Mannen med ljåen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det er de engelske som virkelig er kjent for å stå stille. Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) De der vaktene i England er vel litt strengere, prøv der. Edit: %#@!% Endret 8. juni 2009 av Spetz Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Hvordan regner man ut hvor mange hestekrefter en bil har? Man kan plukke ut motoren av bilen og sette motoren i en såkalt bremsebenk, eller man kan la motoren forbli i bilen og teste bilen på en såkalt rullende landevei. Den første metoden kan kun si noe om hva motoren i seg selv kan yte, mens den siste metoden gir en realistisk måling på hva motoren faktisk yter når den er montert i bilen. For å få nok kjøling for motoren monterer man ofte en kraftig vifte som blåser luft på radiatoren i løpet av testen. Jeg hopper over videre forklaring av bremsebenktesting og konsenterer meg om rullende landevei (som jeg selv har vært med på): Bilen kjøres opp på rullene på den rullende landeveisen og bilen spennes fast med stropper for sikkerhets skyld. Før motoren testes sjekker man hvor mye tap det er i overføring/gir. Motoren frikobles med kløtsjen, girboksen settes i gir og den rullende landeveien drar rundt girboks og sluttveksel. En dreiemomentmåler leser av motstanden i girboksen, altså hvor tungt det er å dra den rundt. Så kobles motoren til og den egentlige testen begynner. Rullene bremses underveis, og bremsekraften leses av som et dreiemoment. Det leses av dreiemoment for motorens ulike turtall, ut fra dette får man en dreiemomentkurve. Så regner maskinen selv ut effektkurven, for effektkurven er rett og slett produktet av dreiemomentet og turtallet og en fast konstant. Dette gjelder for alle motortyper, både bensin-, diesel-, el- og andre motorer. Formelen for å regne ut mellom dreiemoment og effekt (ved det samme turtallet) er enkel: http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=14102 Endret 8. juni 2009 av SeaLion Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 ROLFMIAO! Jeg lurer på en ting. Hva kan de vaktene utenfor slottet i England egentlig gjøre hvis en desperado kommer til slottet og roper "DIE, QUEEN, DIE!"? Skal de stå stille og håpe at noen ringer politiet og hæren, eller har de virkelig peiling på kamp? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) ROLFMIAO! Jeg lurer på en ting. Hva kan de vaktene utenfor slottet i England egentlig gjøre hvis en desperado kommer til slottet og roper "DIE, QUEEN, DIE!"? Skal de stå stille og håpe at noen ringer politiet og hæren, eller har de virkelig peiling på kamp? De er faktisk vakter, så de griper inn om det er nødvendig. Tipper de har like god trening, om ikke langt bedre, som Hans Majestet Kongens Garde. Edit: Typo Endret 8. juni 2009 av lockdog Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hva er honnørbevis? Og hva har det med "få min straff" å gjøre? ingenting vel honnørbevis er blanding av honnør kort og ledsager bevis Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Skjer det noe med en tatovering hvis den blir bestrålt med 200mW 532nm (grønn) laser? Bortsett fra intens smerte (bekreftet av bror), hvor lang tid vil det ta før noe skjer? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Korleis fungerer ein magnet? Både elektromagnetisk og naturlege magnetar. Har høyrd at det (i elektromagnetar?) er fordi alle elektronane rettar seg mot det som da blir den negative enden av (elektro?)magneten - det blir på ein måte ein ubalanse i forhold til det normale 'systemet' i elektronskallene. Også er det slik at naturlege magnetar har ein sånn 'ubalanse' i atoma sine naturleg? Dersom denne (teorien?) forklaringa er sanninga, korleis går det an? Korleis kan ei ordning av elektronar i elektronskallene som er konstant gjennom stoffet, danne ulike magnetiske felt? Please, enlighten me! Magnetisme kommer hovedsakelig av to ting, Amperes lov og elektronets spinn. Førstnevnte dikterer at en strøm gjennom en strømsløyfe genererer et magnetisk felt. Dette forklarer elektromagnetisme ganske greitt. Elektroner har også et eget magnetisk moment, som kommer av spinnet til elektroner. I kvantefysikken har elektroner to mulige spinntilstander, "opp" og "ned" som har hver sin motsatte magnetisering. I de fleste vanlige stoff danner elektroner med spinn-opp og spinn-ned par, slik at de opphever hverandres magnetiske moment og stoffet får ingen magnetisering. Men i enkelte stoffer har man på ett eller annet vis klart å få et overskudd på elektroner med en type spinn/magnetisering. Det som skjer da er at stoffet får et magnetisk moment, og blir en magnet. Jeg hadde en fin forklaring på nøyaktig hvordan dette skjer i jern i en bok, men denne boken har jeg ikke på meg her og nå så jeg kan dessverre ikke svare mer konkret enn dette. