Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har fundert på å legge(lime) gummimatter på gummibåten, hva bør jeg bruke og hvor kan jeg skaffe det?

Sikaflex (fra produsenten Sika), kjøpes antagelig på byggvare eller båtutstyrsbutikker. Det finnes flere ulike varianter til ulik bruk, men felles er at limfugen forblir myk, perfekt for ditt bruk.

 

Ah, så ikke før nå at jeg skrev feil. Var gummien jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Magnetisme

 

Uttrykkjer eg meg korrekt i følgjande eksempel? Har eg forstått konseptet?

 

Du har eit objekt som består av eit materiale der det er ei overvekt av atomisk spin som danner eit negativt magnetfelt. Dette gjer slik at den ene polen blir negativ, og den andre blir positiv - som et resultat på "All kraft har en motkraft". Altså, den positive polen er ikkje positiv i seg sjølv, men akkurat som at den negative polen tiltrekkjer seg positivt ladet partikler, så blir negativt ladet partikler frastøtt mot den polen. Dette har same effekt i praksis.

 

Er dette korrekt? Skjønner bare ikkje korleis det fungerer... Kva er det som bestemmer kva for ein pol som er negativ og positiv? Overvekt av ein type spin er vel likt gjennom objektet?

 

Takker for svar! :)

 

Jeg tror dessverre ikke du har forstått konseptet. Det du skriver virker i alle fall på meg uorganisert og uforståelig.

 

Kjenner du høyrehåndsregelen for magnetisk kraft?

http://no.wikipedia.org/wiki/Magnetfelt

 

Grunnen til at de enkelte atomene har en nord- og sørpol er at elektronenes bevegelse skaper et magnetfelt. Jeg anbefaler deg å sette deg ned med en fysikkbok, forsøke å legge det meste av dine ideer på hyllen, og lese kapittelet om magnetisme. Evt er Wikipedia som alltid din venn.

 

Tenkte den ville komme, men håpte den ikkje ville det...

 

Høgrehåndsregelen er noko eg aldri har høyrd om, og fysikkbok har eg heller ikkje. Nokon forslag til gode fysikkbøker?

 

Wikipedia er fint, dersom du har ein grunnleggende forståing av konseptet i utgangspunktet. Artiklane der skrivast med rimeleg høgt nivå mtp. fagspråk, samt med matematiske likningar som ikkje forklarast. Håpte derfor eg kunne få det betre forklart her, da det er noko eg synas er interessant. :)

 

Uansett, takk. :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Blir stivelse fordøyd i kroppen? Jeg har lest i naturfagsboken min at stivelse ikke kan bli spaltet av enzymene, og derfor blir ufordøyd avføring. Men et annet sted i boken stod det at enzymene i munnen klipper opp stivelse..Hva er den riktige påstanden?

Såvidt jeg har skjønt kan vi spalte stivelse, men ikke cellulose. Begge er polysakarider, men de har forskjellige struktur.

Lenke til kommentar
Blir stivelse fordøyd i kroppen? Jeg har lest i naturfagsboken min at stivelse ikke kan bli spaltet av enzymene, og derfor blir ufordøyd avføring. Men et annet sted i boken stod det at enzymene i munnen klipper opp stivelse..Hva er den riktige påstanden?

Såvidt jeg har skjønt kan vi spalte stivelse, men ikke cellulose. Begge er polysakarider, men de har forskjellige struktur.

Ja, pokker! Jeg blandet sammen de to. Bra jeg fikk løst det problemet før muntlig eksamen på tirsdag. Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjør en bordvifte rommet kaldere? Den sirkulerer jo kald luft, men senker den romtemperaturen?

 

Rommet vil bli varmere siden det står en elektrisk motor og durer (mikroskopisk varmere i praksis, men iallefall ikke kaldere), men når luften blåser over huden din føler du deg kaldere.

Endret av smashbro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...