan er egentlig disse lovene, som Billy-the- spurte om? Hva er det som gjør at Kiwi kan holde oppe med en egen "søndagsdel" av butikken?

 

Er vel den velkjente "brustad-bua" når den ble innført var kravet mindre enn 100 kvm grunnflate for å få lov til å holde åpent.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående spørsmål om åpning på søndagen.

 

Helligdagloven §5 sier følgende (søndag er regnet som en helligdag): "På helligdager skal faste utsalgssteder som selger varer til forbrukere, holde stengt. På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16." Så er det listet opp 12 unntak fra denne regelen.

 

De viktigste unntakene er:

- Kiosk/dagligvare med samlet areal på maks 100 kvm.

- Bensinstasjon på maks 150 kvm.

- "Utsalgssteder som i det vesentlige selger blomster, planter og andre hageartikler."

 

I tillegg er det som sagt 9 andre unntak, så ikke ta dette som en uttømmende liste, men heller en smakebit. ;) Den fulle lovteksten finnes her.

Lenke til kommentar
Helt tåpelig synes nå jeg hvertfall. Burde være lov å bestemme selv om man skal ha åpent eller ikke på søndager.

Vil dette falle bort om vi går bort fra statsreligion?

Det er en vanlig lov som har blitt vedtatt som alle andre, og kan dermed også fjernes uavhengig av statsreligionen.

 

Hmm, har lagt merke til at insekter som har satt seg fast i vinduet (det vil si at de kommer seg inn, men ikke ut når vinduet er åpent) flyr med ryggen mot glasset. Hvorfor?

Insektene tiltrekkes av lyset gjennom vinduet, og skjønner ikke at de må fly rundt glasset.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Jeg hater at butikkansatte jobber når jeg jobber, og har fri når jeg har fri.

Hvordan skal jeg klare å handle i butikkene deres da?

 

Jeg gleder meg til roboter kan overta slike jobber. Robotene trenger vel ikke respektere hviledagen.

 

Samme tenker jeg. spesielt statlige tjenester, som biltilsynet osv. Gleder meg til de sure og 0,1 kundebehandling pr minutt blir byttet ut av roboter.

 

hvorfor er det sånn? virker som om de tenker slik at de skal gjøre det vanskelig for oss å kjøpe bil, og heller tenke kollektivt.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

kansje en grun til å ikke velge sosialistisk regjering. tenk de som sitter der, ingen grunn til hastverk, det er jo ingen konkurrenter som evt kan ta over markedet.

Lenke til kommentar

Lyd, eller EM-stråling kan vel ses på som en bølge som den over ja, som beveger seg gjennom rommet, der den har to sinuskurver vinkelrett på hverandre, der den ene er magnetisk felt og den andre er elektrisk felt som varierer. Det er i hvertfall den modellen vi har lært om på VGS-fysikk. Men det er mulig at kyrsjo eller andre som studerer fysikk på høyere nivå, har en litt annen, mer passende modell for det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Onde_electromagnetique.svg

Lenke til kommentar

Vel, det kommer vel an på om du ser på lys som bølger eller partikler. Hvis du ser på dem som partikler som svinger opp og ned vinkelrett på bevegelsesretningen, igjen med to felter vinkelrett på hverandre (altså farts- elektrisk felt- og magnetisk feltvektor er vinkelrett på hverandre), så er det ikke så vanskelig å se for seg lenger.

 

Det er i hvertfall slik jeg ser på det.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke rette stedet å spørre om meeenn.

 

Hvorfor håndhilser vi når vi treffer på bekjente? Hvor kom det fra hvis det finnes noen konkrete land o.l. ;P

 

Bare noe som falt inn i hodet mitt.

Man håndhilste for å vise at man ikke hadde våpen på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...