Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Et par jeg kommer på.

Hvit: blir ikke veldig varm under direkte sollys

Svart: blir ganske varm ved direkte sollys

 

Hvit: høyere produksjon av d-vitamin (ikke 100% sikker på dette)

 

Hvit: stråler ut mindre varme (fordel der det er kaldt)

Sort: stråler ut mer varme (fordel der det er varmt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

hva er greia med pedofile prester, og da spessielt katolske prester? på nyhetene nå snakker de om en pedofiliskandale nedi argentina av katolske prester.

Lenke til kommentar

Du ser naturvitenskapens historie sett fra det vestlige ståsted.

 

Flere mørkhudete folkegrupper lå milevis framfor oss, men det blir glemt. Mye av vitenskapen er oppdaget flere ganger uavhengig av hverandre.

 

(Skriver mørkhudete her siden det ikke bare er negere som har vært langt forran den hvite mann i vitenskap.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0
Er negere dummere enn hvite? Jeg har aldri hørt om en fysiker eller matematiker som har gjort noe særlig, eller kjemiker eller noe! Er jo bare hvite. Noen som vet noe om dette? Kan virke som de er flinke med trommer.

 

 

jeg så en kar på dr.Phil som var fast bestemt på at asiatere var smartere enn negre, men at negre var flinke i idrett. han sa at det var derfor det var så mange negre som spilte basketball.

Lenke til kommentar

Man bør vite såpass at vårt historiesyn favoriserer det som ble gjort av vestlige folk. Alt ifra genier til diktatorer. Å ukritisk oppfordre til debatt om dette på måten Erlend85 gjør grenser vel nesten mot rasisme. Er man litt opplyst bør man ta hensyn til dette.

 

Å se vitenskapelig på dette spørsmålet er heller ikke enkelt. Det er så sammensatt, kultur spiller en viktig rolle, og man ender fort opp i nyttesløs synsing.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Er negere dummere enn hvite? Jeg har aldri hørt om en fysiker eller matematiker som har gjort noe særlig, eller kjemiker eller noe! Er jo bare hvite. Noen som vet noe om dette? Kan virke som de er flinke med trommer.

 

 

jeg så en kar på dr.Phil som var fast bestemt på at asiatere var smartere enn negre, men at negre var flinke i idrett. han sa at det var derfor det var så mange negre som spilte basketball.

Synes faktisk at jeg leste en gang om at mange Afrikanere var flinkere til å løpe langt fordi de hadde større nesebor, og derfor fikk inn mer oksygen når de pustet. Noen som bekrefte/avkrefte?

 

Har også sett et program om Sankore som var i riket Mali i det 13(?) århundre. Her var det et enormt bibliotek med mange mange verker, og det var også et Universitet der. Var vel mulig å oppnå 4 grader der, og det var omtrent 25000 studenter der, av 100 000 innbyggere. Vitner om at Afrikanere ikke er spesielt mye dummere enn andre.

Lenke til kommentar
Rødt og til dels oransje og gult lys slipper gjennom øyelokkene. Øynene tilpasser seg den fargebalansen det ser slik at det skal se mer normalt ut. I dette tilfellet tilpasser øynene seg til en rødlig farge. Når du åpner øynene så vil øynene ha en feiljustert fargebalanse i forhold til dagslyset. Dermed ser du en blålig farge en liten stund til øynene får tilpasset seg det.

 

Tilpasningen skjer på en lignende måte som øyne tilpasser seg mørke og lys. Rent fysisk er det mye som skjer. Både endring av pupillens diameter og kjemiske endringer i tappene og stavene på netthinna.

 

Du vil oppnå samme effekt som du beskriver hvis du f.eks stirrer på en stor rød flekk ca 1 minutt og så flytter blikket over til et hvitt ark etterpå. Da vil man se en blålig flekk med samme størrelse og form som den røde flekken. Etter en liten stund tilpasser øynene seg og flekken forsvinner.

Takk for forklaringen! :)

Lenke til kommentar
Man bør vite såpass at vårt historiesyn favoriserer det som ble gjort av vestlige folk. Alt ifra genier til diktatorer. Å ukritisk oppfordre til debatt om dette på måten Erlend85 gjør grenser vel nesten mot rasisme. Er man litt opplyst bør man ta hensyn til dette.

 

Å se vitenskapelig på dette spørsmålet er heller ikke enkelt. Det er så sammensatt, kultur spiller en viktig rolle, og man ender fort opp i nyttesløs synsing.

Grunnen til at "vi" (hvite) reiste ned til Afrika med store trebåter og koloniserte mørkhudede indianerstammer som fortsatt brukte trepinner for å tenne et bål, er vel egentlig bare tilfeldigheter.

Satt "litt" på spissen.

 

At "hvite" ble den dominerende rasen (vi var laangt foran det meste av det som kunne krype og gå i Afrika) er vel bare at vi trakk det lengste strået. Det jeg ikke klarer å finne ut derimot, er at halve Afrika fortsatt bygger stråhus og lever av søppelet til den andre halvdelen.

 

Alt har vel sin grunn. At hvite er smartere enn mørkhudede er neppe en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...