Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på en Donald-historie, der han klødde seg på nesen, og auksjonarius trodde han bød.

Han endte opp med et blått øye, en båt rikere og 60.000 kroner fattigere.

 

Hvordan virker denslags i Norge? Må du være veldig tydelig når du byr, eller skal du kun ha øyekontakt med auksjonarius for at rivalene ikke skal se hvem som byr?

 

Og hvis du hardnakket påstår at du IKKE bød, hva skjer?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om ryktene jeg har hørt stemmer, angående toalettbesøk under lange middager i middelalderen.

Er det sant at damene løftet på kjolen og dreit i potte mens de spiste, fordi det var uhøflig å forlate bordet?

Til tider var det i hvert fall ikke lov å forlate bordet hvis ikke verten gjorde det, og i enkelte hoff kunne flotte måltider vare i dagesvis. Den berømte danske astronomen Tycho Brahe (1546-1601) var på kongelig middag og ble til slutt så pissetrengt at blæra sprakk. Stakkars Tycho døde av skaden. Dette har i hvert fall vært offisiell dødsårsak inntil nylig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tycho_Brahe

 

På Baroniet Rosendal på Vestlandet hadde de hull i stueveggen (i andre etasje) slik at herskapet kunne stikke enden ut og drite i friluft, og så kom tjenerskapet og skuffet opp herligheten fra gården under etterpå. Dette var ansett som svært moderne og nyskapende på den tiden, for vanen nedover i Europa var å gjøre fra seg ved veggen i stua og la tjenerskapet spa opp møkka, dette i følge guiden på Baroniet Rosendal.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hørte på radioen at Tycho sannsynligvis ble kviksølvforgiftet av Kepler.

 

 

Men hva gjorde de da da de måtte drite? Var det ok å blotte stumpen og la alle se bæsjen, eller var det kun damer (med kjole) som hadde fordelen av å kunne drite ved bordet?

 

Jeg har hørt historiene selv, men har svært liten tro på at det foregikk på den måten.

Uansett hvor mye parfyme de brukte og lite de vasket seg så er det å bæsje ved bordet ufyselig og illeluktende.

Lenke til kommentar
Men hva gjorde de da da de måtte drite? Var det ok å blotte stumpen og la alle se bæsjen, eller var det kun damer (med kjole) som hadde fordelen av å kunne drite ved bordet?

Jeg har hørt historiene selv, men har svært liten tro på at det foregikk på den måten.

Uansett hvor mye parfyme de brukte og lite de vasket seg så er det å bæsje ved bordet ufyselig og illeluktende.

Husk at for noen hundre år siden var kloakken i byene ei åpen renne midt i gata, så de var nok vant til naturens lukter på en helt annen måte enn oss.

Lenke til kommentar
Fun fact, i renessansen var det gentleman-fakter om mannen gikk nærmest veggen. Da ofret han nemlig seg selv framfor kvinnen for å få en potensiell avføringsdose i hodet. På den tiden kastet man nemlig bare dritten ut vinduet.

Dette var formodentlig før de fant ut at det går an å se ut av vinduet før du kastet bæsjen ut på gaten?

Lenke til kommentar
Men hva gjorde de da da de måtte drite? Var det ok å blotte stumpen og la alle se bæsjen, eller var det kun damer (med kjole) som hadde fordelen av å kunne drite ved bordet?

Jeg har hørt historiene selv, men har svært liten tro på at det foregikk på den måten.

Uansett hvor mye parfyme de brukte og lite de vasket seg så er det å bæsje ved bordet ufyselig og illeluktende.

Husk at for noen hundre år siden var kloakken i byene ei åpen renne midt i gata, så de var nok vant til naturens lukter på en helt annen måte enn oss.

 

Jeg holder nå allikevel på mitt. Det er klart at folk hadde et annet forhold til hygiene; men det er ganske langt derfra til det å drite ved bordet. En ting er at samfunnsnormene har endret seg, men nå er den menneskelige fysiologien uansett slik at matlysten ikke er stor hvis det lukter strekt av avføring. Folk døde yngre før i tiden, det er klart, men hvis man hadde blandet avføring og mat på denne måten hadde nok også folk dødd som fluer, før hr.Flemming gjorde sitt inntog.

