Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis du følger etter en snegle, så vil du jo se at den legger ganske mye slim etter seg.

 

Følge etter en snegle? Da har du virkelig god tid. :p

 

Men jeg følger opp med:

For et par uker siden var jeg ute en tur på natten (natten, eneste tiden på døgnet en snegle kan bevege seg over en vei uten å bli most) der jeg møtte på en snegle på veien. En time eller to senere syklet jeg samme vei tilbake igjen, og da møtte jeg på samme snegle, og den hadde ikke beveget seg nevneverdig langt. Så hvor fort beveger egentlig en snegle seg? Dette var foresten en skogsnegle, om det har noe å si.

 

Og et tilleggsspørsmål: Denne sneglen var hvit (derfor jeg husker den så godt), og før har jeg sett gule og røde snegler i tilegg til de vanlige svarte og brune skogssneglene/iberisneglene, så hvor mange fargevariasjoner finnes disse snegleartene i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips på bok!

 

Trur du eg finn den på eit lokalt bibliotek, f.eks. i Tromsø?

 

Dersom eg gjer det, skal det nok gå bra - har heile sumarferien. ;)

 

Forresten, veit du om nokon andre bøker som tar for seg fenomen på same nivå? Eller berre bøker som er generelt gode innafor fysikk? Helst bøker som kan vere tilgjengeleg for utlån på bibliotek. :)

Lenke til kommentar
La oss si at vi befinner oss inne i en ubåt... Den begynner å lekke eller noe slikt, hvilke personer skal klatre ut av luken først? Går det etter rang? Er dette nedskrevet og bestemt eller er det førstemann til mølla?

Jeg vil tippe at de som jobber nærmest luka klatrer ut først (altså ikke førstemann til mølla, men systematisk), og så kapteinen til sist.

Lenke til kommentar

Om en ubåt lekker så er det vel ikke så lurt å klarte ut av den likevel? Man er jo dømt til døden da, spesielt på store dyp, man blir jo drept av trykket eller oksygenmangel. Og om den begynner å lekke på dybder det faktisk er mulig å svømme opp til havoverflaten så kan man jo likegjerne ta båten opp til havoverflaten også.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
I permanentmagneter derimot beveger ikke elektronene seg igjennom en leder, og da gjelder prinsippet om elektronrotasjon. Som læreboken min fra jeg gikk elektro grunnkurs forklarer veldig bra:

 

 

post-178223-1244931761_thumb.jpg

 

Det er slik man forklarer spinn i klassisk fysikk, ja. Men det har vist seg at denne modellen ikke stemmer så godt med praktiske eksperiment. Så nå bruker man en kvantemekanisk modell for spinn, som er langt mer komplisert å forklare. Men den kvantemekaniske "spinnet" har egenskaper som minner om klassisk spinn, så man er ikke helt ute på landet om man forklarer det som en form for rotasjon likevel.

 

Husk også det jeg nevnte tidligere, om at elektroner som har spinn-ned og spinn-opp har en tendens til å danne par i elektronskallene i atomene og demred oppheve hverandres magnetiske moment. Unntaket er når det er et enslig elektron i det ytterste skallet, da får atomet et overskudd av det ene spinnet, og et visst magnetisk moment.

 

I klassisk fysikk kan elektronet ha spinnaksen i alle mulige retninger. Men i kvantefysikken er dette begrenset til to retnnger, spinn opp og spinn ned. Denne egenskapen ble "avslørt" i Stern-Gerlach-eksperimentet, hvor sølvatomer med ett elektron i det ytterste skallet ble skutt gjennom et inhomogent magnetfelt og inn i en fotografisk plate. Da vil retningen gjennom magnetfeltet påvirkes av retningen til det magnetiske momentet til atomene (og dermed momentet til det enslige elektronet ytterst, om man tenker kvantemekanisk).

