Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg skal montere en elektrisk MOTOR på en trøsykkel, hvilke juridiske begrensninger finnes?

Hvis kjøretøyet kan oppnå en større fart enn 10 km/t, uten bruk av pedalkraft, så blir det regnet som et motorkjøretøy, altså moped. Da skal det tilfredstille andre krav enn sykler, bl.a må det registreres og du må betale forsikring og årsavgift for kjøretøyet.

 

De elsyklene som selges i Norge må derfor være konstruert sånn at elmotoren kun hjelper på mens man tråkker, og da med mindre og mindre virkning opp til ca 20 km/t. I høyere hastighet må syklisten trø uten elassistanse.

Lenke til kommentar

Må pedalkraften bidra nevneverdig til at sykkelen beveger seg, eller kan jeg la pedalene kun generere en styrestrøm?

 

Tanken er at pedalene ikke er kloblet til hjulet, men en liten hastighetsmåler. Hastighetsmåleren bestemmer hvor mye strøm el-motoren skal få.

 

Altså tråkker jeg fortere for å kjøre fortere, men jeg anstrenger meg ikke. Pedalene er bare der i stedet for å bruke et mer elegant potmeter direkte på motorstrømmen.

Dermed omgår jeg den loven som sier at jeg må svette for å kunne kjøre fort..?

 

 

Vil den ha lov til å gå i 20 km/t?

 

Fartsgrensa på 10 er jo latterlig lav... Hvis man trør kommer man jo opp i mye større hastighet. Hvorfor er det tryggere å kjøre fort hvis man må svette for det?

 

Jeg har lyst til å lage ei slags kjerre med 4 sykkelhjul og en el-motor. Den skal se omtrent ut som ei gammel hestekjerre, med benk midt på og plass til handleposer baki.

 

Jeg tenker å bruke den for å kunne handle på butikken et par kilometer unna, selv om jeg evt. skulle miste lappen. Den er ment å kjøre på landeveien.

 

Man må planlegge fremtiden. Jeg vil ikke tvinges til å flytte til sentrale strøk når jeg evt. ikke har lappen lengre.

 

Hagetraktoren kunne jo brukes, den er vel treg nok. Men jeg har forstått det sånn at den kun tillates å kjøre på veien når den må kjøre fra et gjorde til et annet, og den tillates altså ikke kjørt for kjøringen sin del..?

 

Uansett, den er så bråkete. Jeg vil bygge el-bil med bagasjeplass.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Må pedalkraften bidra nevneverdig til at sykkelen beveger seg, eller kan jeg la pedalene kun generere en styrestrøm?

 

Tanken er at pedalene ikke er kloblet til hjulet, men en liten hastighetsmåler. Hastighetsmåleren bestemmer hvor mye strøm el-motoren skal få.

 

Altså tråkker jeg fortere for å kjøre fortere, men jeg anstrenger meg ikke. Pedalene er bare der i stedet for å bruke et mer elegant potmeter direkte på motorstrømmen.

 

Vil den ha lov til å gå i 20 km/t?

Neppe. Segway er heller ikke tillatt i Norge, selv om toppfarten er under 20 km/t. Hovedregelen er som sagt at alle motorderevne kjøretøy som kan oppnå over 10 km/t regnes som motorkjøretøy.

 

Elektriske rullestoler har en en begrenset toppfart på 10 km/t, går de fortere regnes de som motorkjøretøy. Da skal de ha nærlys, fjernlys, bremselys, skiltlys, speil, føreren må ha hjelm og førerkort for det kjøretøyet vedkommende kjører. Det må utstedes et vognkort og man må betale årsavgift.

Lenke til kommentar
Jeg vil bygge el-bil med bagasjeplass.

Du får lage deg en mopedbil, de har lov å kjøre opp til 45 km/t. Da slipper du hjelm, men må ha mopedbillappen. Mopedbiler kan enten drives av en forbrenningsmotor eller en elmotor, fritt valg.

Lenke til kommentar
Ideen er jo å komme seg til butikken når man bor på landet UTEN å ha lappen. Da må jeg vel enten bruke hagetraktoren eller investere i en sånn 'oldsmobile' som handicappede har. Poenget er å være uavhengig av alt, uten å svette på en sykkel.