Lenke til kommentar
Fun fact, i renessansen var det gentleman-fakter om mannen gikk nærmest veggen. Da ofret han nemlig seg selv framfor kvinnen for å få en potensiell avføringsdose i hodet. På den tiden kastet man nemlig bare dritten ut vinduet.

Dette var formodentlig før de fant ut at det går an å se ut av vinduet før du kastet bæsjen ut på gaten?

Haha!

 

:D

Lenke til kommentar

Vet ikke om de selger dem fortsatt, men jeg husker at vi pleide å handle det da jeg var liten og søt.

 

 

Hvor kommer uttrykket «pølsevev» fra. Hva er pølsevev liksom?

 

Lurer òg på hvorfor det er så vanlig at brød har oval form ovale, er det ikke bedre å lage dem firkantet? Jeg vil tro at det blir kastet mange tonn med brødskalker i løpet av et år. Hadde brødet vært firkantet, ville man sluppet dette.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

I engelsktimen på skolen leste vi om en mann som holdt på å rane en kiosk. Kioskeiern kom mot raneren med et balltre for å slå han. Raneren hadde fram pistolen og sa klart og tydelig til kioskeieren at det var en ekte pistol, og at han burde backe off med balltreet, men han ignorerte det. Så måtte raneren skyte for å ikke bli slått ned selv. Han fikk dødsstraff for drap.

 

Hvis dette hadde skjedd, ville han mest sannsynlig bli straffet for? Han drepte noen, men det var i selvforsvar, men han rante en kiosk, og det skal man jo ikke gjøre uansett så. Har lurt litt på det.

Lenke til kommentar
I engelsktimen på skolen leste vi om en mann som holdt på å rane en kiosk. Kioskeiern kom mot raneren med et balltre for å slå han. Raneren hadde fram pistolen og sa klart og tydelig til kioskeieren at det var en ekte pistol, og at han burde backe off med balltreet, men han ignorerte det. Så måtte raneren skyte for å ikke bli slått ned selv. Han fikk dødsstraff for drap.

 

Hvis dette hadde skjedd, ville han mest sannsynlig bli straffet for? Han drepte noen, men det var i selvforsvar, men han rante en kiosk, og det skal man jo ikke gjøre uansett så. Har lurt litt på det.

"Her står jeg og vifter med en pistol i ansiktet ditt i din butikk. Men hvis du angriper meg, skyter jeg deg i selvforsvar!"

 

Høres ikke helt... fornuftig ut nei...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Er det mulig å kjøpe masse marihøner noe sted for å sette ut på rosene?

Jeg vet om et sted hvor det er jævlig med marihøner her, vi ka samle på de og håpe de parrer seg og drive oppdrett, så kan vi bli rike ved å selge de! JAAA!

Lenke til kommentar

 

I engelsktimen på skolen leste vi om en mann som holdt på å rane en kiosk. Kioskeiern kom mot raneren med et balltre for å slå han. Raneren hadde fram pistolen og sa klart og tydelig til kioskeieren at det var en ekte pistol, og at han burde backe off med balltreet, men han ignorerte det. Så måtte raneren skyte for å ikke bli slått ned selv. Han fikk dødsstraff for drap.

 

Hvis dette hadde skjedd, ville han mest sannsynlig bli straffet for? Han drepte noen, men det var i selvforsvar, men han rante en kiosk, og det skal man jo ikke gjøre uansett så. Har lurt litt på det.

 

"Her står jeg og vifter med en pistol i ansiktet ditt i din butikk. Men hvis du angriper meg, skyter jeg deg i selvforsvar!"

 

Høres ikke helt... fornuftig ut nei...

Må si meg enig i det. Eneste måten jeg kan få det til å bli noe i nærheten selvforsvar, eller formildende(?) omstendigheter, er hvis raneren overgir seg, men kioskeieren likevel går til angrep (når det ikke er nødvendig). Men det som blir mest riktig i en slik situasjon, er vel at begge blir straffet. En for forsøk på ran og en for legembeskadelse (eller verre). En video av hendelsesforløpet vil nok være nødvendig i en slik situasjon, for å kunne bedømme rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...