 

post-51689-1244979675_thumb.png

 

I klassisk fysikk ville man fått et stort område med kontinuerlig eksponering på platen som følge av at spinnet kan ha mange ulike retninger. Men de fikk kun to linjer som følge av at elektronet kun har to ulike typer spinn. Dette beviser at den kvantemekansike hypotesen om at elektroner kun har to spinn er korrekt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Takk for tips på bok!

 

Trur du eg finn den på eit lokalt bibliotek, f.eks. i Tromsø?

 

Dersom eg gjer det, skal det nok gå bra - har heile sumarferien. ;)

 

Forresten, veit du om nokon andre bøker som tar for seg fenomen på same nivå? Eller berre bøker som er generelt gode innafor fysikk? Helst bøker som kan vere tilgjengeleg for utlån på bibliotek. :)

Om du ikke har hatt noe fysikk fra før er vel det enkleste å skaffe deg fysikkbøker på videregående nivå? På min skole brukte vi Ergo, og jeg var ganske fornøyd med denne. Temaene om magnetisme og slikt kommer ikke før i VG3, men matten i seg selv er ikke veldig vanskelig (Likevel kan noen temaer, for eksempel vektorer og noe derivasjon/integrasjon, være ukjente).

 

Og om den begynner å leke på dybder

kan ubåter leke?

 

https://www.diskusjon.no/guidelines_revidert : "Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende."

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Hadde nettopp en eksplosjon utenfor, framdekket på bilen gikk plutselig i luften. På dekkene står det "tubeless," hvordan fungerer disse? Og hvordan blir det med slik spray som man fyller på dekket?

 

De fungerer ved at du fyller dekket med luft. Det er jo ikke noe spesielt hokus pokus med de, de har bare ingen ekstra indre slange man fyller med luft. FOrøvrig er de vel mindre utsatt for eksplosjonsaktige punkteringer sånn genrelt enn de med slange.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde nettopp en eksplosjon utenfor, framdekket på bilen gikk plutselig i luften. På dekkene står det "tubeless," hvordan fungerer disse? Og hvordan blir det med slik spray som man fyller på dekket?

 

De fungerer ved at du fyller dekket med luft. Det er jo ikke noe spesielt hokus pokus med de, de har bare ingen ekstra indre slange man fyller med luft. FOrøvrig er de vel mindre utsatt for eksplosjonsaktige punkteringer sånn genrelt enn de med slange.

 

AtW

 

Dette var vel unntaket som bekrefter regelen :mellow:

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Merk at eventuelle skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send i så måte en vennlig melding til vedkommende det gjelder. Mener du en tråd eller et innlegg som sådan strider mot retningslinjene, ikke kommenter dette i den aktuelle tråd, men rapporter. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden.

 

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Finnes det tilfeller der noen har fått hjertestopp av bass?

En kompis av meg (forsovidt flere) mener hjertet kan, om lyden går i riktig frekvens, få hjertet til å slå i samme takt som bassen. Og når da bassen stopper, stopper hjertet..

 

Høres egentlig litt usannsynlig ut, men men.

 

Og, hvis det er mulig, må ikke bassen ha en veldig, veldig lav frekvens da?

Lenke til kommentar
Finnes det tilfeller der noen har fått hjertestopp av bass?

En kompis av meg (forsovidt flere) mener hjertet kan, om lyden går i riktig frekvens, få hjertet til å slå i samme takt som bassen. Og når da bassen stopper, stopper hjertet..

 

Høres egentlig litt usannsynlig ut, men men.

 

Og, hvis det er mulig, må ikke bassen ha en veldig, veldig lav frekvens da?

 

 

Det er i hvert fall mulig å slå hjertet ut av rytme dersom man utfører hjertekompresjoner på et levende menneske, men det må være relativt sykt kraftig bass for at lufttrykk (lyd) skal kunne gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Jeg vet om en Kiwi-butikk i Sarpsborg som holder åpent på søndager, men da kun en liten del av butikken som kun holder oppe spesiellt på søndager. Så hvordan er egentlig disse lovene, som Billy-the- spurte om? Hva er det som gjør at Kiwi kan holde oppe med en egen "søndagsdel" av butikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...