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 bumper spørsmålet mitt jeg Hvor mye penger tjener diskusjon.no på reklamen som er på siden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 hva i allverden er vitsen med disse konvoluttene som man må brette og rive på 3 steder for å åpne? hvorfor ikke bare en vanlig konvolutt med lim på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 8 innlegg med fysikkspørsmål og svar er flyttet til den store fysikkassistansetråden. Kommentarer og reaksjoner på modereringen skal som vanlig tas på PM, ikke her i tråden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 hva i allverden er vitsen med disse konvoluttene som man må brette og rive på 3 steder for å åpne? hvorfor ikke bare en vanlig konvolutt med lim på? Hensikten er å spare kostnader. Ett ark + en konvolutt (som gjerne har høyere kvalitets papir, lim, fire bretter og er formskjært) er dyrere enn bare ett enkelt ark som er brettet en gang og limt. Siden posten har en bedriftstjeneste som trykker og sender ut disse brevene på oppdrag fra bedrifter så får de også kraftige stordriftsfordeler og besparelser av vekt og plass i større forsendelser. Vycan: Det får du ikke svar på. Selv jeg vet ikke. De som vet vil ikke blottlegge slike bedriftssensitive opplysninger med hvem som helst. På samme måte som en tilfeldig kunde av et firma ikke vil få detaljerte regnskapsopplysninger fra ledelsen. Grunnen til at det er bedriftssensitivt er på grunn av konkurransen. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Men sånn ca hvor mye tjener nettsider generelt på reklame? Er det snakk om noen få tusen i måneden eller flere hundre tusen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 litt avhengig av størrelsen på siden (antall besøkende som klikker på reklamen osv) kan det være flere millioner i året. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Må ikke bedrifter rapportere hvor mye de tjener på en sånn måte at folk kan lese det? Noe sånt som skattelistene er for privatpersoner, mener jeg. Finnes ikke bedrifters økonomi på nettet? Endret 9. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Men sånn ca hvor mye tjener nettsider generelt på reklame? Er det snakk om noen få tusen i måneden eller flere hundre tusen? "Amerikanske Heather Armstrongs blogg dooce.com er verdens mest vellykkede mammablogg – målt i penger. Bloggens estimerte annonseinntekter per måned er 20.000 dollar (cirka 135.000 NOK)." _________________________________________________________________________ "Den tekniske inkompetansen hindrer imidlertid ikke 17-åringen med tannregulering og lange, blonde lokker fra å være Sveriges mest leste private blogger. Under navnet Blondinbella skriver hun om klær, sko, smykker og sminke, krydrer med notater fra hverdagen på et fasjonabelt privatgymnas og livet med kjæresten Nils (23). Nå har hun over 270 000 lesere i uka. Det er flere enn nettstedet til Norges største finansavis. Slipper alle bekymringene Reklameinntektene renner såpass jevnt inn i aksjeselskapet Blondinbella AB - der advokatfaren hennes er styreleder inntil Isabella selv blir myndig - at hun regner med å ha råd til å kjøpe seg en leilighet sentralt i den svenske hovedstaden allerede til høsten. Giganter som H&M, Mastercard og Cubus er blant dem som har kjøpt annonseplass på siden hennes. - Det er snakk om flere hundre tusen kroner i uka. Inntektene deler jeg med selskapet som drifter bloggen og selger annonser. Men jeg beholder mesteparten selv!" http://www.kjendis.no/2008/04/28/533898.html _________________________________________________________________________ "I mer enn to år har 18 år gamle Ida Wulff fra Tønsberg blogget om livet sitt på Idawulff.com. I dag troner hun på toppen av Nettavisens bloggliste med sine 50.000 daglige besøk. Nå skal Ida få sin faste plass som skribent på Nettavisen." "Ida Wulff tjener rundt 10 000kr per måned på bloggen sin. Det triste er at Ida Wulff kunne tjent millioner på bloggen sin dersom hun hadde peiling." http://www.sladdr.com/sladder/derfor-tjene...enn-vaskedamer/ _________________________________________________________________________ Stikkordene er altså enkle: -Ha en mye besøkt nettside -Tilby annonseplass på siden -Sørg for å få din del av annonseinntektene Endret 9. juni 2009 av toth Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Må ikke bedrifter rapportere hvor mye de tjener på en sånn måte at folk kan lese det? Noe sånt som skattelistene er for privatpersoner, mener jeg. Finnes ikke bedrifters økonomi på nettet? Det stemmer, noe må rapporteres og offentliggjøres. Diskusjon.no er en del av Edda Media AS. De offentlige opplysningene om Edda Media finner du på Statistisk sentralbyrå sine sider. Lenke. Men merk at Edda media er utrolig mye mer enn bare Diskusjon.no så tallene for diskusjon.no vil drukne fullstendig. Edda media har totalt ca 1800 ansatte og driver en hel haug med lokalaviser, noen tv-stasjoner, radiostasjoner, mange nettsider osv. Wikipeida har noe info. Edda Media har noen oversiktstall her. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvor mange % vann er det i kroppen? Jeg har hørt alt fra 65% til 95%. Hva er årsaken til at de har så forskjellige tall? Lenke til kommentar
huf Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hvor mange % vann er det i kroppen? Jeg har hørt alt fra 65% til 95%.Hva er årsaken til at de har så forskjellige tall? http://en.wikipedia.org/wiki/Body_water "Water makes up between 45 and 75% of body weight, with the variability due primarily to differences in body fat." Endret 9. juni 2009 av huf Lenke til kommentar
dronjom Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 dersom man er undervektig; er det lurt å spise mye usunn mat da for å legge på seg, eller skal man fortsatt helst spise sunn mat hele tiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå