Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når folk har diverse live-opptredner, i form av stand-up, musikkkonsert o.l., går de av scenen etter hva som tros er deres siste nummer, men etter 1-2 min av scenen og publikum fortsatt klapper, kommer de tilbake for å gjøre mer. Hvorfor? Hvorfor ikke bare ta alt på én gang?

Spesielt ved konserter med klassisk musikk, der solistene og/eller dirigenten går inn og ut av scenen gjerne opp til 5 ganger. Hvorfor aner jeg ikke

 

Jeg har faktisk aldri opplevd ekstranummer noen gang på klassiske konserter? Hvor er det du har opplevd det? Her i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når folk har diverse live-opptredner, i form av stand-up, musikkkonsert o.l., går de av scenen etter hva som tros er deres siste nummer, men etter 1-2 min av scenen og publikum fortsatt klapper, kommer de tilbake for å gjøre mer. Hvorfor? Hvorfor ikke bare ta alt på én gang?

Sannsynligvis er dette en tradisjon. Artister som har egne konserter tar utgangspunkt i at de skal spille ekstranummer, men prinsippet bak er at publikum maser så mye om mer at artisten gir etter. Se for deg et eller annet ukjent jazzband i NY på 30-tallet som spiller på en klubb, og alle digger dem og når de er ferdig vil publikum høre mer. Dette gjør de i stedet for å kaste ølflasker etter dem. Så ja, sikkert tradisjon.

 

Det kan godt hende dette, men det jeg mener er at det at artisten har forberedt et ekstranummer og når det fremføres virker det så unaturlig og oppsatt, og egentlig litt egoistisk, fordi han vet at det skal fremføres...

Lenke til kommentar
Med unntak av "kverninga", så fungerer det som en helt normal dass?

Den fungerer helt normalt helt frem til den dagen en stakkars jævel må bytte motor/knivblader. Der har du virkelig en drittjobb. ;)

 

 

Hvis kloakkrørene er for tynne der du har tenkt å montere dassen så vil en kvern gjøre at du slipper å montere større rør. Typisk i eldre hus. Dritt, papir, osv blir kvernet opp til tynn suppe som kan passere selv i tynne rør.

Lenke til kommentar

Ekstranummer er ikke noe som gjennomføres. Det er en bonus hvis publikum er tydelig fornøyde. Dermed får publikum følelsesen av at de får litt ekstra valuta for pengene. Noen har sikkert forberedt et separat ekstranummer og er derfor forholdsvis lette å be, men i andre sammenhenger (f.eks innen klassisk musikk og kor) framfører man rett og slett ett av numrene man allerede har framført på nytt, det man tror publikum setter mest pris på (f.eks kun en av satsene i det orkesterverket man nettopp spilte i sin helhet).

Lenke til kommentar
Når folk har diverse live-opptredner, i form av stand-up, musikkkonsert o.l., går de av scenen etter hva som tros er deres siste nummer, men etter 1-2 min av scenen og publikum fortsatt klapper, kommer de tilbake for å gjøre mer. Hvorfor? Hvorfor ikke bare ta alt på én gang?

Spesielt ved konserter med klassisk musikk, der solistene og/eller dirigenten går inn og ut av scenen gjerne opp til 5 ganger. Hvorfor aner jeg ikke

 

Jeg har faktisk aldri opplevd ekstranummer noen gang på klassiske konserter? Hvor er det du har opplevd det? Her i norge?

 

AtW

Det var ikke ekstranummer. Når orkesteret og dirigenten var ferdig gikk dirigenten av scenen etter en stor applaus, gikk inn igjen, mer applaus. gikk ut, inn, ut, inn og til slutt ut og ble ute. I denne tiden var det konstant klapping, litt mer hver gang dirigenten kom ut. Dette var i konserthuset i oslo for et års tid siden, beethovens tredje og noe amerikansk moderne klassisk musikk ble spilt.

Lenke til kommentar
Det var ikke ekstranummer. Når orkesteret og dirigenten var ferdig gikk dirigenten av scenen etter en stor applaus, gikk inn igjen, mer applaus. gikk ut, inn, ut, inn og til slutt ut og ble ute. I denne tiden var det konstant klapping, litt mer hver gang dirigenten kom ut. Dette var i konserthuset i oslo for et års tid siden, beethovens tredje og noe amerikansk moderne klassisk musikk ble spilt.

Kansje det var for å drikke vann eller noe?

Lenke til kommentar
Det var ikke ekstranummer. Når orkesteret og dirigenten var ferdig gikk dirigenten av scenen etter en stor applaus, gikk inn igjen, mer applaus. gikk ut, inn, ut, inn og til slutt ut og ble ute. I denne tiden var det konstant klapping, litt mer hver gang dirigenten kom ut. Dette var i konserthuset i oslo for et års tid siden, beethovens tredje og noe amerikansk moderne klassisk musikk ble spilt.

Kansje det var for å drikke vann eller noe?

Neppe. Jeg har sett akkurat slike fenomen flere ganger, også på TV. Og på TV viser de litt backstage, og der ser man dirigenten såvidt forsvinne fra scenen, forså og komme tilbake. Og dette gjentar seg ca 5 ganger

Lenke til kommentar

For et par sider tilbake spurte eg om magnetisme. (Takk for svar, A-Jay!)

 

Eg fikk til svar at det var overvekt av ein type magnetisk 'spin' i partiklane. (?)

 

1. Kva beskriver denne 'spin attributen' hos partiklar?

Har lest at det ikkje er lett å forklare, men eg ville vore glad dersom nokon prøvde. :)

 

2. Dersom det er overvekt av ein type spin som f.eks. dannar eit negativt magnetisk felt, korleis har det seg slik at to sider av materialet har forskjellige magnetiske polaritetar?

 

3. Du sa du hadde eit eksempel, A-Jay, kunne du klart å finne det frem? :)

Hadde vore kjempebra for å forstå konseptet, trur eg.

 

 

'Length Contractions', har eg forstått konseptet?

 

'Length Contractions' er eit fenomen som gjer at noko som har ei hastigheit på ~0.8C (i kvartfall ein tidel av C...) relativt til deg, ser ''skvist' ut, i mangel av eit betre utrykk. Det individ som da farar med denne hastigheita ser at du, som observatør, ser 'skvist' ut, fordi du da har ei hastigheit på ~0.8C relativt til ham. Is that right?

 

Dersom det er korrekt, så må eg spørje om noko;

 

1. Kvifor skjer disse 'lengde samantrekningane'?

 

2. Korleis kan begge se ut som dei er 'skvist'?

 

Siden eg ikkje har forstått konseptet heilt, har eg kome opp med ei hypotese;

 

Det seiast at dersom ein farar med høg hastighet, så aukar massen din. (?) Når ein da farar i ~0.8C, så vil massen din auke i form av det motsatte av Length Contractions, nemleg at lengda di blir LENGRE. Dei du beveger deg med ~0.8C relativt til, vil da se ut til å vere påverka av fenomenet 'Length Contractions', imens du er under påverking av det motsatte.

 

For meg verkar det mykje meir logisk, sjølv om eg veit at teoriar på dette nivået ikkje er heilt intuitivt for allmennheita..

 

Forresten, Lorentz Contraction = Length Contraction?

 

 

Takkar for evt. svar! :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

kanskje det bare er den snobbete utgaven av encore, men uten spilling. Eller kanskje så publikum de klapper så lenge siden de må holde helt kjeft under hele konserten, mye glede som må ute da. Eller kanskje dirigenten går bak teppet mange ganger for å prøve å overtale alle 80 i bandet om å spille en sang til, også må han løpe frem og tilbake mange ganger fordi det alltid er en som er på do, og til slutt gir han bare opp..

 

mange teorier å velge blandt, hehe.

Lenke til kommentar
2. Dersom det er overvekt av ein type spin som f.eks. dannar eit negativt magnetisk felt, korleis har det seg slik at to sider av materialet har forskjellige magnetiske polaritetar?

Kan ikke svare på noe av det andre du spør om, men jeg vet hvertfall at slike "pins" alltid har to ender (en positiv og en negativ pol)

 

så hvis en slik gjenstand med sånne pins blir utsatt for magnetisme, vil alle ligge samme vei, slik at du får to poler..

Hvis du lurer veldig, finnes det jo fine bilder på nettet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

lite spm om heiser:

 

når man kommer bort til en heis som har 3 eller fler ved siden av hverandre, så åpnes døren automatisk.

men dette skjer ikke hver gang, men ofte, hva er greia med det, er det en tilfeldighet? virker litt for ofte til og være det.

Lenke til kommentar
Herre, det veit eg og. Sjå spørsmålet, trur du at eg meinar menneskjer når eg spør sånn? :p det skulle vere unødvendig og formulere det annsleis, for det skulle vere heilt openbart kva eg skal fram til.

 

Som jeg sa, skjærer er neppe de smarteste selv om man ikke tar med mennesker i beregningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...