Dessverre, uten minimum mopedlappen (førekort klasse M) og en minimumsalder på 18 år har man ikke lov å kjøre mopedbil i Norge. Det var imidlertid tillatt tidligere, før 1. januar 2003:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.905237

Lenke til kommentar

Motorisert ryggsekk? :D En sånn ryggsekk høres ikke helt lett ut. Men idéen var morsom!

 

En annen idé: Hvis det er nedoverbakke til butikken så kan du trille ned uten bruk av motor. Da kan du trille så fort du vil. Så rigger du opp en vinsj som drar deg opp til huset igjen, og fordi vinsjmotoren er stasjonær, så gjelder det ingen fartsbegrensinger på vaieren ... ;)

 

I Trondheim er det forresten en lignende innretning, en sykkelheis (som kalles Trampe). Det er rett og slett en fotstøtte som beveger seg oppover i et spor i veien, rett ved kantsteinene, syklisten setter den ene foten på denne "knotten" og skyves deretter opp bakken.

http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615321

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Forresten, jeg kom på en ting- hva om motoren ikke er en del at kjøretøyet? Det er vel ikke forbudt å ha en sånn Karlsson på taket-propell? Den kan sikkert gi meg god fart når jeg sykler. Og siden propellen sitter i ryggsekken i stedet for på selve kjøretøyet, så er den vel per definisjon en ryggsekk?

 

xl_karlsson_gross.jpg

looks shopped...

 

Uansett tror jeg en sånn idee er mye farligere enn den virker :p sykler forbi noen litt for nærme så står blodspruten

Endret av Colb
Lenke til kommentar
dersom man er undervektig; er det lurt å spise mye usunn mat da for å legge på seg, eller skal man fortsatt helst spise sunn mat hele tiden?

 

Jeg er ingen ekspert på området, men vil tro at det å kaste i seg masse usunn mat og øke fettprosenten på en som er undervektig ikke er det aller lureste. Men det å spise masse proteiner og sørge for å trene må jo være det ultimate. Finnes jo mange atleter med en BMI over det "ideale", men med mye lavere fettprosent enn normalt. Altså det å legge på seg i muskler vil være det beste.

 

Folk som er svært undervektige har som oftest veldig høy forbrenning og, og det å kaste i seg burgere og annen fet mat går vel uttover hjerte og andre kritiske ting før personer blir "tjukkere".

Lenke til kommentar
Propellen blir selvsagt godt beskyttet inni et slags bur.

Apropos propelldrevne kjøretøy: Den franske bilprodusenten Leyat lagde flere festlige propelldrevne biler for omtrent nitti år siden, her er en åpen sportsmodell, Leyat Helica, men det fantes også lukkede personbiler fra samme merke med diger propell i fronten:

191920leyat20helica.jpg

Lenke til kommentar
Apropos propelldrevne kjøretøy: Den franske bilprodusenten Leyat lagde flere festlige propelldrevne biler for omtrent nitti år siden, her er en åpen sportsmodell, Leyat Helica, men det fantes også lukkede personbiler fra samme merke med diger propell i fronten:

Ah, ikke gøy å bli påkjørt av denne.

Lenke til kommentar
dersom man er undervektig; er det lurt å spise mye usunn mat da for å legge på seg, eller skal man fortsatt helst spise sunn mat hele tiden?

Usunt er bare et samlebegrep. Tynne må gjerne spise litt mer fetende mat enn andre, men bør likevel ikke velte seg i f.eks svidd mat (kreftfare), Cola (angriper tennene) og en rekke andre matvarer. Overdreven spising av feil fettsorter bør også unngås pga kolestrolnivå. Sunn mat med riktig mengde vitaminer og mineraler holder helsa i orden også for tynne. Man bør også spise mat med mye antioksydanter for å redusere kreftfaren, og fiberholdig mat for å gi tarmen god behandling. Alle, inkludert tynne, bør prøve å ha et passe lavt saltinntak og passe høyt væskeinntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...